Nina Taipaleenmäki, Client Director

Supersuositun KonMarin kirjoittaja Marie Kondo esittää houkuttelevan kysymyksen: Haluatko hankkiutua eroon turhasta roinasta ja vapauttaa energiaa keskittymällä oikeisiin asioihin? Kukapa ei? Mutta mitä annettavaa KonMarin opeilla voisi olla markkinointiin?


Marie Kondon bestseller KonMari opastaa, kuinka tavaroiden järjestäminen parantaa elämänlaatua, ja ”marittamisesta” onkin tullut todella suosittua. Kondon filosofian perusperiaatteet taipuvat sujuvasti myös meidän markkinoinnin ja viestinnän parissa työskentelevien ohjenuoriksi.

 

Mikä on tavoitteesi? Kuka on asiakkaasi?

Aivan aluksi Kondo kehottaa miettimään, miksi haluat järjestää tavaroitasi, mikä sinua motivoi muutokseen. Myös markkinoinnin tulisi perustua ymmärrykseen siitä, mitä tavoitellaan ja keitä asiakkaat ovat. Kysy siis ihan alkuun:

  • Mikä on asiakkaalleni merkityksellistä, mitä hän tarvitsee?
  • Kuinka palveluni tai tuotteeni näihin vastaavat, miten voin auttaa asiakastani?
  • Mitä voin aidosti luvata?
  • Mitä haluan saavuttaa, auttaako tekemiseni saavuttamaan tavoitteeni?

Pohdi asiakkaitasi, pyri pääsemään heidän iholleen ja ymmärtämään maailmaa, jossa toimit. Joskus käy niin onnekkaasti, että saatat keksiä kokonaan uuden tuotteen tai palvelun, joka tuottaa asiakkaallesi arvoa jopa paremmin kuin vanhat konstisi.

 

Kill your darlings! – Luovu turhasta.

Kondon opin ydin on turhan karsiminen. Tavarat käydään läpi yksitellen ja mietitään, tuottavatko ne enää iloa. Mitään ei säilytetä säilyttämisen vuoksi. Markkinoinnissa tarvitaan samaa ajattelutapaa: täytyy luopua turhista rönsyistä, kiteyttää ja olla selkeästi saman kuuloinen kaikissa kanavissa. Jos joku markkinointikanava toimikin aiemmin, toimiiko se tänään? (Tähän saat vastauksen tutustumalla dataan.)  Tässä kohtaa voit kysyä:

  • Mikä on ydinviestimme?
  • Olemmeko jääneet ”näin meillä on tavattu tehdä” -ajattelun vangeiksi?
  • Voimmeko päästää irti vanhasta ja antaa mahdollisuuden uudelle?
  • Mitkä ovat yrityksellemme tarpeelliset markkinointikanavat? Missä kohtaamispisteissä tavoitamme asiakkaamme?

Kun omat ydinviestit ja tärkeät asiat on kiteytetty toimivaksi ja helposti sisäistettäväksi työkalupakiksi, on jatkuvan viestinnän tekeminen helpompaa, selkeämpää ja johdonmukaisempaa.

 

Oikeat asiat oikeaan paikkaan – Järjestä elämäsi.

KonMarin perimmäinen tavoite on, että järjestyksen kerran synnyttyä kaaos pysyy lopullisesti poissa: samankaltaiset asiat säilytetään samassa paikassa eikä sotkua enää synny. Työelämään vietynä tämä voisi tarkoittaa selkeää vastuun- ja työnjakoa sekä omassa organisaatiossa että yhteistyökumppaneiden kanssa. Siinä missä Kondo hankkii säilytysrasian tietyntyyppisille tavaroille, minä kehotan hankkimaan osaamista ulkopuolelta siinä kohtaa, kun omat konstit loppuvat. Arvioi tekemäsi ratkaisut säännöllisesti. Mittaa, seuraa ja karsi. Kierrätä. Luo tarvittaessa uutta, löydä ilo vanhasta ja toimivasta. Nauti elämästä ja tuota asiakkaillesi merkityksellisiä kokemuksia.

 

***

 

Kaappejasi emme järjestä, mutta markkinointiasiasi voimme laittaa kuntoon. Meiltä saa paitsi markkinoinnin strategista järjestelyä, myös puhuttelevia asiakaskokemuksia synnyttävää markkinointiviestintää. Ota yhteyttä, jos kaipaat kumppania pitkäjänteiseen ja asiakaskeskeiseen markkinoinnin tekemiseen.

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *