Kati Lanu, CEO

Kun halutaan investoida markkinoinnin automaatioon, mihin oikein ollaan investoimassa?

Mainostajien barometri syyskuulta kertoi mukavaa viestiä modernin markkinoinnin tekijöiden näkökulmasta. Suora sitaatti vuoden 2017 investointisuunnitelmista kiteyttää:

”Mainosbarometri uteli tällä kertaa myös aikeista hyödyntää web-analytiikkaa ja markkinointiautomaatiota. Molemmat ovat vahvasti mainostajien agendalla – analytiikan saldoluku on 59 ja automaation peräti 90.” (Halutessasi lue lisää).

Mutta mitä ihmettä se markkinoinnin automaatio nyt oikein tarkoittaa? Ollaanko hankkimassa teknologiaa vai ollaanko rakentamassa uutta tapaa toimia? Tässä muutama, usein keskusteluissa eteemme tuleva termi, avattuna niin kuin me asian näemme. Onko tämä koko totuus? Ei varmastikaan, mutta on toivottavasti edes hiukan avuksi, kun mietitään markkinoinnin investointikohteita. Tärkeintä on, että ei lähdetä investoimaan teknologiaan ilman, että koko sisältömarkkinointi keinona on suunniteltu yrityksen liiketoimintaa ja markkinoinnin strategiaa tukevaksi ja operatiivinen toimintasuunnitelma luotu.

 

Mitä nämä sanat oikein tarkoittavat meidän avalonilaisten mielestä?

 

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi on kokonaisvaltainen, pitkäjänteinen, asiakkaan tarpeet huomioiva markkinoinnin keino. Se on prospektin tai asiakkaan profiilin, tarpeen, hankintaprosessin sekä ostopolun huomioiva tapa markkinoida, jonka pääasiallinen tehtävä on auttaa asiakasta tekemään itselleen parempia ja sopivampia valintoja. On siis yrityksen tehtävä laittaa tarjolle sellaista tietoa, josta on hyötyä ja iloa asiakkaalle tai tulevalle asiakkaalle. Myynnin näkökulmasta sisältömarkkinointi tuottaa parempia, laadukkaampia liidejä. Liideistä kertyy enemmän tietoa ja myynnin on siksi helpompi olla potentiaalisiin liideihin yhteydessä ostoprosessin loppuvaiheessa. Asiakkaan näkökulmasta sisältömarkkinointi ei välttämättä tunnu markkinoinnilta tai myynniltä lainkaan, koska se on nimenomaan asiakasta auttavaa ja palvelevaa toimintaa sekä viestintää. Vaikka sisältömarkkinointi onkin inbound-painotteista, kyllä siihen meidän mielestämme kuuluu myös fiksusti suunniteltu, sopivasti osuva outbound aktivoijana.

 

Inbound-markkinointi

Inbound on, kuten sana sanoo, saapuvaa liikennettä. Sillä viitataan yrityksen digitaaliseen ympäristöön ”sisään astuviin” asiakkaisiin. Tässä markkinointitavassa markkinointiviestintää ei työnnetä väkisin, yllättäen tai pyytämättä asiakkaan eteen, eikä samaa viestiä toisteta jokaiselle vastaanottajalle. Sisältöjä laitetaan sen sijaan tarjolle sopivissa muodoissa ja annoksissa tunnistetun ostopolun varrelle. Näin asiakkaalle itselleen annetaan mahdollisuus löytää, tutkia ja arvioida yrityksen sisältöjä ja tarjoomaa sekä ennen kaikkea antaa lupa jatkoyhteydenottoon, kun hän on siihen valmis. Tämä voi kuulostaa yrityksen kannalta passiiviselta, mutta on kaikkea muuta. Toimintatapa vaatii taustalle jatkuvaa suunnittelua, tiedonkeruuta, analysointia, optimointia, löydettävyyden tehostamista jne.

 

Markkinointisisällöt

Modernissa markkinoinnissa markkinointisisällöt on suunniteltu löydettäviksi ja julkaistu vastaamaan prospektin tai asiakkaan tiedontarpeeseen eri ostoprosessin vaiheissa. Markkinointisisällöt ovat siten erilaisia ja palvelevat eri tarkoituksia ostopolun alussa, keskivaiheilla ja lopussa sekä sen jälkeen. Markkinointisisällöt vaikuttavat yrityksen imagoon ja syntyvään asiakaskokemukseen, kun asiakas kohtaa yrityksen eri tilanteissa. Pääosin prospekti tai asiakas siis kulkee omaa digitaalista polkuaan, mutta on muistettava huomioida myös muut kohtaamispisteet esimerkiksi perinteisissä medioissa sekä henkilökohtaiset kohtaamiset.

 

Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatioon tarvitaan teknologinen alusta ja järjestelmä, jonka avulla sisältömarkkinointia voidaan tehdä systemaattisesti ja auttaa asiakasta eteenpäin polullaan. Asiakkaan ostopolku ei ole lineaarinen. Kun markkinointisisältöjä laitetaan tarjolle, automaatio auttaa rekisteröimällä asiakkaan aktiviteetin ja tarjoamalla lisää tietoa sen mukaan. Oikeanlainen markkinoinnin automaatiojärjestelmä tuo markkinointiin seurattavuutta, mitattavuutta, tehokkuutta ja tuloksellisuutta. Automaatiosoftia on useita satoja erilaisia ja kannattaa katsoa mitä ominaisuuksia omaan markkinointiprosessiin tarvitaan. Nimestä huolimatta markkinoinnin automaatio ei pyöritä automaattisesti yrityksen markkinointia, vaan siihen tarvitaan aktiiviset käyttäjät ja usein jopa erityisesti tiettyyn järjestelmään koulutetut, sertifioidut osaajat. Järjestelmälisenssit eivät ole ilmaisia; yleensä hinnoittelu perustuu järjestelmässä olevien kontaktien määrään, ja kannattaa varautua vähintään parinsadan euron kuukausihintaan, jotta saa käyttöönsä markkinoinnin automaatioon tarvittavat vähimmäisominaisuudet. Järeämmät systeemit maksavat vuositasolla jo useamman kymppitonnin.

 

Markkinoinnin automaatiosta ja sisältömarkkinoinnista on hyötyä sekä pk-sektorilla toimiville että suuremmille yrityksille. Toimintaa voi skaalata omien tavoitteiden ja budjetin mukaan. Kerromme mielellämme lisää siitä, mitä meillä on repussamme liittyen sisältömarkkinointiin ja markkinoinnin automaation käyttöönottoon. Ota reippaasti yhteyttä!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *