Karri Oikarinen, Client Director

Salesvation – myyntityötä rinta rottingilla

Salesvation tarjosi syyskuun alussa oululaisyleisölle neljä erilaista esitystä muistista, huippumyyjistä, myyntityön tulevaisuudesta ja sen kummallisuuksista. Tai pikemminkin Kummelisuuksista.

Salesvation on ”hurmoksellinen myynnin herätysliike, jonka missiona on vapauttaa suomalaiset teknologiayritykset sisäänpäin kääntyneestä ja apaattisesta yrityskulttuurista.”

Ensimmäinen esiintyjä, muistikouluttaja ja Mapletissa myyntiä tekevä Samuli Välimäki ei ollut erityisen hurmoksellinen, kun hänen johdollaan opeteltiin muistitekniikoita käyttäen ulkoa Dale Carnegien kirja Miten saan ystäviä, menestystä, vaikutusvaltaa. Välimäki oli hurmoksellisuuden puutteesta huolimatta mielestäni hyvä ja selkeä esityksessään, varsinkin kun kuulin, että Salesvation oli ensimmäinen tapahtuma, jossa hän piti esityksen tässä muodossa. Lounaskeskusteluissa kuulin toisenlaisen näkemyksen, jossa Välimäen esiintymiseen kaivattiin lisää energiaa, sitä hurmosta. Mutta ei kaikkien tarvitse väkisin olla amerikkalaistyyppisiä saarnaajia, jos ei sitä ole. Samuli vaikutti olevan oma itsensä ja aitous toimii aina. Pidin esityksestä myös siksi, etten ollut lukenut kirjaa ja tykkäsin siitä, miten tärkeiksi siinä todetaan myötätunto ja aito kiinnostus toisiin ihmisiin.

Välimäen jälkeen puhunut Tuija Rummukainen on räväkkä karjalaisjuurinen yritysvalmentaja, jolle räiskyvä esiintyminen taas sopi hyvin. Rummukainen on haastatellut yli 300 myyjää ja koostanut niistä kahdeksan kohdan listan ominaisuuksista, joita huippumyyjillä on. Itselleni kolahti niistä erityisesti oikea asenne, joka on Rummukaisen mukaan kaupanpäätöstaitojen ohella toinen ihan jokaiselta huippumyyjältä löytyvä ominaisuus. Asenne tarkoittaa ennen muuta kahta asiaa: ylpeyttä myyjän ammatista sekä ylpeyttä myymästään tuotteesta tai palvelusta. Kaikessa yksinkertaisuudessaan, allekirjoitan.

Tiedon innovaatiojohtaja Taneli Tikka kertoi myyjän työympäristön muutoksesta big datan ja tekoälyn kehittyessä. En ollut Areenassa ainoa, joka vähän kummasteli esitystä. Esitysmateriaali oli osin aika tuttua jo vuosien takaisista tämän aihepiirin esityksistä ja some-keskusteluista ja siinä pysyteltiin aika yleisellä tasolla. Lisäksi pidin erikoisena, että tulevaisuuteen luotaavassa esityksessä käytettiin monta kertaa sanaparia ”ei koskaan” – esimerkiksi, että koneet eivät koskaan tule tuntemaan empatiaa. Tekoäly on vielä ihan alkumatkallaan, eikä sen osalta mielestäni ole olemassa asioista, joita ”ei koskaan” tule tapahtumaan. Konkreettisinta antia Tikan esityksessä oli arvio siitä, miten tekoäly muuttaa markkinoinnin kohdentamista ja automaatiota. Tekoäly oppii tuntemaan asiakkaat ja auttaa kohdentamaan viestit opin karttuessa niin, että sisältö, muoto, kanava ja aika ovat asiakkaalle otollisimpia. Mikäpä sen mukavampaa.

Salesvation-päivän päätti Kummelista tuttu Olli Keskinen otsikolla Persoona peliin ja asiakas keskiöön. Asiakasta ei esityksessä mainittu, mutta persoona oli Keskisellä kyllä pelissä. Hän piti hyvällä energialla stand up –tyylisen esityksen, jonka ainesosat olivat provosointi ja improvisointi. Keskinen oli yllättävän hauska ja hän sopi hyvin päivän viimeiseksi viihdyttäjäksi. Kyse olikin ennen muuta viihteestä. Asiantynkä nivottiin Kummeli-anekdootteihin erityisesti tilanteista, joissa sarjaa myytiin Ylelle epätavallisin keinoin. Esityksessä oli myös osia, jotka eivät varsinaisesti ole naurunasioita. Jaksaminen on joillekin ihmisille vakava ongelma, eikä kyse ole vain siitä, ettei jaksa ottaa puhelinta käteen, kun ”ei vaan jaksa, kun se puhelin on niin painava”, niin kuin Keskinen päivitteli.  Mutta esityksen henki oli alusta asti ravisteleva ja koska asioihin yleensä kannattaa suhtautua rennonletkeästi, oli tällainen provosoivalla otteella heitetty improesitys ihan sopivaa viihdettä myös Salesvationiin.

Salesvation on jo vakiintunut oululaisten, myyntihenkisten ihmisten kohtaamispaikkana ja sen huomaa järjestelyistä – homma toimii. Myynnin kehittämiseen on monenlaisia tapoja ja näkökulmia, ja siksikin on hyvä, että Salesvationissa nähdään joka kerta hyvin erilaisia esityksiä. Haluatko tietää, miten me Avalonissa kehittäisimme sinun yrityksesi myyntiä ja markkinointia? Ota yhteyttä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *