Anniina Leikas, Community Manager

Facebookin algoritmiin tuli iso muutos tammikuun lopulla ja kerron nyt, miten se vaikuttaa yrityksesi Facebook-sivuun ja mitä kannattaa pitää mielessä muutoksen jälkeen. Facebookin perustaja Mark Zuckerberg kommentoi muutosta näin: ”Olemme saaneet palautetta, että julkinen sisältö – yritysten, brändien ja joukkoviestimien päivitykset – ovat syrjäyttämässä henkilökohtaiset tuokiokuvat, jotka yhdistävät meitä toinen toisiimme.” Tästä syystä Facebook muutti algoritmiaan niin, että yritysten päivitykset saavat vähemmän näkyvyyttä. Mutta ei huolta, kerron myös vinkit, miten varmistat, että yrityksesi näkyy edelleenkin Facebookissa!

Mikä on algoritmi?

Algoritmi on uutisvirtasi tekoälyllä varustettu järjestelijä. Algoritmi määrittelee, mitä uutisvirrassasi näkyy ja se myös oppii sen perusteella, mihin olet aiemmin reagoinut.

Mikä on muuttunut?

  1. Algoritmi ei anna näkyvyyttä julkaisulle, jossa pyydetään tykkäämään tai reagoimaan. Esimerkiksi, ”tykkää tästä, jos lempivärisi on keltainen” -julkaisu ei saa näkyvyyttä Facebookilta. Tämän tyyppisille julkaisuille on oma termi ”engagement bait” eli vapaasti suomennettuna sitoutumiskoukku. Älä siis tee näitä!
  2. Aito vuorovaikutus on tärkeää! Facebook suosii jatkossa päivityksiä, jotka keräävät aitoa vuorovaikutusta. Aidolla vuorovaikutuksella tarkoitetaan varsinkin kommentteja ja keskustelua. Vuorovaikutus syntyy laadukkaita sisältöjä tekemällä.
  3. Kommenttien lisäksi myös jaot ovat algoritmin mieleen. Tässäkin pieni mutka matkaan: jos jako ei saa reaktioita, myös alkuperäisen julkaisun kattavuus laskee. Reaktiot ovat edelleen tärkeitä, vaikka jäävätkin kommenttien ja jakojen taakse.
  4. Facebook-sivun voi laittaa jäähylle. Käyttäjä voi jäädyttää sivun, jolloin hän ei näe sivun päivityksiä kuukauteen. Jäähyn jälkeen käyttäjä voi päättää haluaako jatkaa sivun seurausta. Sivun ylläpitäjänä, et saa valitettavasti ilmoitusta, jos joku laittaa sivusi jäähylle.
  5. Videot ovat in – edelleen! Varsinkin se, jos joku hakee videotasi tai katselee sen uudelleen, nostavat pisteitä Facebookin silmissä ja videosi näkyvyys lisääntyy. Livevideot nousevat hyvin esiin uutisvirtaan, etenkin jos ne herättävät keskustelua ja ovat katselijoille merkityksellisiä. Tällä hetkellä suositeltu videon pituus Facebookissa on minuutin mittainen pätkä. Suosittelen myös lisäämään tekstityksen videoihin, sillä suurin osa selaa sovellusta ilman ääniä.

Mikä toimii ja mikä ei muutoksen jälkeen?

  1. Mainosta hyvää sisältöä! Niiden ihmisten määrä, jotka näkevät yrityksesi päivitykset, laskee uudistuksen myötä. Oman kokemukseni mukaan hyvät päivitykset eivät ole enää yltäneet samoihin lukemiin kuin esimerkiksi viime vuoden huiput. Tämä tarkoittaa siis sitä, että hyviä sisältöjä kannattaa markkinoida. Mainonta Facebookissa on kustannustehokasta: pienelläkin budjetilla saa hyvän näkyvyyden, varsinkin kun sisältö on kiinnostavaa ja kohdennettu oikealle yleisölle.
  2. En suosittele omien päivitysten uudelleenjakoa. Tämä on testattu, tosin vain kerran, ja näkyvyys oli naurettavan pieni.
  3. Käyttäjien aktivointi ja keskustelun herättäminen. Voit pyytää käyttäjiä jakamaan omia kuviaan tai kysyä heiltä kommenttia asiaan. Tässä tulee olla huolellinen, ettei päivitys kuulu tuohon ”engagament bait” kategoriaan. Esimerkiksi, jos olet kamerakauppias, voit jakaa kauniin, talvisen kuvan ja kysyä onko seuraajasi kuvannut talvisia maisemia. Pyyntö pitää olla brändiin tiukasti sidottu.
  4. Kun olet saanut käyttäjiä jakamaan omia sisältöjään, voit jakaa niitä sivuillasi. Näin saat osallistettua seuraajasi sosiaalisen median sisällöntuotantoon. Muista aina kysyä lupa sisällön jakamiseen sivuillasi!
  5. Vastaa kommentteihin ja herätä sitä kautta keskustelua. Pyri muuttamaan huono asiakaskokemus positiiviseksi. Panosta asiakaspalveluun Facebookissa!

Mitä sitten?

Näillä neuvoilla pääset alkuun Facebookin algoritmimuutoksen jälkeen. Jos kaipaat apua sosiaalisen median kanavien ylläpitoon, Avalonilta löytyy kaksi taitavaa yhteisömanageria. Ota yhteyttä!

*****

Lisää aiheesta:

Katja Mikkolan blogi

Marmain uutinen

Tiina Holkerin blogi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *