Kristina Lindfors, Copywriter

Ajatusjohtajuudessa on kyse myös yritys- ja brändistrategiasta, väittää copymme Tintti, halusta olla uniikki, personoitu, läsnä ja lähestyttävissä.

Ajatusjohtajuus on pitkän aikajakson tavoite. Se ei synny yhdessä yössä. Kuten maine ylipäätään, se on ansaittava. Kovalla työllä. Kurinalaisella läsnäololla, sinnikkäällä itsensä ja mielipiteidensä esille tuomisella.

Ajatusten jakamista muiden hyödyksi

Ajatusjohtaja on henkilö tai yritys, joka tunnetaan innovatiivisista ideoistaan ja joka jakaa näkemyksiään aktiivisesti muiden hyödyksi. Usein ajatusjohtajuus kulkee yrityksen markkinointiviestintästrategiassa lähes käsi kädessä sisältömarkkinoinnin kanssa. Ja on varmasti totta, että on mahdotonta pitää bisnestä elossa ilman syvää ymmärrystä ja vuorovaikutteista hyötysuhdetta markkinaan ja asiakaskuntaan. Mutta mielestäni kyse on muustakin kuin brändimielikuvan rakentamisesta ja hienovaraisesta tavasta myydä palveluja.

Ajatusjohtajuudessa kyse on myös yritys- ja brändistrategiasta: halusta olla uniikki, personoitu, läsnä ja lähestyttävissä. Ajatusjohtajuuden tavoittelu on keino lisätä omaa tai yrityksen uskottavuutta ja tunnettuutta. Mutta sitä voi toki myös ajaa aito halu auttaa muita. Joskus ajurina on silkka tarve jakaa omia näkemyksiä, tulla kuulluksi ja mielellään myös ymmärretyksi.

Aina äänessä, aina mielessä

Hyviä ideoita ja käytännönläheisiä kiteytyksiä ei parane hamstrata omaan pöytälaatikkoon tai pääkopan syövereihin. Todellisen ajatusjohtajan kuuluu jakaa ahaa-elämyksiä muille.Jotta tämä onnistuu, tulee olla esillä, lähes kaikkialla.

Vasta positiota tavoitellessaan wannabe-ajatusjohtaja joutuu ehkä hieman tuppautumaan keskusteluihin mukaan. Mutta sehän keskusteluissa on mukavaa: niiden kuuluukin olla vuorovaikutteisia, eli kaikki ovat lähtökohtaisesti tervetulleita.

Ajatusjohtajan tulee myös seurata, mistä muut puhuvat. Kuunnella ja pyrkiä todella ymmärtämään, mitä he sanovat. Kysyminenkin on sallittua. Siitä tuppaa kumpuamaan keskusteluja, ja keskusteluthan ovat aina sitä arvokkaampia mitä useampi niihin osallistuu omilla näkemyksillään.

Ajatusjohtajuutta havittelevan tulee siis ottaa aktiivisesti osaa keskusteluihin kaikilla mahdollisilla foorumeilla: netissä, tapahtumissa, lehdissä, telkkarissa ja radiossakin, jos suhteet ovat kunnossa.

Teoria maineen muodostamiseen

Periaate siis on, että kun pitää ääntä oikeissa paikoissa oikeaan aikaan, alkaa maine muodostua. Tunnettuus kasvaa alan piireissä sikäli mikäli viestit otetaan hyvin vastaan ja koetaan hyödyllisiksi. Hyödyllisille on aina kysyntää. Silloin alkaa saapua pyyntöjä: kutsuja puhujavieraaksi, panelistiksi, ehkä jopa isännäksi tapahtumiin. Kutsut tulee ottaa vastaan. Nyt ei ole aika olla turhan selektiivinen ja leikkiä vaikeasti tavoiteltavaa. Sillä maali siintää jo. Vaatii vain muutamaa isoa loikkaa, vankkaa tahtoa ja uskoa omaan agendaan.

Joten, eiköhän aloiteta?

Lue e-opas: Kuinka ryhtyä ajatusjohtajaksi – 15 askelta maineeseen ja kunniaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *