Karri Oikarinen, Client Director

Olin pari viikkoa sitten Sodankylässä kertaamassa. Kuvittelin pitkään oppineeni makaamaan poterossa kertalaakista 11 kuukauden varusmiespalvelukseni aikana reilut kaksikymmentä vuotta sitten, sillä kertausharjoitus oli minulle ensimmäinen. Kävikin ilmi, että homma on aika tavalla muuttunut. Taistelutapoja on tullut ja mennyt, ja maailmanpoliittinen tilannekin on aika tavalla erilainen.

 

Yksi suuresti kehittynyt asia puolustusvoimien ajattelussa on viestintä – ja siksi minäkin vietin Lapissa kauniin keväisen viikon pääosin sisätiloissa. Viestintäalan ammattilaisista koottu porukkamme teki viestintäsuunnitelmia ja muun muassa tiedotteiden pohjia erilaisia valmiuden tasoja varten. Kuten tiedämme, tiedonvälitys konfliktitilanteissa on aika iso osa kokonaisuutta ja vaikuttaa voimakkaasti siihen, mitä suuri yleisö tilanteesta ajattelee ja miten siihen suhtautuu.

Harjoitus sai minut ajattelemaan, miten ns. tositilanteessa viestiminen nivoutuu yhteen modernin sisältömarkkinoinnin kanssa. Suuremmin yksityiskohtia itse harjoituksestamme paljastamatta, tässä muutamia aatoksia.

 

Totuus

Sodan ensimmäinen uhri on totuus, kuuluu vanha sanonta. Konflikteista kirjoitettavista useista tarinoista voittajan versio oli ennen se, joka jäi historian kirjoihin, mutta sellaisia ei enää kirjoiteta. Kaikki versiot jäävät elämään digitaalista elämää – ota siinä sitten selvää, mikä niistä on totuus.

Modernin markkinoinnin tulee myös perustua totuuteen. Mutta miten varautua vaihtoehtoisiin versioihin, joita väistämättä syntyy esimerkiksi tuotteista ja palveluista? Paras keino on tuottaa itse mahdollisimman hyödyllistä, opettavaista ja viihdyttävää sisältöä ja viestiä nopeasti ja totuuden mukaisesti. Kun täyttää yleisön viestinsaantitarvetta itse, on vaihtoehtoisilla tarinoilla vähemmän tilaa. Tämä ei poista tarvetta tarjota sisältöjä, jotka asiakkaamme ovat itse tuottaneet (ks. kohta Aitous).

 

Tone of Voice – tapa puhua

Kriisitilanteen viestinnän täytyy perustua totuuteen, niin kuin yllä totesin. Se ei tarkoita, etteikö asioista voi viestiä positiivisessa valossa. Miten esimerkiksi viestimme tappioista niin, ettei kotiväki vaivu epätoivoon? Tapa puhua on tärkeä osa markkinointia. Varusteleka käyttää ronskia kieltä, joka tarjoaa sille tasaisesti myös ns. ansaittua mediaa eli kohisevia lehtijuttuja. Virastokieli on korostetun varovaista ja, siis, virastomaista. Löydä oma kielesi ja tapasi puhua ja käytä sitä johdonmukaisesti.

Tone of Voiceen kuuluu myös tavat viestiä ilman sanoja. Jos esimerkiksi konfliktin alkuvaiheessa pidetään tiedotustilaisuus, jossa puhuja on hampaisiin asti aseistautunut, mitä se viestii suurelle yleisölle ja mahdolliselle vastukselle – ja miten se vaikuttaa konfliktin etenemiseen? Myös modernissa markkinoinnissa on suuri merkitys sillä, miltä asiat näyttävät. B2B-yrityspäättäjistä 46% pitää yrityksen web-sivuston designia merkittävämpänä osoituksena yrityksen uskottavuudesta. Mieti siis paitsi mitä ja miten sanot, myös miltä asiat näyttävät.

 

Tarinat

Korostimme harjoituksessa sitä, miten kotirintama kaipaa tarinoita, sillä tunteet välittyvät parhaiten tarinoiden kautta. Siksi meidänkin suunnitelmissamme varattiin henkilöitä tuottamaan tarinoita rintamalta. Markkinoinnissa tunne on äärimmäisen tärkeä osa ja keinoja tarinankerrontaan on useita – videot, blogit, pelit, asiakastarinat. Maya Angeloun sanoin: Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt. Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut. Mutta he eivät unohda niitä tunteita, joita olet heissä herättänyt.

 

Vuorovaikutteisuus

Moderni markkinointi on ennen muuta vuorovaikutteista, mutta niin se on sodankäynnistä viestiminenkin. Sosiaalinen media ei lepää luotisateessakaan ja tieto (myös väärä) leviää siellä nopeasti. Siksi sosiaalisessa mediassa on kriisitilanteessa reagoitava koko ajan – Sodankylässä valmistelemissamme suunnitelmissa oli resursoitu somevastaava päivystämään vuorokauden jokaisena tuntina. Modernissa markkinoinnissa saa ehken hetken silloin tällöin huokaista, mutta toimintaperiaate on sama – ammu väärät tiedot alas, ole rehellinen ja ennen muuta toimi nopeasti.

 

Aitous

Ihmiset haluavat tiedon alkulähteille. Kertauksissa totesimme, että vaikka kuinka tiedotamme (muutimme muuten tämän sanan harjoituksen aikana viestinnäksi, joka paremmin kuvaa toiminnan vuorovaikutteista luonnetta), ainakin kansainväliset mediatalot tulevat taatusti pyrkimään itse rintamalinjalle ja saamaan sieltä aitoa tietoa ja kuvaa. Siinä sitten pähkäiltiin, miten se tapahtuu niin, etteivät vaaraan ajaudu toimittajat eivätkä omat porukat.  Samoin modernissa markkinoinnissa meidän on hyvä päästää asiakkaat aidon tiedon alkulähteille – tässä vertauskuvassa tarinan alkulähteitä ovat toiset asiakkaamme. Älä siis tyydy vain kertomaan tarinaasi itse, vaan tarjoa myös sellaista sisältöä, jonka ovat tuottaneet palvelun tai tuotteen käyttäjät itse.

Toivottavasti Sodankylässä tehtyjä suunnitelmia ei tarvitse koskaan laittaa toteen. Modernia markkinointia taas teen mielelläni. Jos sinulla on tarvetta saavuttaa kotirintama tai muita kohderyhmiä ja haluat tehdä sen tehokkain, modernin markkinoinnin keinoin, ota yhteyttä.

Rauhallisin terveisin,

Karri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *