Veera Kaukoniemi, Copywriter & Content Producer

Tekoäly tuli jo, olethan valmis?

Vuonna 2001 elokuvateattereissa pyöri A.I. – Tekoäly. Elokuvassa ihmiskunta on onnistunut kehittämään ihmisenkaltaisia robotteja, joiden kanssa voi kommunikoida ja muodostaa molemminpuolisen kiintymyssuhteen. Muistan katsoneeni sitä epäuskon ja vähän ahdistuksenkin vallassa ja kaikessa teini-ikäisen ylemmyydentunnossani totesin, ettei mikään elokuvassa näytetty tule koskaan olemaan mahdollista. ”Ihan kuin joku tekoäly voisi muka keskustella ihmisen kanssa uskottavasti”, puhisin menemään. ”Saati että kukaan järjissään oleva henkilö kiintyisi teknologiaan tai se meihin”.  

Näin 16 vuotta myöhemmin voin rehellisesti myöntää olleeni tuolloin todella väärässä. Vaikka tehokkaimmat tekoälyn edustajat eivät olekaan vielä ihmisen kaltaisia ulkomuodoltaan, tekoäly ohjailee arkeamme ja tekemisiämme joka päivä, kun käytämme älylaitteita ja surffailemme pitkin bittiaaltoja. Olemme jatkuvasti naama kiinni näytössä. Kaipaamme puhelinta tai padia, kun emme ole niiden äärellä. Kaukana ovat ajat, jolloin puhelin oli vain soittamista varten. Nyt teemme sillä kaiken laskujen maksamisesta tv-sarjojen katsomiseen. Vastaanotamme suuren osan markkinointiviesteistä älylaitteidemme välityksellä, ja jopa bussipysäkkien kyljissä olevat perinteisemmät mainokset sisältävät usein QR-koodin, jonka skannaamalla voi saada lisää informaatiota (ja markkinointia) älylaitteeseensa.   

Automatiikka, datankeräystyökalut, algoritmit, hakusanamarkkinointi, puheentunnistusteknologiat..

Tässä vain murto-osa asioista, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Internet-hakujamme, tykkäyksiämme, puhettamme ja jopa asioita joita kuvaamme, seurataan sovelluksien ja evästeiden avulla jatkuvasti. Mielenkiinnon kohteemme eivät kuulu enää vain meille, vaan ne ovat otollista dataa, jolla kohdistaa markkinointi juuri meille. Älylaitteesi ja ennen kaikkea siitä informaatiota keräävä mainostaja tietää, että haluat ostaa uuden nahkatakin, jos olet puhunut siitä ääneen. Tekoäly keskustelee kanssamme jo nyt, halusimme sitä tai emme.  

A.I. – Tekoäly esitti robotit ihmisenkaltaisina olentoina, joista saattoi päästä poisheittämällä eroon, mutta nykymaailmassa suhteemme tekoälyyn on huomattavasti syvemmällä tasolla. Emme pääse tekoälyä karkuun – lähes kaikki toimintamme tallentuu jonnekin, josta sitä voidaan hyötykäyttää ja jalostaa markkinoinnin tarkoituksiin. Mutta tekoäly tarvitsee myös meitä. Ilman Google-hakujamme, puhettamme ja verkko-ostoksiamme tekoälystä tulee yksinäinen ja turha. Olemme muodostaneet sen kiintymyssuhteen, jota aikoinaan epäilin mahdolliseksi. Hyväksymme meille kohdennetut viestit sellaisena kuin ne saamme, koska tekoäly saa meidät tuntemaan itsemme tärkeiksi ehdottamalla juuri meille sopivia asioita.

Tekoäly tosin ei yksinään voi edelleenkään tehdä onnistunutta markkinointikampanjaa, mutta se voisi toimia hyvänä kaverina parhaiden kampanjoiden toteuttamisessa. Lopulta kuitenkin ihmiset suunnittelevat, tekevät luovan työn ja toteuttavat ideoita. Automaatiokin auttaa kohdistamaan mainontaa ja seuraamaan kampanjoiden menestymistä, mutta ei tee niitä tärkeimpiä töitä puolestamme. Jos haluat dataa, analyysiä, SEO:ta ja internetiä ymmärtävän luovan markkinointitoimiston, ota yhteyttä Avaloniin. Olemme kiintyneitä uusiin mahdollisuuksiin ja teknologiaankin, mutta vielä kiintyneempiä asiakkaisiimme.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *