Veera Kaukoniemi, Copywriter & Content Producer

Maailmassa on edelleen ihmisiä, joiden mielestä pitkien tekstien lukeminen ei ole tylsää. Jos sinun mielestäsi on, älä huoli, tämä ei ole pitkä teksti. Maailmassa on myös edelleen ihmisiä, jotka rakastavat hyvin käytettyä kieltä, kieltäytyvät ostamasta palveluita yrityksiltä joiden verkkosivuilla on paljon kirjoitusvirheitä ja jotka ajattelevat, että laadukas teksti on oleellisen tärkeä osa mainontaa ja kulttuuria.

Ja meitä on paljon, eikä meitä saa unohtaa.

Vaikka muuttuvassa maailmassa jaamme enemmän kuvia kuin tekstejä ja videot saavat kaksitoista kertaa enemmän jakoja kuin tekstillä ryyditetyt linkit, emme loppujen lopuksi tajuaisi mistään juuri mitään ilman pientä tulkinta-apua oikeaan suuntaan. Kuvien lisäksi tarvitsemme tekstiä, joka herättelee. Ilman tekstiä kuva on vain kuva, liikkumaton ja stabiili – se kertoo ehkä tuhat sanaa, mutta ne sanat ovat katsojan itse valitsemia ja mahdollisesti vievät kuvasta toivotun tulkinnan täysin väärään suuntaan. Hyvä otsikko kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa.

Ilman tekstiä videotakaan ei ole. Jonkun pitää nimittäin nekin käsikirjoittaa.

Ajattele kuvaa onnellisen näköisestä, hymyilevästä ihmisestä. Nyt ajattele samaa kuvaa, mutta kuvatekstillä, jossa lukee: ”Hymyilin tänään ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun sairastuin masennukseen”. Yhtäkkiä hymyilevällä ihmisellä on tarina kuvan takana. Kuva saa merkityksen, jota sadalla samanlaisella hymyllä ryyditetyllä kuvalla ei ole.

Instagramiin laitettu kuva aamiaispöydästä on pelkkä aamiaispöytä, mutta kuvateksti tuo siihen ulottuvuuden, joka kertoo kokonaisen tarinan siitä, mitä aamiainen siellä olijoille ehkä merkitsi, miten se toi ihmiset yhteen ja ennen kaikkea siitä, miltä se tuntui. ”Viimeinen aamiaiseni ennen kuin minusta tulee rouva”.

Myönnän suhtautuvani (joidenkin mielestä kohtuuttoman) intohimoisesti teksteihin. Koen sen olevan oikeutettua – kaikkea ei voida kertoa vain visuaalisesti. Kaikki eivät ole visuaalisia ihmisiä. Ja jotkut visuaalisetkin ihmiset kaipaavat tekstiä intohimoisesti. Tärkeintä on löytää tasapaino kuvan ja tekstin välillä. Parhaassa tapauksessa ne muodostavat toisiaan tukevan dialogin. Kun markkinoinnilla halutaan saada jotain konkreettista aikaiseksi, kokonaisuuden on oltava kunnossa. Ilman toimivaa tekstiä kuvaa tukemassa jäämme puolitiehen, ja ne tärkeät tunteet jäävät mahdollisesti heräämättä. Kaikilla yrityksillä on oma tone of voice, eli kieli, puhetyyli ja sävy sanoa asioita. Käyttämällä laadukkaasti tätä hyväksemme saamme sitoutettua ihmisiä juuri siihen tarinaan, jonka haluamme yrityksestä kertoa.

Me Avalonissa yhdistämme kuvan ja tekstin tarinaksi, joka saa ihmisen tuntemaan. Ilman tarinoita markkinointi on tyhjää – olemme ensisijaisesti tarinankertojia, seikkailijoita ja uusien maailmojen luojia. Haluatko kertomuksesi kuuluviin? Lähetä minulle sähköpostia, niin mietitään yhdessä, miten kerromme tarinasi tunteita herättävällä tavalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *