Eveliina Haataja, konseptisuunnittelija / copywriter

Vanha hakukoneoptimoijien vitsi kertoo, että paras paikka täydellisen murhan piilotteluun on Googlen hakutulosten toinen sivu. Hoida siis pian hakukonelöydettävyytesi kuntoon ja hankkiudu pois rikollisen huonojen hakutulosten joukosta!

Palveluita ja tuotteita etsiessämme tartumme nykyisin useimmiten hakukoneeseen vastauksia löytääksemme. Yksi on tunnetusti ylitse muiden, googlaaminen on jo yleistermi hakukoneiden käytölle vähän niin kuin monot, mopo ja burana, jotka alun perin olivat vain tuotemerkkejä muiden joukossa.

Melkein jopa väittäisin, että jos yrityksesi tai palvelusi ei löydy googlaamalla, sitä ei ole olemassa. Hoida siis empimättä hakukonelöydettävyytesi kuntoon! Aloita vaikka näistä viidestä kohdasta.

1. Responsiiviset verkkosivut

Suomalaiset tekivät viime vuonna päivittäin reilut 30 miljoonaa Google-hakua, puolet niistä mobiilissa. Googlen maajohtaja Antti Järvinen uskoo, että vuonna 2020 (eli kolmen vuoden päästä!) kaikki haut tehdään mobiilipäätelaitteilla. Mitä tämä sitten tarkoittaa sinun kotisivujesi kohdalla?

Kun potentiaalinen asiakkaasi tulee sivuillesi, hän todennäköisesti haluaa löytää etsimänsä nopeasti. Sitä helpottaa, kun sivustosi on suunniteltu niin, että se mukautuu käyttäjän laitteen mukaan mahdollisimman helppolukuiseksi. Kaikki tänä päivänä toteutettavat verkkosivut tehdään responsiivisiksi, mutta se on ollut yleistä vasta joitakin vuosia. Kohtuullisen uudetkin sivut saattavat siis olla jo vanhanaikaiset. Google jättää omassa algoritmissään armotta kakkoseksi sivut, jotka hyödyntävät vanhaa tekniikkaa, hoida siis ihan alkuun tekniikka kuntoon!

2. Enemmän on enemmän, mutta älä unohda laatua!

Toimiva tekniikka on tärkeää, mutta vieläkin tärkeämpää on sivustosi sisältö. Google tykkää, kun sisältöä on runsaasti. Haku perustuu siihen, että Google etsii sivustoilta tekstejä, tunnistaa termejä ja hakee yhteyksiä. Jos sivustolla on vain vähän sisältöä, ei siellä voi kovin montaa hakutermiäkään olla, joten sivusto on Googlen mielestä epäolennainen ja voi jäädä hakutuloksissa kauas kärjestä.

Huomioi siis sivustosi rakennetta laatiessa yksittäisten sivujen tekstin määrä ja rakenna lisäksi alasivuja. Esimerkiksi palveluita esiteltäessä voit jakaa jokaisen palvelun omalle alasivulleen. Hyvä määrä sisältöä yhdellä sivulla on vähintään 300 merkkiä, mieluusti 1000. Älä kuitenkaan rönsyile ja lavertele, hyvä sisältö on mietittyä ja napakkaa.

3. Tunne asiakkaasi

Sisältöjä laatiessa tulee muistaa myös se, miten asioista puhutaan: kerrotko palveluista yrityksen vai asiakkaan näkökulmasta? Hyvin suunniteltu sisältö palvelee asiakastasi ja sisältää ratkaisuja hänen ongelmiinsa ja vastauksia hänen hakukonekyselyihinsä. Jos haluat tietää, mitä asiakkaasi hakevat, voit käyttää esimerkiksi Googlen avainsanojen suunnittelijaa. Keyword Planner avittaa paitsi Google-mainonnan, myös oman sisältösi suunnittelussa. Älä ärsytä lukijaa viljelemällä avainsanoja tarpeettomasti, myös Google rankaisee siitä.

4. Pidä sivustosi tuoreena

Google (ja takuulla myös asiakkaasi) arvostaa tuoretta sisältöä ja nostaa uudempia sisältöjä vanhempien edelle hakutuloksissa. Kun julkaiset uutta sisältöä – vaikkapa blogien muodossa – ja laajennat vanhaa, Google tykkää! Jatkuva sisällön julkaiseminen on sisältömarkkinoinnin keskeisin onnistumistekijä, laadi siis innostava sisältökalenteri työtäsi helpottamaan.

5. Markkinoi

Luotuasi nykyisiä ja tulevia asiakkaitasi palvelevaa sisältöä, laita se jakoon. Kun sisältösi lähtee kiertämään internetin syövereihin, sen hakukonelöydättävyys paranee. Linkitä nyt ainakin ihan ensimmäisenä sisältö yrityksesi sosiaalisen median kanaviin, kannusta myös työntekijöitä jakamaan sitä. Paranna näkyvyyttä tarvittaessa maksullisella mainonnalla. Google-mainonta ja sosiaalisen median mainoskampanjat ovat verrattaen edullisia mainosmuotoja, ja mikä parasta, niiden tulosten monitorointi ja mittaaminen on helppoa.

Jos sinulla on vaikeuksia päästä sisällöntuotannon makuun, lue Katin blogi sisällön ideoimisesta.

Jos taas kaipaat yleisempiä ohjenuoria markkinoinnin järjestämiseen, suosittelen Ninan maritus-blogia.

Voit myös lukaista, kuinka ripeällä Facebook-kampanjalla voidaan johtaa kävijöitä nettisivuille.

Menikö sormi syvälle suuhun responsiivisuuden, sisältökalentereiden ja mainonnan mittaamisen kanssa? Ota sormi pois suusta ja ota yhteyttä niin katsotaan systeemit kuntoon!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *