Kristina Lindfors, Copywriter

Mitä yhteistä on feodaali-Japanin sotureilla ja nykypäivän copywritereilla? No, vaikka mitä. Tuli somessa vastaan 7-5-3-soturikoodisto ja jotenkin se inspiroi. Paljon samaistuttavaa ja vielä enemmän tavoiteltavaa. Kukapa ei haluaisi olla vahva ja urhea kuin samurai?

Tasapainottelua tiedolla

Samuraiden aikaan kuului sanonta ”sivellin ja miekka ovat samanarvoiset”. Tämä kuvastaa kuulemma tiedon tasapainoa. Aika runollista. Asian voi tulkita muun muassa niin, että on arvotonta osata taistella, jos ei tiedä milloin taistella. Lisäksi on tärkeä ymmärtää, ettei kaikkia taisteluja kannata taistella samalla strategialla, saatika samalla aseella.

Tieto on se valuutta, jolla minä copywriterina pelaan. Sanathan tyypillisesti kaikki merkitsevät jotakin. Voihan niitä toki rimpsuttaa peräkanaa sen enempää asioita ajattelematta, mutta jos ei ymmärrä mistä kirjoittaa, se käy nopeasti ilmi.

Kuten samurain, on meidän copyjenkin osattava valita sopivat työkalut ja tehokkain lähestymistapa aiheen mukaan. Sisältöstrategia tulee laatia aina asiakkaan kulloistenkin tavoitteiden mukaisesti. Milloin tarvitaan taktisia täsmäiskuja aktivoimaan kohderyhmää sosiaalisessa mediassa, milloin syvällistä tietosisältöä juurruttamaan ajatusjohtajuutta ja sitouttamaan asiakkaita. Toisinaan viljellään monimuotoista hyötylähtöistä sisältöä herättelemään kohderyhmää ostopolun eri vaiheissa.

Ei siis kaikkea kaikille samalla kaavalla. Eihän siinä ole mitään järkeä! Kuin lähtisi soitellen sotaan.

 

Työtä ajatuksella, järjellä ja sydämellä

Samurain elämää sääteli bushidō-moraalikoodisto, jonka selkärangan muodostivat seitsemän hyvettä: oikeamielisyys, rohkeus, myötätunto, kunnioitus, rehellisyys, kunniantunto ja lojaalisuus.

Voisi kuvitella, että näiden periaatteiden mukaan eläminen olisi kunnia-asia kenelle tahansa missä elämän tilanteessa tahansa. Mutta kuinka moni voi todella sanoa harjoittavansa syvällistä itsetutkiskelua arjen valintatilanteissa? Lasten kasvattamisessa moraalioppeihin kyllä nojaudutaan, mutta harvoin viikon ruokaostoksia punnitaan rohkeudella ja lojaalisuudella. Joskus kokeillaan rohkeasti uutta, toisinaan ollaan lojaaleja tutulle ja turvalliselle. Sattuman kauppaa tai todella syvällisesti sisäistettyjä oppeja.

Mutta mikä on näiden samurailta edellytettyjen hyveiden merkitys copywriterin työn kannalta? Oikeamielisyys, myötätunto ja kunnioitus ovat tarpeen niin oman toiminnan johtamisessa kuin yhteistyössä asiakkaan ja tiimin kanssa. Niitä edellytetään töiden priorisoimisessa sekä niihin panostamisessa. Haluan sisäistää asiakkaan pyrkimykset sekä huomioida ja kunnioittaa loppuasiakasta ja hänen tarpeitaan. Toisinaan näiden tavoitteiden ja tarpeiden yhteensovittaminen on hankalaa, mutta oikeamielinen copy tekee tarkkaan harkittuja valintoja lyttäämättä ketään.

 Rohkeus ja rehellisyys ovat tarpeen sekä viestejä terävöittäessä että uusia markkinointikeinoja testatessa. Uskallusta ja vastuunkantoa edellytetään myös asiakkaan pinttyneiden ajatus- ja toimintamallien haastamisessa. Sekin tulee hoitaa rakentavaan, rehtiin ja oikeamieliseen sävyyn.

Kunniantunto voi olla hyvin pientä ja konkreettista, kuten tehokas ajankäyttö ja älykäs töiden priorisoiminen, jolla varmistat, että kaikki tiimin jäsenet pystyvät vuorollaan hoitamaan oman osuutensa ja työt saadaan valmiiksi aikataulussa. Se on myös itsensä pistämistä likoon, jokaisen työn kohdalla. Minulle on kunniakysymys tehdä aina parasta mahdollista jälkeä, jotta asiakas saa sitä mistä maksaa.

Lopulta hyveistä kaikkein monitahoisin on lojaalisuus, joka edellyttää työn tilanneen asiakkaan, työnantajan, tiimin sekä omien tarpeiden ja vaatimusten huomioimista samaan aikaan, saman arvoisina. Kuulostaa oikeastaan vaikeammalta kuin onkaan. Onhan selvä, että täydellinen työlle omistautuminen edellyttää, että olen lojaali ennen kaikkea itselleni. Samurain tuli pystyä katsomaan itseään peilistä jokaisen päätöksen jälkeen ja sanoa toimineensa periaatteittensa ja kunniansa mukaisesti. Niin myös minun; en voi tehdä asiakkaalle hyvää jälkeä, mikäli toimin vastoin omanarvontuntoani.

 

Terävä miekka tekee kerralla selvää jälkeä

Taistelukunnosta pitää pitää huolta, sillä samurain ja copywriterin tulee olla kaiken aikaa valmiina astumaan taistelutantereelle. Vaikka työni taistelutanner sijaitsee lähinnä oman pääni sisällä, näen oheiset viisi avainta terveyteen valideina ohjenuorina. Voidakseen hyvin ihminen tarvitsee kunnollista ravintoa, riittävästi liikuntaa, tehokasta lepoa, hygieenisiä elinoloja sekä positiivista asennetta. Kun perustarpeet on tyydytetty ja keho voi hyvin, myös mieli toimii kirkkaammin ja työtä jaksaa tehdä tehokkaammin.

Valintoja ohjaavien hyveiden ja fyysisen terveyden tukipilareiden jälkeen haastavin – ja siksi kiinnostavin – ase samurain työkalupakissa ovat kolme mielentilaa: tietoisuus, kirkkaus ja tyyneys.

Zanshin on tietoisuuden tila, jossa myös keho on rentoutunut mutta valmiina toimintaan. Minulle tietoisuus tarkoittaa kattavaa ymmärrystä kaikista toimeksiantoon liittyvistä vaikuttimista. Tämän saavuttamiseksi taustatyöt tulee tehdä huolellisesti. Saavutettuani ymmärryksen olen valmis toimimaan.

 Mushin eli kirkas tai ”tyhjä” mieli saavutetaan sulkemalla tarpeettomat ulkoiset ja sisäiset ärsykkeet mielen ulkopuolelle. Kun mieli on tyhjä, ajatus kulkee kirkkaasti. Tällöin työn tekeminen sujuu tehokkaasti ja tekstiä soljuu kivuttomasti.

Fudoshin, järkähtämätön sydän, merkitsee henkistä tasapainoa. Kyky toimia ripeästi, ajatella selkeän loogisesti ja toimia rauhallisesti on hyödyllinen odottamattomien muutosten edessä, erityisesti silloin, kun muut sekoilevat ja panikoivat ympärillä.

 

Kohti valintojen kepeyttä

Kun mieli ja keho voivat hyvin, motivaatio on kohdillaan ja suuntaviivat selkeät, valintojen tekemisestä tulee helppoa. Nopeus on elintärkeää taistelutantereella, mutta kyky ketterään päätöksentekoon on olennainen valtti myös nykypäivän bisnesmaailmassa.

”Päätökset on tehtävä seitsemän hengenvedon kuluessa” neuvottiin samuraiden aikaan. Näen, että noudattamalla samurain elämäntapaohjeistusta, tekemällä taustatyöt ja suunnittelemalla toimeksiannot huolellisesti, voimme nähdä oikeat vastaukset selkeinä ja päätöksenteosta tulee johdonmukaista, sujuvaa ja ketterää.

Käykäämme siis kunniakkaasti ja rohkeasti kohti uusia taisteluja!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *