Kristina Lindfors, Copywriter

Summittaisia poimintoja – ja henkilökohtaisia tulkintoja – Nordic Business Forum 2016:den markkinointia ja mainontaa sekä sosiaalista mediaa koskevista puheenvuoroista.

MAINONNAN KUOLEMA

Scott Galloway’n1 provosoivan puheenvuoron aiheena oli mainonnan kuolema. Hänen mukaansa laiskistunut kuluttaja on tottunut tekemään valintoja brändin tunnettuuden ja arvostuksen perusteella. Se on yksinkertaisesti helpompaa kuin tutustua kaikkiin yksittäisiin tuotteisiin. Tämä selittää, miksi 1900-luvulla syntyi vahvoja brändejä niinkin paljon kuin syntyi.

Mutta nyt, älypuhelinten ja internetin aikakaudella, kuluttajien on helppo löytää ja hankkia tuntemattomienkin yritysten tuotteita. Kuinka satojen samanlaisten tuotteiden joukosta on mahdollista valita itselle sopivin, jos ei noteeraa mainontaa tai tunnusta brändiä?

Rikkaat ja nuoret, eli juuri ne joita mainosala tavoittelee, ovat kääntäneet selkänsä perinteiselle medialle. Näin altistuminen mainonnalle on vähentynyt huomattavasti. Myös digitaalisissa kanavissa mainontaa vältellään, ummistetaan silmät tai käytetään mainonnan esto-ohjelmia. Kun kuluttajat ovat valmiit maksamaan siitä, etteivät näe mainoksia, mahtavat ne olla aika kehnoja!

Jos ei mainonnan keinoin, niin kuinka kuluttaja sitten vietellään? Tämän hetken kuumin trendi on kuluttajien itsetuottama sisältö. ”Oikeiden ihmisten” mielipiteet koetaan uskottavammaksi kuin mainokset. On muistettava, että kuluttajat tekevät jatkuvasti valintoja sydämellä ja sukupuolielimillään, eivät suinkaan aina aivoillaan, Galloway muistuttaa.

Galloway suosittelee valjastamaan brändilähettiläät ja bloggaajat viestinviejiksi. Parhaimmillaan puskaradio rakentaa mainetta ja lisää kysyntää tehokkaammin kuin yksikään mainoskampanja. Tulevaisuudessa todennäköisimpiä menestyjiä ovat ketterästi toimivat yritykset, jotka hyödyntävät nousevia trendejä ja fiksua sosiaalista strategiaa.

KUINKA KUOLLEESTA HERÄTÄÄN – ZOMBIMAINONTAA!?

Vastalauseena Galloway’lle Frida Boisen2 Bonnierilta rajaa vain huonon mainonnan kuolleeksi. Sanomien Pia Kalsta3 heittää pallon markkinoijille, joiden tulee ymmärtää, millaista kuluttajille relevantti sisältö on.

Pohjoismainen media- ja mainoskenttä eroaa toki pohjoisamerikkalaisesta siinä missä kuluttajien mentaliteettikin. Täällä bannerimainonta tekee vääjäämätöntä kuolemaa, kun videomainonnan määrä kasvaa. Boisen korostaa, että ”alaston mainonta” kasvattaa osuuttaan perinteiseen maksettuun ja tuotettuun mainontaan nähden. Hän neuvoo jättämään tuotteen mielipidevaikuttajalle ja antamaan oikean tarinankertojan hoitaa viestinvälitys luotettaviksi koettujen kanavien kautta valmiiksi rakentamilleen verkostoille. Mikäli tuote on hyvä, ja sisältö kiinnostavaa, se puree. 

Myös Kalsta neuvoo hyödyntämään internetin ja sosiaalisen median voimaa. Kuluttajat tekevät valintoja sen perusteella mikä heille on mielekkäintä ja helpointa. Viesti tulee siis saattaa kuluttajien ulottuville relevantteihin kanaviin. Ymmärtääksemme mihin muotoon ja mihin kanaviin mainontaa tulisi kehittää meidän tulee seurata, kuinka 10-vuotiaat kuluttavat mediaa ja millainen mainonta heihin tehoaa. Ennakkoluulottomuus ja rohkeus kokeilla uusia keinoja ovat avaimet mainonnan uuteen nousuun.

SOVELTUUKO SOME MYYNTIIN VAI MAINONTAAN?

Gary Vaynerchukin4 mukaan yleisin väärinkäsitys on, että sosiaalinen media soveltuu vain B2C-yrityksille. Enää ei yksikään yritys voi ummistaa silmiä sosiaalisen median voimalta. Somen ansiosta jokainen yritys on mediayritys: tehokkaimmat jakelukanavat ovat käytettävissä kaiken aikaa. Olipa yrityksen toimiala tai kohderyhmä mikä tahansa, sen asiakkaat ovat sosiaalisessa mediassa ja niistä jokaisen huomio kohdistuu jatkuvasti kännykkään ja sen sisältämiin appiksiin.

Kaikki sosiaalisen median kanavat eivät suinkaan toimi samalla tavalla maineenrakentamiseen ja myynninedistämiseen. Tavoitteet eivät siis voi olla samat kaikille kanaville eikä niiden vaikuttavuutta tule suoraan verrata perinteisiin mainoskanaviin.

Esimerkiksi Snapchat on parhaiten verrattavissa televisioon tai ulkomainontaan. Se toimii markkinointiin ja maineen rakentamiseen, mutta konversioita ei kannata odottaa. Vaynerchuk arvioi, että menee ainakin kolme vuotta ennen kuin se kehittyy varteenotettavaksi myyntikanavaksi. Pinterest puolestaan toimii jo nyt hyvin myyntikanavaan johtavana mainospaikkana, kun taas Facebook toimii sekä markkinointiin että myyntiin. Molempia tarvitaan, mikäli halutaan maksimoida vaikuttavuus.

MIKÄ ON ENÄÄ HUOMIONARVOISTA?

Seth Godin5 näkee, että markkinoinnin tavoitteena on lisätä ihmisten kiinnostusta tuotetta kohtaan. Mutta koska ihmiset on kyllästetty jatkuvalla tietotulvalla, he eivät enää kykene sisäistämään tavanomaisia mainoksia. Luovuutta ja kekseliäisyyttä tarvitaan entistäkin enemmän.

Kuinka mainoksesta sitten tehdään kiinnostava? Godinin mukaan pitää luoda jotain niin epätavanomaista, että se on huomioimisen ja kommentoimisen arvoista. Näin kehitetään tarinan alku. Onnistuneella mainoksella voidaan saada aikaan kokonaan oma kulttuuri, aloittaa uusi trendi, kommunikoida aidosti ja saattaa ihmisiä yhteen.

BRÄNDIN RAKENTAMINEN EDELLYTTÄÄ LÄSNÄOLOA

Tony Hawk6 on vuosien varrella oppinut yhtä sun toista, etenkin vahvan henkilöbrändin rakentamisesta. Hänen mallillaan alkuun pääsee seuraamalla intohimoaan, ammentamalla kaiken energiansa siihen mistä tulee onnelliseksi ja minkä tekemisestä voi nauttia päivä toisensa jälkeen.

Voittoisan brändin rakentaminen edellyttää uniikkia ideaa. Sitten idean toteuttamiseen on annettava kaikkensa. On opeteltava kaikki liiketoiminnan pyörittämisen edellyttämät taidot, jotta brändiä voi johtaa ja kehittää hallitusti. Brändin edustajan on tehtävä kaiken aikaa parhaansa ja haastettava jatkuvasti itsensä pysyäkseen kiinnostavana.

Hawk alleviivaa, että sosiaalisessa mediassa toimiessa on varauduttava myös negatiiviseen palautteeseen. Siitä ei voi lannistua; on pysyttävänä aitona ja keskityttävä rakentamaan elämyksellistä vuorovaikutussuhdetta seuraajiin.

TUUMASTA TOIMEEN, MENI SYTEEN TAI SAVEEN

Nordin Business Forumin puheenvuoroista useat sisälsivät saman liiketoiminnallisen ydinviestin: jos et kokeile, et voi onnistua. On parempi epäonnistua, kuin olla edes yrittämättä.

blogi_sisaltokuba_nbf

 

1 Scott Galloway, Clinical Professor of Marketing, NYU Stern School of Business
2 Frida Boisen, Head of Digital, Bonnier Media
3 Pia Kalsta, CEO, Sanoma Media
4 Gary Vaynerchuk, CEO, Vayner Media
5 Seth Godin, author & blogger
6 Tony Hawk, pro skateboarder, CEO, Tony Hawk brand

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *