Jutta Rikola, AD / Concept Designer

Millaisia asiakaskokemuksia yrityksesi visuaalinen tarina luo?

Elämme vahvasti visuaalisessa maailmassa, ja ­– mikäli mahdollista – sosiaalinen media on vain vahvistanut sitä. Samalla kun kuvatulva somessa ja muissa medioissa kasvaa, markkinoijan tulee yhä paremmin hallita visuaalinen tarinankerronta tavoittaakseen asiakkaan ja erottuakseen kilpailijoista.

Pinterest, Instagram, Snapchat… Kaikki ne ovat kuva- ja videopalveluja. Pelkästään kuviin ja videoihin keskittyvän Instagramin aktiivisten käyttäjien määrä ylitti huhtikuussa 2017 jo 700 miljoonan rajapyykin. Myös Facebookissa päivitykset, joissa on kuvia, sitouttavat käyttäjiä eniten: kuvalliset päivitykset saavat jopa 87% kaikista tykkäyksistä, kommenteista ja jaoista. Ei siis ihme, että Facebook tarjoaa nykyään mahdollisuuden tehdä lyhyistä tekstipäivityksistäkin ”kuvia” taustavärin ja -kuvion avulla.

Kari Korkiakoski pohtii blogissaan tunteen merkityksestä asiakaskokemuksessa. Asiakaskokemus rakentuu pelkistetysti tehokkuudesta, helppoudesta ja tunteesta. Vaikka tunteen osuus on tutkimusten mukaan 2/3 asiakaskokemuksesta, se unohdetaan aivan liian usein. Visuaalinen tarinankerronta liittyy vahvimmin juuri tunteeseen. Toki informaation esittäminen helposti omaksuttavassa muodossa myös helpottaa asiakaskokemusta. Mutta tunne on se elementti, joka saa asiakkaan palaamaan ja suosittelemaan.

Miten visuaalista tarinankerrontaa sitten voi käyttää hyvien asiakaskokemusten luomiseen ja vahvistamiseen?

Näytä, älä kerro

Pitkien tekstien lukeminen on tylsää. Varsinkin, jos et anna hyvää syytä lukea tekstiä. Herätä asiakkaan kiinnostus kuvalla, jolla kerrot, miten tuotteesi tai palvelusi ratkaisee asiakkaan ongelman. Älä kirjoita, miten tuote toimii, jos voit näyttää sen kuvan tai videon avulla.

Samoin jos sinulla on tärkeitä lukuja, esitä ne infografiikan avulla. Infografiikat tekevät tiedon helpommin pureskeltavaksi ja kiinnostavammaksi. 

Ensivaikutelma ratkaisee

Kuvilla vaikutetaan nopeasti. Ihminen prosessoi visuaalisia elementtejä 60 000 kertaa nopeammin kuin luettua tekstiä. Sinulla on vain hetki tehdä hyvä ensivaikutelma. Panosta siksi visuaalisen ilmeen laatuun. Ensimmäinen kuva on tärkein. Sen tulee herättää kiinnostus ja antaa samalla oikea käsitys brändistä.

Mieti myös, minkä tunteen haluat asiakkaassa herättää? Onko se pelko? Ilo? Nostalgia? Ensivaikutelma antaa lähtökohdan tarinalle, jota lähdet rakentamaan.

Nettisivuille tullessaan ihmiset arvioivat brändin uskottavuutta sen visuaalisen ulkoasun perusteella ennen kuin ovat ehtineet lukea sanaakaan. Kestää vain hetki arvioida sivusto, pahimmassa tapauksessa epäluotettavaksi. Jos ulkoasu on karkottanut kävijän, on aivan sama, mitä tekstissä sanotaan. Huomioithan kuvailmaisussa myös sen tosiasian, että suurin osa sivuillasi vierailevista näkee sivustosi mobiililaitteen ruudulta.

Muista konteksti

Konteksti on se asiayhteys, jossa tietty asia tapahtuu. Ympäristö, tausta tai olosuhteet, jotka vaikuttavat tapahtumaan. Brändin kontekstia ovat sen värimaailma, valitut fontit, minkä tyyppistä sisältöä brändi jakaa ja niin edelleen. Brändin toimiala vaikuttaa kontekstiin, mutta niin myös kohderyhmä. Eri asiat puhuttelevat eri ryhmiä. Ei ole tärkeää vain, mitä sanotaan, vaan miten se sanotaan.

Kun suunnittelet brändin visuaalista ilmettä, ota huomioon kilpailijat ja mitä alan kontekstissa odotetaan. Mutta erottuaksesi kokeile leikitellä kontekstilla. Mitä jos tekisit jotain odottamatonta? Jos pystyt tekemään jotain alan kontekstissa yllättävää ja samalla kohderyhmään vetoavaa, jäät paremmin mieleen.

Ihmiset kiinnostavat ihmisiä

Ihmisiä kiinnostaa ihmiset, ei yritykset. Ihmisiin on paljon helpompi samaistua kuin harmaisiin yritysbrändeihin. 

Jos pystyt näyttämään, että brändin takana on oikeita ihmisiä persoonineen, lemmikkeineen ja harrastuksineen, teet brändistä inhimillisen. Inhimillisyys lisää luottamusta. Jos asiakkaasta tuntuu, että hän tuntee ihmiset logon takana, hän alkaa luottaa heihin ja haluaa tukea brändiä. Tärkeää on, että brändiäsi edustavat ihmiset ovat samaistuttavia.

Samaan perustuu vaikuttajamarkkinointi. Mielipidevaikuttajat – olivat he sitten bloggaajia, tubettajia tai instagrammaajia – ovat henkilöitä, joihin asiakas samaistuu ja jonka mielipiteeseen hän luottaa. Pahvinen brändi voi tuntua etäiseltä, mutta vaikuttajien kautta yritys voi tavoittaa asiakkaan aidolla ja kiinnostavalla tavalla. Tärkeää on, että vaikuttajan arvot ja kohderyhmä ovat samat kuin yrityksellä.

Kurkkaa kulissien taakse

Ihmiset ovat kiinnostuneita asioista, joita he eivät tavallisesti pääse näkemään. Voit herättää kiinnostuksen ja lisätä luottamusta raottamalla salaisuuksien verhoa. Sosiaalinen media, kuten Instagram ja Snapchat ovat tässä todella tehokkaita työkaluja. Suuretkin tähdet raottavat niissä yksityiselämäänsä – itselleen sopivalla tavalla. He jakavat hieman epätarkkoja ja huonosti valaistuja kuvia ruoka-annoksestaan tai lemmikistään miljoonille seuraajille. Ja vaikuttavat tavallisilta ihmisiltä, kuin kuka tahansa meistä. Somen kautta tähdet tuntuvat seuraajilleen läheisemmiltä kuin koskaan.

Yrityksen kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että paljastetaan, mitä tapahtuu kulissien takana. Voit esimerkiksi näyttää kuvilla tai videolla, kuinka tuotteesi valmistetaan. Muista tässäkin samaistuttavuus: tee se työntekijän näkökulmasta, älä yrityksen.

Konflikti

Ilman konfliktia ei ole tarinaa. Tarinan konflikti syntyy, kun päähenkilö tavoittelee jotain – omaisuutta, rakkautta tai jopa hengissä selviytymistä – ja joutuu taistelemaan sen puolesta. Tarvitaan siis jokin este, joka pyritään voittamaan. 

Markkinoinnin tarinassa konflikti on se ongelma, jonka tuote tai palvelu ratkaisee. Ilman konfliktia ei synny kiinnostustakaan. Kerro siis visuaalisesti, minkä asiakkaan ongelman tuote ratkaisee. Tarinan huippukohta on vastaus ongelmaan: tuotteen tai palvelun myyminen. Tarinan ratkaisusta tulee kampanjan call to action, toimintakutsu.

Jos tarvitset uusia, raikkaita ideoita yrityksesi tarinankerrontaan tai haluat luoda entistä vaikuttavampia asiakaskokemuksia, ota ihmeessä yhteyttä – kerromme mielellämme lisää konsteista, joilla voimme auttaa sinua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *