Kati Lanu, CEO

Markkinointi on muuttunut. Käytettävissä olevat teknologiat, keinot ja työkalut ovat kokeneet hurjan hypyn uusien mahdollisuuksien maailmaan, myyntiprosessi on kääntynyt päälaelleen ostoprosessiksi ja markkinoinnin pitää opastaa ja tukea asiakasta ostamaan, ei pelkästään auttaa myyntiä myymään. Samaan aikaan yrityksissä – varsinkin pk-yrityksissä – jarrutellaan markkinoinnin osaamisen ostamisessa ja kumppanien tehokkaassa käytössä. Miksi?

 

Voiko kaikesta selvitä yksin?

Suomi on täynnä yrittäjiä, toimitusjohtajia ja markkinointipäälliköitä, jotka yrittävät yksin ymmärtää tämän päivän markkinointia. Markkinointia, jonka avulla saataisiin yrityksen tuotteet, innovaatiot ja palvelut kaupaksi. He yrittävät yhden hengen tiiminä – usein oman toimensa ohella – vakuuttaa yrityksen muuta johtoa markkinoinnin tärkeydestä, tehdä strategiaa, luoda toimintasuunnitelmia ja toimeenpanna kaiken.

Jos yrityksessä on tehty iso investointi ja palkattu markkinointipäällikkö, tämän odotetaan sekä johtavan että toteuttavan yrityksen markkinointia. Markkinointipäällikön tulisi sekä suunnitella luovat ratkaisut, että kirjoittaa ja visualisoida ne. On käytettävä Office-ohjelmien lisäksi InDesignia, Illustratoria, Photoshoppia, WordPressiä ja erilaisia edit-ohjelmia. On oltava kokenut brändiguru ja diginatiivi. Niin blogit, esitteet, videokäsikirjoitukset, taitot, verkkosivujen suunnittelut ja ylläpidot, hakukoneoptimoinnit ja hakukonemainontakin pitäisi hoitua. Unohtamatta markkinoinnin seurantaa, analytiikkaa, sen tulkintaa ja jatkuvaa kehitystä.

Näille yksinäisille markkinointipäälliköille annetaan harvoin resursseja edistää suunnitelmia ja kehittää toimintaa, koska yrityksissä edelleen ymmärretään heikosti markkinointia, sen roolia liiketoiminnan menestystekijänä ja investointina, jolta pitää odottaa myös tuottoa.

 

Ostamalla laajempi osaaminen käyttöön

Moderni markkinointi vaatii monipuolista osaamista, jota ei tuosta vain opiskella. Suuri osa osaamisesta kehittyy nimittäin työssä, tekemällä ja kokemalla. Siksi on vaikea kuvitella, että yksikään markkinointipäällikkö – oli hänen taustansa mikä tahansa – voi olla yhtä aikaa brändistrategikko, analyytikko, luova suunnittelija, digiosaaja, sisältösuunnittelija, some-guru, graafinen suunnittelija ja markkinointiautomaation käyttäjä.

Laajaa markkinointiosaamista voi onneksi ostaa. Moderni markkinointi on kokonaisvaltaista, melkoisen integroitua ja monenlaisia keinoja ja kanavia hyödyntävää. Yritysten kannattaisi miettiä tarkemmin, mitä tehdään itse ja minkälaisen osaamisen hankkiminen ulkoistamalla olisi järkevää.

 

2 tapaa ulkoistaa markkinointi

Monissa yrityksissä sen aivan perinteisimmän mainostoimisto–asiakas –yhteistyömuodon on huomattu olevan mennyttä aikaa. Se on liian hidasta tähän päivään, eikä mahdollista riittävää johdonmukaisuutta, tiedonkulkua ja tietoon perustuvaa kehitystä.

Yhteistyön muoto ja ulkoistuksen laajuus riippuvat täysin yrityksen tarpeista. Tärkeää on muistaa, ettei vertaa tämän tyyppistä asiantuntijapalveluiden ulkoistusta myöskään puhtaaseen henkilöstövuokraukseen – siitä kun ei ole kysymys. Enemmänkin on kyse monen eri henkilön osaamisen yhdistävästä kumppanuuspaketista.

Seuraavassa pari testattua tapaa markkinoinnin ulkoistamiseen.

1. Ulkoistettu markkinointipäällikkö –palvelu

Tässä yhteistyömuodossa yrityksessä ei välttämättä ole markkinointipäällikköä ollenkaan. Yrityksen johdon kanssa sovitaan markkinointipäällikkö-palvelusta ja sen sisällöstä esimerkiksi seuraavaksi vuodeksi. Tehtäviin voi kuulua liiketoimintalähtöinen markkinoinnin strateginen suunnittelu, markkinoinnin tavoitteiden asettaminen ja budjetointi yhdessä yrityksen kanssa, markkinoinnin toimenpidesuunnitelma ja sen rullaava toteutus, seuranta ja raportointi. Kiveen hakattuja markkinoinnin vuosikelloja ei välttämättä kannata tänä päivänä enää tehdä, mutta vuoden pääteemat ja markkinointiohjelmat on toki määriteltävä.

Markkinointipäällikkö myös sitouttaa yrityksen myynnin ja asiakaspalvelun suunnitelmiin, teettää ulkoisella tiimillään luovat ratkaisut ja toteuttaa toimenpiteet. Toiminta on systemaattista, läpinäkyvää ja avointa. Markkinointipäällikkö ei välttämättä ole yksi henkilö, vaan rooli voi koostua useamman eri henkilön osaamisesta.

Ulkoistetun markkinointipäällikön hyödyt

  • Yritys saa käyttöönsä laajaa erikoisosaamista, markkinointipäällikön sekä markkinointitiimin, ilman että yritys joutuu palkkaamaan useita henkilöitä.
  • Markkinointipäällikköroolissa toimivat tekevät jatkuvasti töitä useiden yritysten kanssa, joten he eivät pääse urautumaan, heidän näkemyksiään haastetaan koko ajan ja näkökulma yrityksen tekemiseen säilyy tuoreena.
  • Markkinointi rullaa lomista ja sairauspoissaoloista riippumatta tiimin voimin.
  • Markkinointi on tavoitteellista, suunniteltua, budjetoitua ja raportoitua.

2. Laajennettu markkinointitiimi tukenasi

Toinen vaihtoehto on ulkoistaa markkinoinnin operatiivinen tekeminen. Markkinoinnin johtaminen ja strateginen suunnittelu hoidetaan yrityksen markkinointijohdon toimesta, mutta strategian jalkautus, toteutus, seuranta ja raportointi ulkoistetaan. Yrityksen markkinointijohdolla on oikeana kätenään ulkoistettu markkinointipäällikkö tai
-koordinaattori, joka vastaa ulkopuolisen osaajatiimin johtamisesta ja resursoinnista. Vuosisuunnitelmat, toiminnan tavoitteet ja raamit sekä raportointitavat määritellään yhdessä, ja ulkoistettu tiimi pyörittää sovitusti päivittäistä tekemistä. Tiimi voi koostua tarpeen mukaan eri osaajista, kuten graafikko, videotuottaja, sisältöspesialisti, yhteisömanageri, analyytikko ja koodari.

Laajennetun markkinointitiimin hyödyt

  • Ulkoistettu tiimi huolehtii, että strategia toteutuu ja toimenpiteet todella tapahtuvat.
  • Asiat etenevät ulkoisen tiimin proaktiivisen otteen avulla, eivätkä jää yrityksen mahdollisiin pullonkauloihin jumiin.
  • Ulkoistettu tiimi on aina hiukan enemmän tilivelvollinen kuin talon palkkalistoilla oleva – siksi tekemisen vireys säilyy.
  • Ulkoistetun tiimin jäsenet tekevät myös muiden toimialojen ja yritysten kanssa töitä, näkevät, kokevat ja kokeilevat jatkuvasti uusia tapoja, todistavat uusia ”parhaita käytäntöjä” ja voivat siten kehittää yrityksen markkinointia huomattavasti laajakatseisemmin kuin yksinäinen markkinointiammattilainen yrityksen sisällä.
  • Toiminta on systemaattista, läpinäkyvää ja avointa.

 

Luottamus, proaktiivisuus ja yhdessä sovitut rajat

Kumpikin toimintatapa vaatii avoimuutta, yhteisen tahtotilan muodostamista ja luottamusta. Uudet toimintatavat eivät perustu tilaus-toimitus –ajatteluun, tai siihen, että kumppani odottelisi asiakkaan briiffiä ennen kuin ryhtyy toimiin. Prosesseihin ei kannata määritellä liikaa hyväksymisten odottelua tai muita hidasteita. Toimintatapa edellyttää huomattavasti enemmän proaktiivisuutta markkinointikumppanilta, sekä yhdessä sovittuja rajoja myös kokeiluille, epäonnistumisille ja nopeille suunnan muutoksille.

Uskon vakaasti, että jatkuva markkinoinnin muutos ja ketteryysvaatimukset johtavat siihen, että syvät ja pitkäjänteiset kumppanuudet ja joustavat yhteistyömuodot tulevat lisääntymään. Mitä mieltä sinä olet vastaavanlaisista uusista yhteistyömuodoista? Me olemme aina avoimia uusille rohkeille ajatuksille – ota yhteyttä niin jutellaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *