Mika Ruottinen, AD / Content Producer

Alussa oli kuva. Se muodostui ensin pienen reiän läpi pimeän huoneen seinälle, myöhemmin optiikan läpi valoherkälle filmille. Se oli jäljitelmä fyysistä todellisuutta valon aallonpituuksina mitattuna. Ei koko totuus maailmasta, mutta rajattu näkökulma siitä. Sitten tuli digitaalisuus ja kaikki muuttui.

Silmänkääntötemppu (Art of Deception)

Valokuvilla on huijattu niin kauan, kun niitä on tehty. Kuvakulmaa vaihtamalla pitkä on näyttänyt lyhyeltä tai lyhyt pitkältä. Suupieliä kääntämällä juro on näyttänyt iloiselta, pieni epäterävyys on tehnyt ryppyisestä sileämpää ja ylipäätään kaikista asioista on löytynyt hieman paremman näköinen puoli. Oma paras kuvakulmani taitaa tosin olla selin kameraan, epäterävänä – ja pimeässä.

Analogisessa maailmassa sitä parasta puolta mietittiin etukäteen ja kuvattaessa. Digitaalisessa maailmassa usein jälkikäteen ja kuvankäsittelyn keinoin. Menikö kuvan valot vähän pieleen? Nou problem. Ne saa vielä säädettyä. Pitääkö kuvaa kasvattaa johonkin suuntaan? Vähän haastavampaa, mutta onnistuu kyllä. Eikö hymy oikein revennyt? Oliko hampaat keltaiset? Katse väärään suuntaan? Kaikki nämä ovat korjattavissa, jos kuvankäsittelyohjelman pensselit pysyvät hyppysissä ja paljon enemmän. Kun kaikki on korjattavissa tai petrattavissa, ei mikään lähtökohtaisesti ole lopullista.

Tehostettua todellisuutta (Enhanced Reality)

Todellisuuden kaunistelusta seuraava askel on keinotekoisen todellisuuden rakentaminen kuvankäsittelyn keinoin. Usein kuvia yhdistellään useista kymmenistäkin eri kuvista. Kuviin rakennetaan valoja ja efektejä, joita voi olla päällekkäin jopa satoja. Parhaimmillaan tällaiset kuvitukset ovat huikeita taiteellisia spektaakkeleita. Pahimmillaan jäätäviä sillisalaatteja. Koska digitaaliset kuvankäsittelyohjelmistot ovat nykyään aika lailla kaikkien saatavilla, ei ole yllättävää, että sillisalaattia on netti pullollaan. Eikä siinä mitään, kyllä salaatti aina maistuu ja olen kuullut, että joku tykkää sillistäkin.

Tekniikasta tyyliksi (Uncanny Valley)

Kuvituksellinen kuvankäsittely on tuonut mukanaan omat vakiokikkansa, jotka ovat nivoutuneet osaksi länsimaista mainoskuvaa. Otetaanpa esimerkiksi elokuvajulisteet. Elokuvan sankarihahmon kuvaaminen voimakkaalla takavalolla höystettynä näyttää tehokkaalta, mutta on myös näppärä kikka saada eri valokuvista koostettu kuvakokonaisuus näyttämään tunnelmaltaan ja väritykseltään yhdenmukaiselta. Voimakkaan valoefektin luominen kuvaan on helppoa, mutta useamman kuvalähteen säätäminen harmoniseksi muutoin aika tavalla vaikeampaa. Sama pätee kaikkiin valoon liittyviin tehosteisiin. Tuli, kipinät, linssiheijastukset tai vaikka auringon ja kuun valo. Nämä kaikki syntyvät kuvaan aika helposti, mutta yritäpä saada kaksi eri kuvasta leikattua ihmistä kättelemään uskottavasti toisiaan. Ei ole helppoa, ei.

Nyhjää tyhjästä (Creating Worlds)

Olen itse piirtänyt, maalannut ja myöhemmin tehnyt digitaalisia kuvituksia jo kymmeniä vuosia. Olipa tekniikka mikä hyvänsä, on aina yhtä innostavaa luoda uusia maailmoja, hahmoja ja kuvan sisäisiä tarinoita, jotka ovat olemassa aluksi vain sumeana ajatuksena omassa päässä, myöhemmin vähemmän sumeana, paperilla, kankaalla tai tietokoneen näytöllä. Digitaalisesta kuvankäsittelystä olen ollut innostunut koko tekniikan synnystä lähtien. Silti haluaisin puhua sanasen aidon, etukäteen suunnitellun valokuvan puolesta. Kuvankäsittely on oiva renki, mutta huono isäntä. Aitous on yhä valttia myös mainoskuvissa, vaikka sitten selin, epäterävänä ja pimeässä.

 

Miten kuvituksellinen kuvankäsittely tapahtuu? Avalonin oma sosiaalisen median kanavien kansikuva muotoutuu vaikkapa näin. Vaikka digitaalisten efektien ja mahdollisuuksien maailmaan voi helposti eksyä, on kaiken taustalla usein jopa hippunen suunnitelmallisuutta.

blogikarhu1

Alustava suunnitelma. Karhu ja Avalonin A-kirjain lähikontaktissa.

blogikarhu2

Ensinnäkin kuvan pitäisi olla vaakamuotoinen. Tehdäänpä pikajatkeet sivuille.

blogikarhu3

A-kirjain paikallaan. Taustassa toistuu vielä samat puut moneen kertaan.

blogikarhu4

Tausta vaihtoon. Ensimmäiset efektit ja varjostukset kehiin. Ei hyvä.

blogikarhu5

Tausta vaihtoon… taas. Usvakin alkaa nousta.

blogikarhu6

Satumetsän valot päälle. Ollaan jo riittävän kaukana naturalismista.

blogikarhu7

Monen mutkan kautta lopullinen kuva. Keijukaispölyä ja toinenkin karhu astuu kuvaan.

 

Haluaisitko kuulla enemmän siitä, miten kuvankäsittelyvelhomme ja Avalon voisivat auttaa juuri teidän yritystä esimerkiksi markkinointimateriaalien suunnittelussa ja toteutuksessa?

Ota yhteyttä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *