Anu Mäkelä, Digital Art Director & Concept Designer

Nykyaikana verkkopalveluita kasvaa kuin sieniä sateella, mutta mitkä niistä lähtevät nousukiitoon ja kasvavat menestystarinoiksi? Yksi tärkeimmistä asioista on – itse palvelun idean lisäksi – se, että palvelun käyttökokemus on virheetön.

Liian usein mahtavan idean keksinyt yrittäjä ei malta odottaa, että saa palvelunsa ensimmäisen version markkinoille. Sitä rakastuu usein omaan lempilapseensa, ja valitettavasti tässäkin yhteydessä rakkaus tekee sokeaksi. Yrittäjä ei välttämättä itse enää huomaa palvelunsa puutteita. Vaikka yrityksen menestyksessä tärkeää onkin into ja halu mennä eteenpäin, olisi tietyissä kohdissa syytä painaa jarrua ja malttaa kärsivällisesti vain odottaa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – vanha sanonta pätee tässäkin yhteydessä. Ensimmäisiä versioita ei saisi missään tapauksessa päästää julmaan maailmaan yksin, sillä tämä innostuneen yrittäjän lempilapsi ei pärjää siellä vielä omin avuin.

Pahin virhe, jonka tuore yrittäjä voi tehdä, on ajatella, että vika on käyttäjässä eikä omassa palvelussa. Käyttäjä on aina oikeassa. Käyttäjä ei anna anteeksi, jos hän ei ymmärrä mitä pitää tehdä, jos jokin linkki ei toimi tai näkymät skaalautuvat mobiilissa epäloogisesti. Käyttäjä rankaisee siitä välittömästi: hän ei jatka palvelun käyttöä.

Pahimmassa tapauksessa liian ajoissa aloitettuun markkinointiin satsatut rahat tekevät vain hallaa yritykselle. Ne käyttäjät, jotka markkinoinnin innoittamina testasivat viallista palvelua eivät tule enää takaisin, ja potentiaalisten asiakkaiden määrä pienenee. Kyseiselle tilanteelle on jo olemassa termi ”The cost of frustration, turhautumisen hinta. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa sitä, että huonoilla käyttökokemuksilla ja -liittymillä sekä tökkivillä sivustoilla on kauaskantoisen negatiivinen vaikutus toteutuviin liideihin.

Miten sitten olisi syytä toimia?

Ensimmäinen virhe tapahtuu usein siinä, että testausta suoritetaan vain organisaation sisällä, eli ympäristössä joka jo tuntee tuotteen tai palvelun. Myös palvelun testaaminen pelkässä tuttavapiirissä antaa palvelun toimivuudesta täysin puolueellisen näkemyksen, sillä ystävälle on hankala antaa rehellistä palautetta.

Yksinkertaisimmillaan käyttäjätestausta voidaan suorittaa vaikkapa jalkautumalla ruuhkaiseen ostoskeskukseen ja pyytämällä vastaantulijoita käyttämään palvelua. Paras vaihtoehto on toteuttaa sähköinen kysely, sillä käyttäjät antavat herkimmin puolueetonta palautetta silloin, kun eivät joudu kohtaamaan palautteen vastaanottajaa kasvokkain. Vaikka kysely olisi suppea, voidaan jokaisesta käyttäjän ja palvelun kohtaamisesta saada arvokasta tietoa palvelun toimivuudesta.

Toinen yleinen virhe tapahtuu, jos ajatellaan, että kyse on vain visuaalisista asioista. Käyttöliittymien suunnittelu on pitkäjänteistä työtä ja paras laatu saadaan aikaan sillä, että tehdään demoversioita, käytetään testiryhmiä ja jalostetaan palvelua jatkuvasti paremmaksi. Jokainen muutos on tehtävä käyttäjää ajatellen. Virheetön käyttöliittymä toimii niin sulavasti, että käyttäjän ei tarvitse missään vaiheessa miettiä mitä elementtiä klikkaa, pyyhkäisee tai siirtää. Sulava käyttöliittymä ja tyylikäs design kävelevät käsi kädessä, ja ilman toista ei toisellakaan ole merkitystä. Kuka haluaisi auton, joka näyttää hienolta, mutta jota kukaan ei osaa ajaa?

Olemme Avalonilla tehneet käyttöliittymäsuunnittelua monille yrityksille, sillä täydellinen asiakaskokemus on aina ykköstavoitteemme ostopolun jokaisessa vaiheessa. Ota yhteyttä, jos haluat luoda palvelusi käyttäjille parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *