Kati Lanu, CEO

Sisältömarkkinoinnin yksi lähtökohta on sitouttaa tekemiseen koko organisaatio, ylintä johtoa myöden. Näin kanavoidaan yrityksen aito asiantuntemus markkinoinnin ja myynnin avuksi, paremmaksi palveluksi ja asiakaskokemukseksi. Niin mekin toimimme, blogivuoro osuu jokaisen kohdalle säännöllisesti.

Ja nyt nakki on minulla. Vuoroni on kuin se kuuluisa lounaan jälkeinen puheenvuoro seminaarissa – heti loman jälkeen, kun kaikki on vielä puolitehoilla ja armollisesti totuttautuvat olemaan läsnä töissä edes näennäisesti.

Loman alkaessa ajattelin, että kyllä loman aikana varmasti tulee mieleen kymmenittäin asioita, joista kirjoittaa nasevasti ja näkemyksellisesti. Mutta miten kävi? En avannut tietokonetta kuin muutaman kerran, ja silloinkin katsoakseni reskontraa – laskuliikenne kun kulkee lomallakin. Muut lomanaikaiset työylläpidot, kuten nopeat kyselyihin vastaamiset tulee hoidettua nykyään kevyesti kännykällä.

Olen ansiokkaasti tyhjentänyt mieleni kaikenlaisista ylimääräisistä työasioista, sekä mikä parasta, laskenut kopan sisällä kierroksia merkittävästi. Yleensä blogikirjoitukseni kumpuavat omakohtaisesti koetusta hyvästä tai huonosta palvelusta ja linkittyvät sitten isompaan kuvaan. Lomalla olen kokenut vain mukavaa, leppeää olotilaa, eikä aihetta jurnuttamiseen hyvässä tai pahassa ole kerta kaikkiaan syntynyt. Mistään ei siis vuoda yli mitään, mikä pyrkisi blogisuunvuoroksi asti. I´m totally in peace.

Kokonaisvaltaisesta rauhasta huolimatta, minulla on nyt tämä yksi ongelma käsillä. Otetaan kaverit apuun.

Hei kaverit, mulla on blogivuoro enkä tiedä mistä kirjoittaisin?

Tytär neuvoo: Jos ei ole mitään sanomista, älä kirjoita mitään. (Tämä ei nyt ole vaihtoehto, on tylsä nakittaa vuoroa tiukalla aikataululla kellekään muulle. Ja oikeassa elämässä pitää vain kehitellä asiaa, ja ryhtyä, vaikka heti ei siltä tuntuisikaan.)

Copy-kollega: Kysele ihmisiltä, miksi on ollut kiva palata töihin loman jälkeen. (Hyvä idea, mutta uumoilen, että kyselemiset vastaanotettaisiin taholtani hiukan vaativina heti loman jälkeen. ”No, eikös olekin kiva palata, ai että miksi erityisesti?” Pakkohan siihen on vastata, että on juu… vaikka rehellisyyden nimissä mieluiten olisikin vielä laiturinnokassa ajattelemassa ei mitään. Yritän siis kehitellä jotain, joka ei vaivaa ihmisiä.)

Toinen kollega vinkkaa: PokemonGo:sta jotain viisasta. Kaikki ympärillä pelaavat, kävelevät ympäriinsä kännykkää katsellen, mutta itse en ole tuohon ryhtynyt. (Onneksi on niitä luovia ihmisiä, jotka kirjoittavat tunteen palolla siitä miten PokemonGo tuo markkinoinnille ja brändeille loistavia uusia mahdollisuuksia olla läsnä ihmisten elämässä. Palataan tähän.)

Itse mietin: Voisin ottaa tiukan asiallisen niskalenkin blogistani. Tässä mitään lomia olla vietetty, minähän olen töissä ympäri vuoden 24/7, en mä mikään laiska lomailija ole, täydellä latingilla vain suoraan asiaan. Otsikoksi: Miten moderni markkinointi muuttaa toimiston ja asiakasyrityksen suhdetta sekä yhteistyön muotoa. Piste. (Huh, tukehduin jo itsekin, ja tuli tarve ottaa päikkärit. Tuo ilmestyy kyllä, mutta seuraavalla blogivuorollani.)

Tuleeko tästä mitään?

Tiedän, että omakohtaiset kokemukset kiinnostavat enemmän kuin kylmä fakta

Kirjoittaminen – kuten luominen ja sisällöntuottaminen yleensäkin – on avautumista, ajatusten ja näkemysten esittämistä ja itsensä alttiiksi laittamista. Toki internetin ihmeellinen maailma on täynnä muokattavaa ja siteerattavaa sisältöä, mutta me kaikki tiedämme, että omakohtaiset kokemukset kiinnostavat ja sitouttavat ihmisiä kaikkein eniten.

Lukijat, jotka mahdollisesti ovat juuri sinun ajatuksistasi kiinnostuneita löytävät kirjoituksesi – ainakin ensimmäisellä kerralla – jonkin avainsanan tai kaverin jaon perusteella. Jos koukku toimii, kirjoituksiasi halutaan seurata jatkossakin. Jos taas ei, se oli yksi kirjoitus blogiavaruudessa.

Kokeilla saa ja pitää. Ennen pitkää löydät oman tyylilajisi ja aihepiirisi, joka toimii ja jota kannattaa jalostaa. Joten, tässä muutama vinkki alkuun pääsemiseksi – ja ns. tyhjän paperin kauhun taltuttamiseksi, jos olet joutunut tilapäiseen luovuustyhjiöön. Vinkit auttavat minua, ja ehkäpä sinuakin juuri silloin, kun et tunne itseäsi yhtään muita viisaammaksi ja luovuus tuntuu jääneen sinne laiturinnokkaan.

Mitä siis tehdä kun blogivuoro osuu kohdalle, deadline lähestyy, eikä ole kerta kaikkiaan mitään sanottavaa?

1. Asettaudu mukavasti, sulje silmäsi, rentoudu ja keskity hetkeen. Anna ajatusten lentää vapaasti. Mikä vaivaa, miltä tuntuu, mitä haluat kehittää, mikä kiinnostaa, mitä luit lehdestä tänään, mitä katsoit televisiosta eilen, sanoiko joku bussissa jotain aamulla?
5-15 minuuttia yleensä riittää, kun annat ajatustesi vapaasti kummuta ja johtaa asiasta toiseen.

2. Kuvittele, että vierelläsi on hyvä kaveri, kollega, yhteistyökumppani tai asiakas. Mitä haluaisit juuri nyt kertoa hänelle? Asia voi olla kevyt, vain ideanpoikanen, tunnetila tai pelkkä läppä. Kirjoita asia paperille. (Esimerkiksi: katso tämän blogikirjoituksen otsikko!)

3. Mutustele ajatustasi. Mieti mitä kuviteltu kaverisi, kollegasi, yhteistyökumppanisi tai asiakkaasi pitäisi ajatuksestasi tai miten hän vastaisi sinulle. Olisiko samaa vai eri mieltä mieltä?

4. Kirjoittele mieleen tulevia asioita ylös luonnostellen tai piirtele ruutupaperille.

5. Jos blogillasi on kaupallinen tarkoitus esimerkiksi yrityksen markkinoinnin osana, on tässä vaiheessa hyvä miettiä miten asia voisi liittyä yrityksen palveluihin tai asiakashyötyyn. (Itse ehdotan, että kirjoitusta ei lähdetä miettimään yrityksen strategiasta tai palveluvalikosta, se kun ei välttämättä johda mihinkään kiinnostavaan näkökulmaan. Lähtökohdaksi kannattaa ottaa oma kokemus, tunne tai ajatuksenhäivähdys, kts. kohta 1).

6. Mieti minkä hyödyllisen tai useamman vinkin, tai vaikkapa rohkaisevan loppulauseen haluat lukijalle antaa. Mitä haluat, että hänelle jää mieleen tai millaisen tunnetilan haluat hänelle luoda?

7. Tässä vaiheessa luultavasti huomaat, että sinullahan on aihe tai jopa aiheita, erilaisia näkökulmia, ja kohta – yllätys, yllätys – viimeistelyä vailla oleva blogikirjoitus valmiina.

8. Palkitse itsesi (tiedät kyllä mikä sinua ilahduttaa parhaiten, en käy neuvomaan).

9. Viimeistele blogisi ja tarkista että oikeat avainsanat tulevat hyvin esiin, niin että lukijasi ja kohderyhmäsi löytävät kirjoituksesi. Annathan myös jonkun osaavan oikolukea kirjoituksesi.

10. Säästä prosessissa syntyneet sivupolut ja rönsyt – ne voivat olla oivaa ainesta seuraavaan blogiisi.

Luova työ vaatii itsensä hyväksymistä, sopivaa rentoutta, intohimoa ja ryhtymistä. Olipa luova prosessisi minkälainen vain, ryhtyminen on se kaikkein tärkein steppi. Tänä päivänä markkinoinnissa pätee build ’n learn. Menestyjät ryhtyvät, uskaltavat, kokeilevat, säätävät, reivaavat ja kehittävät matkan varrella, koko ajan oppien paremmiksi.

Ryhdy sinäkin! Ja me ryhdymme kanssasi, kun tarvitset markkinointiin jäntevää, itsensä alttiiksi laittavaa kumppania.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *