Anniina Leikas, Junior Community Manager

Inspiroiva Ahjon aamu: vaikuttajamarkkinointi on markkinoinnin uusi trendi

Kouluttautuminen on aina piristävää ja antaa uusia ideoita. Kävin viime viikolla Ahjon aamussa teemalla: Vaikuttajamarkkinointi on uusi musta. Ennestään melko tuntematon aihe avautui ja herätti kysymyksen: voimmeko mekin panostaa vaikuttajamarkkinointiin? Tiesitkö esimerkiksi, että on olemassa vaikuttajamarkkinointitoimistoja, jotka välittävät instagrammaajia yrityksille?

Muutos median käytössä mahdollistaa vaikuttajamarkkinoinnin

Ahjon aamussa Meri Marttinen kertoi, että median käyttö on muuttunut rajusti: vaikuttaja voi olla jopa ainut media, jota jokin kohderyhmä seuraa. Tästä syystä vaikuttajan valinta on tärkeä päätös. Vaikuttajan tulee täsmätä yrityksen arvoihin ja olla kohderyhmän suosiossa. Tulevaisuudesta Meri ennustaa, että asiakaskokemus ja henkilökohtainen sisältö tulee entistä merkittävämmäksi markkinoinnissa.

Toimittaja ja Savusuolaa-blogin kirjoittaja Janica Brander avasi asiaa vaikuttajan näkökulmasta. Hän kertoi, että aito ihminen rosoineen on vaikuttavampi kuin kuvapankkikuva. Hän neuvoo myös hyödyntämään kuluttajien aitoja mielipiteitä, kritiikkiä ei kannata pelätä. Mahdolliset kehitysideat tulee ottaa ilolla vastaan.

Mitä on työntekijälähettilyys?

Videolle–videotoimiston CMO Jenna Perus korostaa työntekijälähettilyyttä, joka tarkoittaa, että työntekijä omalla persoonallaan tuo yritystä ja itseään esiin omilla sosiaalisen median tileillä. Henkilökohtaiselta tilillä postattu tviitti saa jopa kolme kertaa enemmän tykkäyksiä kuin yrityksen tililtä kirjoitettu. Vaikka sanat olisivat tismalleen samat. Tämä tarkoittaa, että persoonat kiinnostavat. Jenna kuitenkin mainitsee, ettei kannata olla sosiaalisessa mediassa, jos ei ole mielipiteitä. Seuraajamääriin, tykkäyksiin, klikkauksiin ja sitoutuneisuuteen voi asettaa tavoitteet ja seurata niitä. Työntekijälähettilyys muokkaa työnantajamielikuvaa ja voi vaikuttaa myös omaan työllistymiseen.

Mitä jäi käteen?

Vaikuttajamarkkinointi on suhteellisen uusi ilmiö. Kiinnostavaa siinä on se, että ihmiset luottavat suosikkibloggaajansa tai muun vaikuttajan suosituksiin. Vaikuttajilla on sananvaltaa ostopäätöksissä ja brändin näkyvyydessä. Vaikuttajamarkkinointi on tulevaisuutta ja siinä on paljon kehittämisen varaa.

Työntekijälähettilyys on mielenkiintoinen aihe. Parhaimmillaan siitä hyötyy sekä yritys että työntekijä. Yritys voi parantaa omaa työnantajamielikuvaansa ja saada sitoutuneen työntekjän. Tietyt riskit siinä kuitenkin on: hyvä työntekijälähettiläs saattaa saada houkuttelevia työtarjouksia olemalla aktiivinen sosiaalisessa mediassa.

Miksi Avalon?

Me Avalonilla kehitymme jatkuvasti ja pysymme trendeissä mukana. Jos kiinnostuit yhteistyöstä, ota meihin yhteyttä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *