Eero Peurala, Business Creative

Miksi minun kannattaisi kääntyä luovien ihmisten puoleen, kun kaipaan uusia ideoita? Tunnenhan minä tuotteeni ja asiakkaani kuitenkin paremmin kuin se mainostoimiston pipopäinen suunnittelija ja besserwisser projektijohtaja. Mitäs jos pyytäisin samalla tarjouksen useammalta suunnittelutoimistolta ja katsoisin huvikseni, paljonko voisin säästää tekemällä asiat kuitenkin itse? Saisinkohan niiltä keskinkertaisen idean hiukan halvemmalla kuin loistavan idean? Ja se somehan on ihan ilmaista, jospa vain laittaisin sinne jotain räväkkää!

Nyky-yhteiskunnan asenneilmapiiri, talouden tila, ennakkoluulot ja suoranainen tietämättömyys nousevat esille, kun keskustellaan modernista markkinoinnista ja siitä, miten se kannattaisi hoitaa. Tilanteeseen on tultava muutos.

Miten yritys voi budjetoida järkevästi, jos ei ole tietoa mitä markkinointi maksaa?

Markkinointipalveluiden ostaminen ei aina ole helppoa ja markkinoinnin budjetoiminen on vielä vaikeampaa. On lähtökohtaisesti mahdotonta kääntyä suunnittelutoimiston puoleen ja pyytää luovaa suunnittelua, jos markkinointibudjettia ei ole tai sitä ei ole osattu tehdä. Yhteistyö on ikävä aloittaa tai päättää keskustelulla budjetista ja ”mitä sillä saa” -pohdinnoilla. Miksi edes tehdä mitään, jos budjetti on tavoitteisiin nähden aivan liian pieni? Onko suunnittelutoimistolla kanttia sanoa, että asiakkaan kannattaisi käyttää moinen budjetti ennemmin henkilöstön hyvinvointipäivään kuin ”markkinointiin”? Valitettavan usein suunnittelutoimisto ei edes saa tietää asiakkaan budjettia, vaan ”tehkää ehdotus, niin katsotaan” -periaate on vallalla.

Kaipaako yrityksesi luovia ideoita vaiko tuotantoapua?

Onko yrityksesi oikeasti valmis uusiin ideoihin ja siihen, että sinua haastetaan ja toimintaasi kritisoidaan? Kaipaatko kumppania tai kaveria, jonka puoleen kääntyä, kun on vähän epävarma olo tai kun haluat päätöksellesi tukea? Tarvitsetko nyt vain esitettä ja PowerPoint-esityksen päivittämistä? Kyllähän niissäkin pitää ideaa olla! Vai voisiko suunnittelutoimisto oikeasti auttaa sinua strategisessa suunnittelussa ja johdattaa sinut modernin, digitaalisen suunnittelun saloihin? Voisitko saada enemmän myyntiä, liidejä ja lopulta arvokkaamman brändin?

Mikä on idean ja IDEAN ero?

Idea on vain uusien asioiden ajattelua ja asioiden yhdistelemistä aiemmasta tai totutusta poikkeavalla tavalla. Kaikki pystyvät ideoimaan, siis ihan kaikki. Ideointi ei ole art directorin tai copywriterin yksinoikeus, vaan se on yhteistyötä. Isolla y-kirjaimella. Itse ideoiminen ei ole rakettitiedettä, vaikka loistavan idean tunnistaminen kyllä melkeinpä jo on. Suunnittelutoimistossa kaikki ovat ideoinnin ammattilaisia, he pystyvät ideoimaan nopeasti ja tuottamaan ideoita paljon. Hyvin paljon.

Taitava suunnittelija tunnistaa hyvän idean, pystyy jalostamaan sitä, näkee sen kuvina tai oivaltavina otsikkoina. Hyvästä ideasta tuleekin loistava idea. Lisäksi taitava suunnittelija osaa ”myydä” idean asiakkaalle, esittää perustelut ja vakuuttaa asiakkaan idean toimivuudesta sekä sen ainutkertaisuudesta. Loistava idea ei ole välttämättä kallis, mutta se voi mullistaa yrityksen toiminnan, tavan ajatella tai räjäyttää yrityksen myynnin kasvuun. Loistava idea voi olla muutakin kuin näppärä radiomainos tai osuva printtikampanja. Se voi liittyä asiakaskokemuksen ymmärtämiseen täysin uudenlaisesta näkökulmasta, kohderyhmien ja kilpailijoiden ydinviestien analyysiin, uuteen ajattelutapaan mediasuunnittelussa, asiakaspolun oivaltamiseen tai analytiikan hyödyntämiseen uudella tavalla.

Yhteistyö on avain loistaviin ideoihin

Jotta yhteistyö asiakkaan ja suunnittelutoimiston välillä onnistuisi parhaiten, olisi asiakkaan itse oltava suunnittelun ”luova johtaja” – visionääri, hengen luoja ja yhteistyötä kunnioittava ammattilainen, joka ymmärtää pitkäjänteisen tekemisen hyödyt. Tällöin suunnittelijatkin pystyvät venymään parhaimpaansa. Moderni markkinointi vaatii erittäin tiivistä yhteistyötä suunnittelutoimiston ja asiakkaan välillä sekä molemmin puolin yrityksen ylimmän johdon sitoutumista – se on ainoa keino onnistua. Olemmekin palaamassa takaisin tiiviisiin yhteistyömalleihin, yhteistyökumppaneiden shoppailu on out!

Sillä kun yhteistyö luistaa myös niitä kuuluisia, loistavia ideoita syntyy – kuin sieniä sateella.

 

Kaipaisiko yrityksesi loistavia ideoita piristämään tulevaa syksyä? Ota meihin yhteyttä!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *