Tiia Montonen, Community Manager

Matkustaminen ja markkinointi eivät ole asioita, jotka aivan äkkiseltään rinnastaisi toisiinsa. Palattuani kuitenkin hiljattain maailmanympärysmatkalta takaisin töihin, ajatus markkinoinnin ja matkailun samankaltaisuuksista hiipi mieleeni. Sydämeni sykkii molemmille ja pyöriteltyäni asiaa hetken mielessäni, koin yhä voimakkaammin, että markkinoinnilla ja matkailulla on samanlainen ydin. Ymmärrän, että esittämäni väite saattaa vaatia hieman perusteluita tuekseen, joten avaan ajatusta muutaman molempia hyvin kuvaavan ja yhdistävän ydinseikan avulla.

Matkailu ja markkinointi ovat kapinointia kauneimmillaan!

Kuten matkailussa, myös markkinoinnissa piilee pieni kapinahenki. Mainokset usein hätkähdyttävät, avaavat silmämme uusille asioille ja saavat meidät ajattelemaan – aivan kuten matkailukin parhaimmillaan.

Seuraamme sydäntämme

Markkinoinnissa, kuten matkailussakin, on usein seurattava sydäntään ja kuunneltava intuitiotaan. Oikeita vastauksia ei aina ole ja päätöksiä on välillä tehtävä nopeastikin intuition varassa. Lopullinen tie määränpäähän muovautuu molemmissa tapauksissa matkan varrella, usein vieläpä sattumusten kautta.

Rakastamme hyppyjä tuntemattomaan

Markkinoinnissa ja matkailussa on pitkälti kyse epävarmuuden sietämisestä – ja siitä, että epävarmuuden kutkuttavaa tunnetta mahan pohjassa oppii myös rakastamaan. Usein parhaat tulokset markkinoinnissa ja hienoimmat kokemukset reissussa saavutetaan, kun uskalletaan ottaa pieni hyppy tuntemattomaan ja kokeilla jotain uutta.

Uskallamme luottaa tuntemattomiin

Jokaisen yhteistyön alussa asiakkaidemme on luotettava lujasti meihin, vielä usein tuntemattomiin markkinointi-ihmisiin, jotta tuloksia voidaan saavuttaa yhdessä. Matkalla vieraassa maassa parhaat vinkit ja kullanarvoiset neuvot tulevat useimmiten juurikin tuntemattomilta paikallisilta tai paikassa jo vierailleilta ja siten viisaammilta ihmisiltä. Me markkinointitoimiston ihmiset olemme vieraan maan paikallisväestön tapaan näkymättömän markkinointimaailman natiiveja kansalaisia, joille kyseisen yhteiskunnan lainalaisuudet ja kommervenkit ovat tuttujakin tutumpia.

Kyseenalaistamme, emme vain etsi vastauksia

Meidän puoleen käännytään usein vastausten toivossa. Asiakkaalla on mielessä selkeä haaste, johon toivotaan yhtä lailla selkeää ratkaisua. Vastausten sijaan kuitenkin oikein asetetut kysymykset ovat monessa tapauksessa tärkeämpiä. Viisailla kysymyksillä nimittäin päästään valmiita ratkaisumalleja paremmin kiinni asiakkaan haasteen todelliseen ytimeen. Saman ilmiön voi huomata myös matkaajien keskuudessa. Matkaan on ehkä saatettu lähteä etsimään vastauksia mieltä painaviin asioihin, mutta maailma asettaakin matkaajan usein vastausten sijaan uusien kysymysten äärelle. Uudet kysymykset haastavat matkaajan käsittelemään vanhoja tuttuja mieltä painaneita asioita uudesta näkökulmasta ja mielen solmut selkiytyvät – ei vastausten, vaan kysymysten ansiosta.

Joskus päätämme, ettemme palaa enää entiseen

Useimmat meistä, kuten allekirjoittanutkin, palaavat matkalta fyysisesti lopulta aina takaisin kotiin. Matkalta palatessa ihminen on harvoin kuitenkaan täysin samanlainen, kuin sille lähtiessä. Matkan aikana on opittu uutta, niin maailmasta ja muista kulttuureista, kuin myös itsestäkin. Samoin on onnistuneiden markkinointiprojektien jälkeen; projektin aikana on opittu uusia ajattelumalleja ja toimintatapoja eikä paluuta vanhoihin käytäntöihin enää ole. Parhaissa tapauksissa markkinointiprojektin jälkeen matkaa jatketaan yhdessä kohti uusia haasteita. Markkinoinnin maailmassa matkalta ei siis olekaan aina pakko, saati suositeltavaa, palata. Se jos mikä on ainutlaatuista, ja tekee todella markkinoinnista kiehtovan matkan.

Suosittelen markkinointia ja matkustelua lämpimästi kaikille, joiden sydämessä palaa edes pieninkin kipinä seikkailuille.

 

Jos kaipaat luotettavaa, joustavaa ja rattoisaa matkakumppania seuraksesi omalle markkinointimatkallesi, ota reippaasti yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *