Jukka Timonen, Digital Art Director

Suunnittelijat, nuo markkinointimaailman itsekeskeiset työnarkomaanit. Joskus tuntuu, ettei ne tee yhtään sitä mitä niiltä tilataan, joskus ne nykäsee hatusta uskomattomia spektaakkeleita, jotka ravistelevat maailmankuvaa uusiksi. Miten suunnittelijaa sitten tulisi käsitellä?

Kerro toiveesi

Nyt ei pelata ”arvaa kuka” peliä. Kerro toiveesi selkeästi ja yksiselitteisesti. Voit toki antaa täysin vapaat kädet, mutta omalla vastuullasi. Riski luonnollisesti pienenee suunnittelijan kokemuksen myötä, mutta koska markkinointiskenekin tarvitsee uutta verta, niin välillä niiden märkäkorvienkin pitää päästä asiakastöitä tekemään. Silloin ei ilman selkeitä suuntaviivoja päästä ensimmäisellä eikä välttämättä viidennellekään vedoksella haluttuun lopputulokseen.

Yksinkertaisinta on, kun kerrot mitä haluat. Jos haluat esitteeseesi sinisen pallon ja punaisen kolmion, kerro se. Me suunnittelijat olemme melkoisia velhoja, mutta ajatustenluku ei kuulu supervoimiimme. Siis – kerro mitä haluat!

Tyhjästä on paha nyhjästä

Kasaa tarvittavat tiedot ja kuvat, ja lähetä ne suunnittelijalle heti kun projekti polkaistaan käyntiin. Jos materiaalia ei ole, kerro siitä ajoissa niin voimme hyödyntää omia kuvapankkejamme ja tekstintuottajiamme.

Viivyttely hankaloittaa suunnittelun edistymistä ja johtaa projektin loppuvaiheessa turhanpäiväiseen kiireeseen, milloin virheherkkyys kasvaa ja verenpaineet nousevat. Älä lähetä sellaisia materiaaleja, joita et halua käytettävän (jostain syystä suunnittelijat rakastuvat juuri niihin). Se nopeuttaa myös materiaalin selaamista ja säästää kaikkien kallista aikaa nyt ja tulevaisuudessa.

Muista myös, että suunnittelija ei välttämättä ole alasi asiantuntija eikä aina kiireellisten aikataulujen takia pääse alaasi kovin syvälle perehtymäänkään. Nimeä materiaalisi tai ainakin ryhmittele ne järkevällä tavalla kansioihin.

Ihan OK!

Voi sitä innostuksen määrää, kun suunnittelija lähettää ensimmäisen vedoksen kommenttien toivossa. Monesti tässä vaiheessa saattaa asiakas kauhistua suunnittelijan tekelettä, mutta siihen on syynsä. Ensimmäinen vedos on raakile, jolla koputellaan sitä haurasta jäätä, millä suunnittelijareppana seisoskelee.

Alussa tavoitteena on saada perusasiat kuntoon kuten esimerkiksi: sisällöt, rakenne ja yleisilme. Suunnittelija kyllä kertoo mihin haluaa kommenttien pureutuvan. Homma toki etenee ja kommentoinnin syvyys siinä samalla.

Kommentointi on tärkeä osa-alue suunnitteluprosessia. Sen avulla pysytään linjassa ja yhteisymmärrys työn eri vaiheissa säilyy. Hyvällä ja selkeällä kommentoinnilla saavutetaan päämäärät nopeammin ja lopputulos on hiotumpi. Ympäripyöreillä ”Jotenkin kaipaisin tähän jotain lisää” kommenteilla ei suunnittelija saa kuin päänsärkyä ja hiustenlähtöä. Selkeästi ja tarkasti toteutettu kommentointi vähentää kommenttikierroksia (eli kustannuksia) ja nopeuttaa työn edistymistä. Vie siis suunnittelua eteenpäin kommentoimalla tarkasti ja rakentavasti, ja jälleen – kerro mitä haluat!

Kommunikaatio

Työtä viilataan niin kauan, että asiakas on tyytyväinen tai aika loppuu. Jos aika loppuu ennen kuin tyytyväisyysaste saavutetaan, on jokin mennyt pieleen. Monesti syy tähän on kommunikaatiossa tai sen puutteessa.

Meillä on onneksi kehitelty tähänkin työkalu Joiqu, jota ujoimmatkin kykenevät halutessaan käyttämään. Parhaimmassa tapauksessa Joiqu selkeyttää, tiivistää ja nopeuttaa kommunikaatioita ja vähentää merkittävästi epäselvyyksiä projektin viestinnässä.

Luottamusta puolin ja toisin

Meille suunnittelijoille on tärkeintä, että sinun asiakkaasi saa sen tiedon mitä etsii. Joskus se tarkoittaa sitä, että kyseenalaistamme toiveesi ja pyyntösi, koska olemme jo kokemuksen kautta oppineet millaiset asiat markkinoinnissa toimivat ja millaiset eivät. Me emme ehdota sinulle tiettyjä ratkaisuja siksi, että ne ovat hip ja cool ja muutenkin überhienoja, vaan siksi, että ne toimivat. Ne omat taideprojektit ja sekopäiset idikset me taotaan sitten omalla ajalla, ei sinun. Kyllä me nämä hommat osataan, huoli pois!

Tiedossa hyvää jälkeä

Jos kaikki edellä mainitut asiat menevät niin sanotusti nappiin, niin hyvää jälkeä on tiedossa. Aina ei toki onnistuta heti, mutta sitten me kannamme vastuumme ja korjaamme asiat niin, että lopulta kaikki voivat olla tyytyväisiä. Sillä samassa veneessähän tässä ollaan, tavoitteena saada sinun palvelusi tai tuotteesi paremmin esille.

Jos sinulla on haaveita, joita haluat toteuttaa, ota yhteyttä meidän asiakkuusjohtajiin – me suunnittelijat halutaan keskittyä tekemään haaveistasi totta 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *