Tiia Montonen, Community Manager

Kuulitko jo viimeisimmästä Facebook-päivityksestä, tutustuitko jo Instagramin uusiin ominaisuuksiin, etkö tiedä mikä on #mannequinchallenge – sehän on jo niin vanha juttu?

Sosiaalisessa mediassa vauhti on kova ja uusia sovelluksia, päivityksiä ja ilmiötä syntyy loppumattomalla syötöllä. Myös yritysten on sosiaalisessa mediassa mukauduttava nopeaan tahtiin ja oltava valppaana sekä alati valmiina tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin. Samanaikaisesti toiminnan pitäisi ennen kaikkea olla suunnitelmallista ja harkittua. Sosiaalisessa mediassa menestyminen kysyykin yrityksiltä lahjakkuutta taituroida jatkuvan muutoksen aallonharjalla.

 

One day you’re in, the next day you’re out

Näillä sanoin huippumalli Heidi Klum kuvaa muotimaailmaa tunnetussa tv-sarjassa. Tämä lausahdus sopii kuvaamaan myös sosiaalisen median arvaamattomuutta – koskaan ei voi varmuudella tietää, mitä huominen tuo tullessaan. Asiakkaat ovat kuitenkin usein kiinnostuneita erilaisista ennustuksista ja yleistyksistä, etenkin kun puhutaan mainonnasta somessa. Tämän vuoksi tarvitaan analytiikkaa.

Analytiikan avulla voidaan kehittää toimintaa sekä luoda ennusteita ja yleistyksiä dataan perustuen. Analytiikka perustuu kuitenkin aina historialliseen dataan, eli tarjoaa näkymän menneisiin tapahtumiin. Siksi analytiikkaa verrataan peruutuspeiliin katsomiseen. Jos pyritään eteenpäin, mutta katsotaan vain taakse, voi tulla ikäviä yllätyksiä vastaan. Juuri kun hartaan datan tutkimisen, some-analytiikan tulkinnan ja toiminnan määrätietoisen kehittämisen avulla on saavutettu upeita tuloksia, huomataan seuraavalla viikolla, että käppyrät ovat kiepsahtaneet päälaelleen. Datan tulkitseminen jatkuu ja johtopäätösten muodostaminen on aloitettava alusta.

Sosiaalisen median arvaamattomuus ja jatkuva muutostila edellyttävät yrityksiltä pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä.

 

Sosiaalinen media suosii rohkeaa

Sosiaalisessa mediassa analytiikka tarjoaa vankan pohjan toiminnan kehittämiselle ja tavoitteiden asettamiselle. Kun pohja ja tavoitteet ovat kunnossa, pitää toimia. Tässä kohdin rohkeus ja luovuus astuvat mukaan. Somessa uusia oivalluksia syntyy useimmiten kokeilun kautta. Tässä piilee somen hienous ja kiehtovuus: siellä jos missä saa kokeilla ja pitääkin kokeilla. Rohkea kokeileminen avaa uusia näkökulmia ja kasvattaa ymmärrystä. Kokeilemisen avulla on myös mahdollista reagoida nopeisiin muutoksiin, hyödyntää muutosten luoma potentiaali ja etsiä optimaalista tapaa toimia muuttuneessa tilanteessa.

Sosiaalisessa mediassa menestyminen edellyttääkin yrityksiltä pitkäjänteisyyden ohella myös rohkeutta ja kykyä heittäytyä.

 

Vain muutos on pysyvää – myös somessa

Maailmassa ja myös sosiaalisessa mediassa muutos vaikuttaisi olevan pysyvä olotila. Muutoksen keskellä eläminen voi tuntua toisinaan uuvuttavalta, sillä raja hallitun muutostilan ja epämääräisen kaaoksen välillä on hiuksenhieno. Jatkuvan muutoksen voi kuitenkin nähdä myös antoisana ja inspiroivana, etenkin kun kyse on ”vain” toiminnasta sosiaalisessa mediassa.

 

Täsmätärpit muutoksen aallonharjalla ratsastamiseen:

  1. Aseta tavoitteet – Kaikki lähtee siitä, että tiedät mihin pyrit
  2. Ole utelias – Tutki dataa, analysoi numeroita ja käppyröitä ja anna datan puhua sinulle
  3. Kokeile & kehitä – Tee harkittuja siirtoja datan perusteella, mutta muista myös kokeilla uutta ja hullutellakin toisinaan
  4. Opi – Analysoi jatkuvasti toimintasi vaikutuksia ja kasvata ymmärrystäsi datan perusteella
  5. Älä pysähdy – Jatka toiminnan kehittämistä avoimin mielin

 

Haluaisitko luotettavan kumppanin muutoksen keskelle ja some-maailman myrskyihin? Ota meihin yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *