Karri Oikarinen, Client Director

Olen töpeksinyt aika lailla. On tullut tehtyä hirvittävä liuta pienempiä erreyksiä, joiden jälkeen on lähinnä naurattanut; olen kaatanut kymmeniä maitolaseja pöydälle, rikkonut peilejä ja pesukoneita, möläytellyt härskejä vitsejä väärässä seurassa. Olen toki tehnyt myös isompia virheitä, kuten kyydittänyt pöljyyksissäni avojalkaista pientä poikaani pyörällä niin, että jalka meni pinnojen väliin ja murtui. Silloin ei paljon naurattanut.

Töissä olen mielestäni tehnyt vuosien varrella aika paljon hyödyllisiä, hyviä asioita. Ja virheitä. Aiemmassa työpaikassani, paikallisessa painotalossa virheitä tehtiin oikein porukalla. Kerran saatiin laitettua asiakkaan lehteen kaksi kilpailevan julkaisun sivua. Toisella kertaa viskeltiin lehtiniput illalla väärään häkkiin, ja lehdet jäivät aamulla jakamatta. Monen virheen ja vahingon jälkeen keskusteltiin asiakkaiden kanssa tiukasti.

Kun ilmoitin lähdöstäni, asiakkaat kiittelivät hyvästä yhteistyöstä ja siitä, miten kaikki oli sujunut niin hienosti ja mukavasti. Myös he kehuivat, joiden kanssa oltiin virheiden seurauksena keskusteltu melko lailla tosissaan. Meinasin jo kysellä, että ettekö te muista, kuinka muutama viikko sitten kaikki meni päin mäntyä. Olen kuitenkin jo niin kokenut virheidentekijä, että ymmärrän, mistä on kyse. Olennaista virheiden tekemisessä nimittäin on, että kaikki tekevät niitä, ihan kaikki. Ja me kaikki, jotka teemme virheitä, tiedämme täsmälleen miten pahalta ne virheentekijästä tuntuvat. Onneksi suurin osa ihmisistä on mukavia, ja mukavat ihmiset suhtautuvat virheiden tekemiseen ja -tekijöihin suopeasti. Kaikki ihmiset eivät ole mukavia.

Toinen merkittävä seikka on, miten virheisiin ja vahinkoihin reagoidaan. Osalle tärkeintä on syyllisten löytäminen, toisille ongelmien ratkaiseminen. Näin myyntimiehen näkövinkkelistä: arvatkaa, kummasta asiakkaat yleensä pitävät enemmän?

Virheistä ja vahingoista on syntynyt monta hienoa tarinaa. Kaikki varmaan tietävät, että Post-it laput olivat seurausta siitä, että liimasta tuli sellaista sekundaa, joka ei jää oikein mihinkään kovin pitkäksi aikaa kiinni. Mutta tiesitkö, että esimerkiksi mikroaaltouuni, ruostumaton teräs, muovi, sydämentahdistin ja penisilliini ovat syntyneet joko vahingossa tai virheen seurauksena? Joka päivä näemme ympärillämme tuhansia esineitä ja asioita, jotka eivät olisi siinä ilman virheitä – ja erehtyväistä ihmistä.

Onneksi olen luovalla alalla töissä. Täällä virheistä voi syntyä uutta, erilaisia tapoja tehdä asioita, kiteyttää ne sanoin, kuvittaa ne. Modernissa markkinoinnissa virheiden tekeminen on helppoa ja itse asiassa tärkeää – puhutaankin enemmän kokeilusta kuin virheistä. Nykyteknologia mahdollistaa nopean reagoinnin tekemiseen. Jos joku juttu ei toimi, tehdään toisin, opitaan matkan varrella. Kun luodaan jotain ennen kokematonta ja näkemätöntä, kokeilemalla oppiminen on olennainen osa prosessia.

Toivottavasti lukija nyt ymmärtää, että tällaisella palstalla liioittelu kuuluu asiaan. En itse mokaile päiviä pääksytysten ja öitä läppeensä.  On hyvä erottaa toisistaan virheet (opettavaisia, sallittuja) ja huolimattomuus (huono asia, ei sallittua).

Myös me Avalonilla onnistumme ylivoimaisesti suurimmassa osassa tapauksista. Mutta kun tavoittelemme yhdessä asiakkaiden kanssa ihan uusia asioita, voi olla, että joskus päädymme sinne mutkan kautta. Ja se saattaa olla se ratkaiseva, hyvä, ihana, arvokas virhe.

 

Ota yhteyttä, jos haluat meidän kanssamme kokeilla, tehdä vähän toisin, oppia uutta ja onnistua.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *