Kati Lanu, CEO

Markkinoinnin automaatio ja sisältömarkkinointi ovat suosikkiaiheita, kun keskustelemme nykyisten ja tulevien asiakkaidemme kanssa. Järjestelmällisen, automaatioon perustuvan sisältömarkkinoinnin aloittaminen tuntuu aiheuttavan monissa yrityksissä suurta päänvaivaa. Vaikka aiheesta on kasattu oppaita, kirjoitettu kymmenittäin blogeja, pidetty seminaareja, tietoiskuja ja webinaareja, on eteneminen vaikeaa. Uuden aloittaminen saattaa olla pelottavaa.

Ei vain teknologiaa

Usein keskustelu lähtee teknologiasta: ”Mikä järjestelmä meidän kannattaisi hankkia?” Olemme törmänneet niihinkin yrityksiin, joissa on tavattu kymmeniä automaation tarjoajia ja selvitelty järjestelmiä kuukausikaupalla. Kuulemme kommentteja kuten ”Hubspot kuulostaa meidän väen mielestä kivalta” tai ”Meillä on jo käytössä Mailchimp”.

Tosiasia on, että markkinoinnin automaatioon soveltuvia järjestelmiä on suunnaton määrä ja uusia syntyy koko ajan. Uuteen markkinointitapaan ei tule siirtyä teknologiavetoisesti, vaan suunnitelman kautta. Markkinoinnin automaatiojärjestelmä on työkalu siinä kuin vasarakin. Ennen vasaran hankkimista tulisi tietää, mitä sillä aikoo tehdä.

Unohda uskomukset

Toiset uskovat, että markkinointiautomaatio sopii vain kuluttajamarkkinointiin, toiset sanovat sen pelaavan vain B2B-markkinoinnissa. Joidenkin unelmissa markkinointiautomaatio tuo säästöjä markkinointibudjettiin. Jotkut pelkäävät sen työllistävän ja syövän omia resursseja liikaa.

”Olemme miettineet sitä kyllä, mutta meillä ei ole resursseja lähteä siihen. Meidän ihmiset ei oikein ehdi kirjoitella blogeja.” Sisältötuotannon ulkoistamista pelätään, koska oma tuote ja liiketoiminta nähdään vaikeana. Sisältömarkkinointi on jo terminäkin aiheuttanut päänvaivaa: ainahan on tehty sisältömarkkinointia, eli markkinointisisältöjä, mikä tässä siis on uutta?

Kumppanuus, ei osaprojekti

Sisältömarkkinointiin siirtymistä helpottaisi uusi osaava kumppani, mutta kumppanin valintakin on osoittautunut vaikeaksi – vaikeammaksi kuin mainostoimiston valinta aiemmin. Ennen vanhaan teetettiin selkeä pitsauskisa, ja paras luovan ratkaisun, tiimin sekä hintatason yhdistelmä voitti. Nyt on kyseessä aivan eritasoinen kumppanuus ja vertailu on luonnollisesti asiantuntijakumppania valitessa aina vähän hankalaa. Kaiken pohdinnan jälkeenkin päätös voidaan silti tehdä jopa fiiliksen tai jonkin yksittäisen tekijän pohjalta. ”Kokeillaan nyt pari kuukautta tätä yritystä X, koska heillä oli tähän yhteen osioon sellainen kiva idea.” Ja siksi päädytään usein ostamaan tekeminen palasina sieltä täältä.

Sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen strategisesti ja pääasiallisena markkinoinnin keinona vaatii kuitenkin erittäin syvällistä paneutumista myös kumppanilta ja toiminnan on oltava pitkäjänteistä. Se on keinona myös sellainen kokonaisuus erilaista osaamista ja kokemusta, että yrityksen on lähes mahdotonta ilman usean osaajan rekrytoimista hallita sitä täysin itse. Modernin markkinoinnin shoppailu usealta toimijalta taas johtaa harvoin hyviin tuloksiin. Onnistunutta sisältömarkkinointia ei voi tehdä niin, että ostetaan osasia, tehdään kampanjoita ja investoidaan hiukan tuonne, hiukan tänne. Tästä syntyy epäjohdonmukaista toimintaa, vaikeaa mitattavuutta ja mikä pahinta – pirstaleinen kokemus asiakkaallesi. Tekijätiimissä voi toki olla erikoisosaajia useilta tahoilta, mutta jonkun on ymmärrettävä ja hallittava kokonaisuutta.

Markkinointikumppanisi on ymmärrettävä tavoitteitanne, haasteitanne ja muutostarvettanne. Kumppani auttaa määrittelemään niitä asioita, joista teillä ei vielä ole selkeää kuvaa. Kumppanuus perustuu parhaimmillaan osaamiseen, kokemukseen, intoon ja tahtoon. Ja usko pois: osaavalta kumppanilta löytyy kyllä sisällöntuottajia, jotka osaavat tuottaa pätevää, oivaltavaa, ilahduttavaa ja palvelevaa sisältöä myös teidän yrityksenne asiakkaille, hyvää kokonaisvaltaista asiakaskokemusta tukien.

No miten sitten edetä nykyaikaisen markkinoinnin käyttöönotossa?

Kokemuksemme pohjalta olemme koonneet 12 askeleen polun sinulle, joka olet harkitsemassa siirtymistä nykyaikaisen markkinoinnin hyödyntämiseen. Näillä ohjeilla pääset reippaasti eteenpäin!

avalon-markkinoinnin-automaatio-2017

Lataa Nykyaikaisen markkinoinnin ensiaskeleet pdf-tiedostona.

 

Kutsu meidät kylään, jos tarvitset rohkeaa kumppania saattelemaan sinua eteenpäin askelmilla. Kerromme mielellämme matkan varrella kertyneistä kokemuksista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *