Ville Rantanen, Copywriter

Myynti, markkinointi ja sisältömarkkinointi ovat herkkiä lajeja, joissa negaatioita kannattaa viljellä harkitusti. Varsinkin kilpailijan arvostelu pitää tehdä taidolla, eikä kaikilla sitä taitoa ole. Siksi näin ystävänpäivänä on täydellinen hetki edistää keskinäisen kehumisen kulttuuria sekä hyödyllisten yhteistyöverkostojen syntymistä.

Sain äskettäin lukea asiakkaamme saaman meilin, jossa kilpailijamme kritisoi tekemiämme ratkaisuja. Alkuhämmennyksen jälkeen ajattelin tarttua puhelimeen ja sanoa meilaajalle pari painavaa sanaa. Onneksi järki teilasi tunteen, koska jo pian viesti sai aikaan positiivista ajattelua.

Kilpailijan mollaus on out!

Kilpailijoiden tuotteiden ja palveluiden haukkuminen on yksi pahimpia ansakuoppia, joihin myyjä tai markkinoija voi astua. Kun viestin vastaanottaja on varustettu normilohkoilla, kilpailijan polkeminen takaa polkijalle varman imagotappion. Useimmat asiakkaat kun arvostavat reilua peliä ja tiedostavat tyylittömän lähestymistavan. Kilpailijan ammattitaidon vähättely tai palveluiden suoranainen lyttääminen kertovatkin enemmän myyjän kotikasvatuksesta ja antavat heikot eväät hyvään yhteistyöhön. Sitä paitsi haukkuasenne ei oikein tue modernin markkinoinnin toimintamallia, jossa osaamistiimejä muodostetaan yli yritysrajojen.

Miksi kehuminen kannattaa?

Jos kuulut alasi huippuihin ja ammattitaitosi ja tuotteesi ovat kunnossa, sinulla on varaa kehua myös muita. Oman arvonsa tuntevat ja menestyneet yritykset eivät ole hukanneet energiaansa kilpailijoiden vähättelyyn. Sen sijaan kilpailijan kehuminen rakentaa mielikuvaa yrityksestä, jonka oma pakka on kunnossa. Kilpakumppaniensa vahvuuksien tunteminen kertoo lisäksi analyyttisestä ja kunnianhimoisesta asenteesta, jossa omaa palvelua, toimintaa sekä tuotetta kehitetään jatkuvasti. Kaiken lisäksi tervehenkinen kehumisen kierre nostaa koko toimialan imagoa ja saattaa näkyä jollain aikavälillä jopa laskutuksessa.

Toimikaamme siis jatkossa näin:

  • Viritetään oma tarjonta niin hyvään kuosiin, että kilpailijaa voi sopivan paikan tullen kehaista.
  • Ohjataan asiakas kilpailijalle, jos oma osaaminen ei riitä (tuntuu pähkähullulta, mutta kannattaa ja lisää luottamusta).
  • Ollaan ylpeitä kilpailijoiden onnistumisista, mutta onnistutaan seuraavalla kerralla itse paremmin (tai vaikka yhdessä).
  • Käydään limonadilla myös kilpailijoiden kanssa, koska jaetut kokemukset parantavat kaikkien bisnestä.

 

Ja vielä yksi pikkujuttu potentiaalisille asiakkaillemme. Suomessa on monia erinomaisia markkinointitoimistoja, analyyttisiä ja ahkeria sisältömarkkinoinnin osaajia sekä korkealla asiakasymmärryksellä varustettuja tuloksentekijöitä. Täysin puolueettoman raadin mielestä myös Avalon kuuluu tähän joukkoon, joten kun yrityksesi aikoo laittaa tekijät riviin ja löytää parhaan mahdollisen yhteistyökumppanin – olemme mielellämme mukana rehdissä kisassa.

Loistavaa ystävänpäivää kaikki hienot asiakkaat ja kollegat! Pidetään yhteyttä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *