Jari Laakso, hallituksen puheenjohtaja

Niinpä. En ymmärrä muutosvastarintaa ja loistavien tilaisuuksien hyödyntämättä jättämistä. Olen itse jatkuvan kehittämisen puolestapuhuja. Kehittämisellä tarkoitan myös sitä, että esimerkiksi markkinointiviestinnän uusista mahdollisuuksista otetaan kaikki irti.

Ja miksi ei otettaisi? Onhan kyse nimenomaan myynnin kasvattamisesta uusien keinojen avulla. Keinojen, jotka ovat kustannustehokkaita, läpinäkyviä ja antavat yritysten päättäjille aivan uuden näkymän moniin toiminnallisiin osa-alueisiin. Niihin palasiin, joiden suhteen on aiemmin oltu vain mutu-tiedon varassa.

Miksi sitten sorrutaan kuitenkin?

Kyse on usein peloista, isoiksi koettujen riskien välttämisestä. Ja ainakin omalla alallani on monesti kysymys myös siitä, että tarjotaan vain vanhanaikaista. Ollaan tilanteessa, jossa markkinointipalvelujen asiantuntija ei ole ajan tasalla tai myy jotain, mikä edistää vain hänen omaa bisnestään. Asiakkaan kustannuksella tietenkin.

Vanhoihin kaavoihin uskova yritysjohto on myös iso kehityksen este. ”Minä en ainakaan ole missään somessa ja sähköpostitkin luen sihteerin tulostamalta paperilta”. Tämä asenne, henkilökohtaisten kokemusten puute ja digiympäristön ymmärtämättömyys johtaa siihen, että ei olla valmiita hyväksymään investointeja uusiin myynninedistämismahdollisuuksiin.

Totuus on kuitenkin se, että netissä ja somessa on pakko olla. Ja voi hyvänen aika jos ei olla. Itse en ainakaan kehtaisi sitä tunnustaa, koska asiakkaat ainakin ovat verkossa.

Mikä itseäni hirvittää?

Se, että monella yrityksellä olisi mahdollisuus edistää bisnestään, mutta liika varovaisuus on lyönyt jarrut päälle. Huomaan sen varsinkin keskustellessani digitalisaatiosta, joka nähdään mahdollisuutena, mutta silti siihen panostaminen ja esimerkiksi tehokkaan sisältöstrategian luominen koetaan arveluttavana. Ja tästä päästään ydinpointtiini, eli luottamuksen kasvattamiseen ja oikeiden kumppanien valintaan. Kun aiot tehdä yrityksessäsi digipanostuksia, kiinnitä erityistä huomiota kumppanivalintaasi. Jo muutamalla kysymyksellä saat selville, onko kaavailemasi kumppani ajan hermolla. Kysy siis ainakin:

1) Minkälaiset markkinointisisällöt toimivat parhaiten missäkin ostopolun vaiheessa?

2) Miten markkinointitoimet viritetään tuottamaan laadukkaita liidejä?

3) Voiko markkinointi-investoinnista osoittaa ROI:ta ja miten?

Toivottavasti näistä kysymyksistä on hyötyä. Oma missioni kun on saada kehityshaluiset yritykset tekemään oikeita asioita, moderni markkinointi kärkenä. Uskallan nimittäin väittää, ettei markkinointi ja myynti ole koskaan ollut niin antoisaa kuin näin digiaikana.

Jari Laakso

Avalonin perustaja. Johtaa perheyhtiö Valley Bros. Oy:n kautta konsernia, joka palvelee modernin markkinointiviestinnän, monikanavaisen digikommunikaation sekä digitalisaation mahdollisuuksia hyödyntäviä edelläkävijäyrityksiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *