Jenni Ojala, AD

Yksi AD:n perustyökaluista on värikartta. Meillä printtitaustaisilla suunnittelijoilla se on yleensä Pantonen väriviuhka, josta löytyysesongeittain julkaistavien trendivärien lisäksi pyörryttävä määrä eri sävyjä käytettäväksi. Kun keitokseen lisätään vielä maa, toimiala ja asiakkaan mieltymykset, on luvassa värikäs soppa.

 

Ihmiset havaitsevat värit eri tavoin jo puhtaasti fysiologisista syistä (tsekkaa vaikka tämä somea kohahduttanut mekko ja sen tieteellinen selitys), puhumattakaan erilaisista laitteista ja pinnoista joilla niitä toistetaan. Meillä jokaisella on omat suosikkimme, joista osalle löytyy puhtaasti järkevä selitys, osa taas on silkkaa fiilistelyä. Tässä minun viisi rakkainta sävyäni – muutama työpohjainen ja pari täysin henkilökohtaista valintaa.

 

1. Musta on uusi musta

Varisuora_musta

Mitäpä sitä kieltämään, musta on minulle peruskallio. Sillä lähdetään hahmottelemaan muotoja, sitä käytetään antamaan ryhtiä muulle väripaletille ja se kuuluu jokaisen graafikon työkalupakkiin – ja vaatekaappiin. Ja koska kaikki ei ole mustavalkoista, mustastakin löytyy monta porrasta ja harmaasta vielä enemmän!

Väripsykologiassa musta mielletään vakavaksi, jopa surulliseksi väriksi, mutta se yhdistetään myös tyyliin ja eleganssiin. Painoväreissä sille on oma osavärinsä, mustin musta syntyy kuitenkin yhdistämällä siihen muitakin osavärejä (syaani, magenta ja keltainen).

 

2. Tyttöjen väri

Varisuora_punainen

Pinkki, fuksia, vadelmanpunainen… Pitkäaikaisin suosikkivärini on syvä, punertava pinkki. Siinä missä tavantallaaja saattaa määritellä kaikki pinkit samaan koriin, AD:t erottelevat lukuisia pinkin muotoja. Oma sävyni on Pantone Rubine Red. En ole koskaan päässyt sinuiksi rehellisen punaisen kanssa, tämä kylmempi sävy on enemmän mieleeni.

Punainen kaikissa sävyissään on voimakas väri, jonka merkitykset vaihtelevat sävyittäin ja jopa kulttuureittain. Se liitetään niin rakkauteen kuin vaaraankin ja herättää taatusti reaktioita. Suomessa punaista on käytetty yritysten liikemerkeissä varovaisesti, olisiko siinä mahdollisuus erottautua?

 

3. Suolantuoksuinen sininen

Varisuora_sininen

Jos on Suomessa logot sinisiä, niin tottahan jotain sinisävyistä löytyy myös värisuorastani. Ei kuitenkaan perussinistä, vaan hieman vihreään vivahtava petroolin sävy PMS 313. Siinä on jotain samaa kuin valtameressä – miltei tunnen nenässäni suolan tuoksun! Saan pyöritellä sinisiä sävyjä työni puolesta paljon.

Colorian mukaan sininen on yksi viimeisiksi nimetyistä väreistä länsimaissa. Sininen on rauhoittava, kylmä väri, joka henkii luottamusta, järjestystä ja turvallisuutta – mietipä vaikka poliisien univormuja tai useita ilmailuun liittyviä logoja!

 

4. Vehreän vihreä

Varisuora_vihrea

Vehreä metsämaisema on ehkä rentouttavinta mitä tiedän: hengitys syvenee ja syke laskee. Luonnossa liikkumisen on todettu helpottavan stressin oireita alle puolessa tunnissa.

Vihreään törmään työn merkeissä toistuvasti. Yksi suosikkisävyni on kesänvihreä PMS 368. Klassikko – ehkä jo vähän kulunutkin – vetää aina puoleensa.

Värien sävyjä ihmissilmä pystyy erottamaan parhaiten juuri vihreästä – poikkeuksena puna-vihersokeat. Psykologisesti vihreä on kasvuun ja elämään liittyvä väri, johon liitetään sellaisia määreitä kuin vakuuttavuus, rauhallisuus ja luovuus. Vihreä on sinisen ohella hyvin käytetty väri suomalaisissa liikemerkeissä, siihen luottavat luonnollisesti metsään ja ympäristöön liittyvät toimijat sekä mm. Destia, Verohallinto ja TE-palvelut.

 

5. Bubbling under

Varisuora_keltainen

Vielä vuosi sitten en olisi uskonut tätä sanovani, mutta viimeinen väri suorassani on keltainen. Inhoan keltaista! Ja sitten se kuuluisa MUTTA. En kelpuuta viuhkaani ihan peruskeltaista vaan hitusen vihertävään taittuvan, raa´an sitruunan keltaisen – PMS 3945. Se on kirkas hyppimättä silmille ja näyttää erityisen hyvältä suklaanruskean parina!

Keltainen on väri, jonka pieni lapsi erottaa ensimmäisenä. Se viestii vaaraa monessa kulttuurissa, samoin luonnossa. Vaaleutensa vuoksi se on haasteellinen väri yksin käytettäväksi ja sitä nähdäänkin harvemmin logoissa. Keltaiseen luottavat tosi kovat toimijat, kuten Oulun Kärpät ja Batman.

 

+ 1

 

Valkoista ei sovi unohtaa. Se on kaiken tausta, valon antaja, ryydittäjä, raamittaja ja joillekin ahdistuksen aiheuttaja. Valkoinen on kevyt, puhdas ja rauhallinen väri. Se antaa visuaalisuudelle tilaa hengittää – siksi sitä tarvitaan.

***

Millainen on sinun yrityksesi värisuora? Käänny ihmeessä meidän puoleemme, jos yritysidentiteettisi kaipaa luovaa rakentajaa tai ilmeesi uudistusta.

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *