Kristina Lindfors, Copywriter

Gartner nosti hypekäyrälle digihumanismin. Kuulostaa jotenkin tosi päheeltä: vähän enemmän kuin tavishumanismi? Tehokkaampaa ja suoraviivaisempaa? Kun termin määritelmän lukee, se on yllättävän itsestäänselvää: Digibisneksessä on kyse ihmisistä ei teknologiasta. No niinpä tietenkin!

Siis eihän digitaalisuus ole koskaan ollut itseisarvo! Ainahan siellä on inhimillinen pyrkimys takana? Eivät kai insinöörit ole olleet niin syvällä teknologisessa näpertelyssään, ettei tätä tajuttu aiemmin?

Sitä nyt vaan puetaan mitä ihmeellisempiin sanamuotoihin, mutta tiedonkäsittelyssä ei se tietokaan ole tietoa vain tiedon vuoksi, vaan ihmisten tuottamaa tietoa ihmisiä varten. Teknologia on mahdollistaja.

Digihumanismi on sitä paitsi ollut tapetilla yhtä kauan kuin henkilökohtaiset tietokoneetkin: 1970-luvulla se oli ikään kuin alakulttuuri. Tuolloin esimerkiksi People’s Computer Company julisti vallankumouksellisesti, että ”tietokoneen mahti kuuluu ihmisille”. Aika villiä.

Käyttökokemussuunnittelu, asiakaslähtöiset bisnesmallit ja palvelumuotoilu – kaikkihan nämä ovat loppujen lopuksi humanismia. Ja nykyaikana kun digitaalisuus porautuu alalle kuin alalle: digihumanismia.

Mitä tämä siis tarkoittaa käytännössä? Miksi tämän pitäisi liikuttaa sinut kyyneliin, rakas lukija? Olkoon tämä nyt vaikka vain muistutuksena siitä, että onpa bisneksesi laitteiden tai palveluiden kaupustelua, liiketoiminnan konsultointia, tuotekehitystoimintaa tai asiakaspalvelua, onhan selvä että koskaan ei sovi unohtaa sitä ihmistä joka palvelua ostaa, käyttää ja hyödyntää. Eikä ketään tuotantoprosessissa mukana olevaa.

Se on humanismia: pidetään mielessä keitä me ollaan, mitä me tehdään ja miksi. Ihminen myy ihmiselle. Ihminen tuottaa palvelua ihmiselle. Ihminen kuluttaa ihmisen tuottamaa palvelua. Ihminen – aina toiminnan keskiössä.

Jatketaan siis kaikin mokomin kaikkea kivaa digistelyä, mutta ei unohdeta siinä innovoidessa monitieteisen yhteistyön tärkeyttä, avoimuutta ja avarakatseisuutta. Siinäpä jälleen yksi resepti menestykseen.

 

 

JÄLKIKIRJOITUS

Miksi Elon Musk haluaa lähettää miljoona ihmistä Marsiin? Koska hän voi? Ei. Vaan koska ihmiskunta on liian arvokas tuhottavaksi. Ja kaikkihan tällä maapallolla tuhoutuu aikanaan. Niinpä Musk tuumasi, että olisi ehkä syytä ottaa varmuuskopio ihmiskunnasta. Jos se ei ole humanismia, niin en tiedä mikä on! Ja jos siihen tarvitaan raketteja ja oman avaruusliikenne- ja kehitysyhtiön pystyttäminen, niin aika digiksihän se äityy.

 

Haluaisitko jutella kanssamme enemmänkin digitaalisuudesta ja digipalveluista – ota yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *