Kuunteletko vaistoasi, luotatko tunteisiisi päätöksenteossa?

18/02/2013

Suomalainen yritysjohtaja osaa perustella minkä tahansa loistavan idean järkiperäisin syin pöytälaatikkoon, pelätessään päätöksentekoa vaiston ja tunteen varassa.

Aivojen limbisessä osassa sijaitsevat tunteemme. Eikä vain tunteet, vaan myös kivikaudelta peräisin olevat syvät, alkukantaiset vaistomme, jotka myös ohjaavat tunteitamme. Ajatella, että kivikaudella erittäin käytännöllinen järjestelmä vieläkin toimii, ihan kuin ympäröivä maailma ei olisi miksikään muuttunut. Ongelmanratkaisukykymme toimii yllättäen parhaiten, jos saamme myös käyttää tunteitamme. Limbisen järjestelmän avulla ratkaisemme jopa täysin rationaaliset ongelmat tehokkaammin ja nopeammin. Teemme siis joka tapauksessa päätöksiä tunteella. Mutta minkälaisilla tunteilla? Ovatko yritysten päätöksenteossa sallittujen tunteiden valikon kärkipäässä mukavuudenhalu tai jopa pelko?

Heh, heh, eipäs nyt innostuta

Suomalainen yritysjohtaja osaa perustella minkä tahansa loistavan idean järkiperäisin syin pöytälaatikkoon, pelätessään päätöksentekoa vaiston ja tunteen varassa. Kun päätöksiä pohditaan, laskeskellaan ja jarrutellaan, tärkeä momentum menee ohi. Esittäjän rasittava intokin kuihtuu ja voidaan taas keskittyä arkiseen aherrukseen, rauhassa. Päästäänkö näin maaliin? Tehdäänkö jotakin poikkeuksellista, jota vaikkapa kilpailijat eivät ole keksineet? Purjehditaanko punaisen meren sijasta siniselle merelle?

Hyvä idea, mutta...

Olemme oppineet että työelämässä pitää esittää asiansa rationaalisesti. Ihmiset odottavat, että joku päättää heidän puolestaan tai selittää perustellen tutkimustuloksilla ja laskelmilla asian kannatettavuuden ilman riskiä väärästä päätöksestä. Kun vaistoja ei kuunnella tarpeeksi, häviääkö esimerkiksi tilanneherkkyys? Katoaako aktiivinen ja nopea ongelmanratkaisukyky, jota nimenomaan nykyään tarvittaisiin entistä enemmän, kun tilanteet muuttuvat aamusta iltaan ja illasta aamuun? Väitänpä, että ei.

Rohkaistu ja rohkaise ottamaan yhteys sisimpään

Nimenomaan kokeneen ja asiansa osaavan ihmisen pitäisi rohkeasti kuunnella vaistoaan ja tunnustella tunteitaan, tuoda ne esiin yhtä vakuuttavasti ja voimakkaasti kuin rautaisimmatkin järkiperusteet. Nykypäivän ihmisen pitäisi osata kuunnella sisintään, aivan niin kuin esi-isämme ja -äitimme tuhansia vuosia sitten. Vain valjastamalla herkät anturinsa voi aistia hiljaisia signaaleja ympäristöstään, ilmapiiriä, trendejä, tuulensuuntia. Kokenut ihminen, joka käyttää vaistoaan aktiivisesti on voittamaton. Hän kehittää jotakin uutta, väistää uhkaavan kriisin, tekee korjausliikkeitä nopeammin, vie tätä maailmaa aidosti eteenpäin. Eikä hänen tarvitse tyytyä jo moneen kertaan tallattuun polkuun. Hän haistaa mahdollisuuden, missä muut eivät.

Bonukset innolle ja intohimolle

Seuraavan kerran kun kollegasi tai yhteistyökumppanisi aloittaa silmät loistaen ja posket punaisina esityksensä sanoin: ”Minusta todella tuntuu, että….” keskity kuuntelemaan. Hänellä saattaa olla tärkeää kerrottavaa. Kun asiat esitetään intoa puhkuen, inspiroituen ja inspiroiden, intohimoisesti ja unelmoiden, ne ansaitsevat aplodit! Ja supernopean käsittelyn yrityksen päätöksentekoprosessissa. Kun asia on oikein innostava, on ehkä osuttu johonkin, joka johtaa uuteen menestystarinaan.

Kati Lanu

Strategy Director

Kommentointi


27/03/2015

Milloin ja miksi uudistaa yritysidentiteettiä?

Asiakkaan kokemukset yrityksestä muodostuvat kohtaamisista, mielikuvista ja tunteista. Yritysidentiteettiin voimme sen sijaan itse vaikuttaa.

18/03/2015

Kysymisen jalo taito ja muita ajatuksia markkinointiviestinnästä

Tiedon alkulähteelle ei ole mitään parempaa ja helpompaa keinoa kuin kysyminen.

11/03/2015

20 vuotta mainosalan muutosta

Tänä keväänä tulee kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun minä, parikymppinen graafiseksi suunnittelijaksi vastavalmistunut tyttö, saavuin Helsinkiin ensimmäiseen työpaikkaani.

04/03/2015

Teetkö sisältömarkkinointia sokkona?

Sisältömarkkinoinnin tuloksellisuutta tarkastellaan yhä useammin myös johtoryhmätasolla. Mutta mistä muodostuu kokonaisvaltainen ymmärrys eri toimenpiteiden ja kanavien tuottamista tuloksista?

24/02/2015

Kuva kertoo

”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” on vanha ja kulunut sanonta, mutta totuus siinä piilee yhä edelleen.

18/02/2015

Yrityksen näkyvyys verkossa

Mitä paremmin heti alussa rakentaa perusasiat kuntoon, sitä paremmin business rullaa jatkossa.

11/02/2015

Verkkosuunnittelun ajankohtaisia suuntaviivoja

Uusi teknologia on tuonut runsaasti mahdollisuuksia tehdä mielenkiintoisia ratkaisuja – niin brändinomistajalle kuin suunnittelijallekin.

04/02/2015

Työtiloista tehoja tuottavuuteen

Digitalisaation myötä tapa työskennellä on muuttunut merkittävästi. Tapatko sinäkin vielä tuottavuuttasi vanhanaikaisesti?

Näytä lisää >