Jari Laakso, hallituksen puheenjohtaja & ensimmäinen avalonilainen

Jos markkinointi ei tunnu miltään, se ei jätä myöskään muistijälkiä. Brändityöstä tulee turhaa, jos sillä ei onnistuta aiheuttamaan sitä kaikkein tärkeintä – tunnereaktiota.

Perustin Avalonin lähes 25 vuotta sitten, joten voin sanoa nähneeni paljon puhutun markkinoinnin murroksen sen syntyhetkistä saakka. Olemme yrityksenä aina pyrkineet olemaan ajan hermolla ja asiakkaidemme ja heidän asiakkaidensa iholla, modernin markkinoinnin ytimessä. Meille on tärkeää, että käytössämme olevat työkalut ja teknologia ovat viimeistä huutoa, ja saamme analyysien ja vaikkapa automaatiotyökalujen avulla toteutettua markkinointia, joka on modernia ja vastaa sekä asiakkaidemme että heidän asiakkaidensa tarpeisiin mahdollisimman hyvin.

Usein, kun haluamme markkinoinnin kentällä kuulostaa moderneilta, käytämme uusia ja uusvanhoja, asiakkaan suuntaan näppärältä kuulostavia alan teknisiä termejä kuten inbound, outbound, digistrategia ja nurturointiflow. Ymmärrän, että alaa tuntemattoman on ajoittain vaikeaa seurata mistä oikeastaan on kyse, mutta loppujen lopuksi kyse on yhdestä ja samasta asiasta. Moderni markkinointi on markkinointia, jonka pitäisi mennä ihmisten ihon alle. Edellä mainitut termit ja tekniikat ovat keinoja päästä juuri sinne.

 

Koko polku haltuun

 

Kukaan ei varmastikaan voi kieltää, että modernin markkinoinnin päätavoitteita on olla etenkin asiakaslähtöistä ja monikanavaista. Nykyaikana mainontaa, sähköposteja ja piilomainontaa tuotetaan kuitenkin niin paljon, että yksittäisten ihmisten huomio on aina ansaittava. Sisältöjä ja tuotteita ei kannata enää tunkea kenenkään verkkokalvoille väkisin. Valistunut kuluttaja tietää mitä haluaa, ja vaatii laatua kaikissa ostopolkunsa vaiheissa – erityisesti sen alkupäässä, kun hänen huomionsa yritetään herättää ja muodostaa suhde, joka kantaa tulevaisuudessakin. Vain olemalla analyyttinen, avoin ja menemällä ihmisen ihon alle voidaan muodostaa asiakkaaseen merkityksellinen suhde.

Raja ärsyttävyyden ja tehokkaan huomion herättämisen välillä on usein hiuksenhieno. Nykyaikaiset keinot markkinoida, kuten sosiaalisen median hyödyntäminen, vaikuttajamarkkinointi ja automaatiot ovat välineitä, joilla ihmisen iholle ja parhaimmillaan sen alle päästään vain silloin, kun niitä osataan hyödyntää oikein. Olemme Avalonilla keskittäneet kaiken huomiomme nimenomaan tähän – koko ostopolun on oltava hallussa alusta loppuun saakka, jotta asiakas saadaan tuntemaan ja tuntemaan vieläpä niin paljon, että jokin lamppu syttyy asiakkaan päässä polun jokaisessa vaiheessa. Näin saadaan aikaan kommunikaatiota, joka parhaimmillaan on dialogi. Mielestämme kommunikaation tulee onnistuakseen olla kaksisuuntaista, parhaimmillaan aitoa vuorovaikutusta. Meillä tähän vuorovaikutukseen lähdetään viestinkirkastuksella, jotta saadaan selville millä tavoin alamme kommunikoida.

Kyse on usein vain siitä, että markkinoinnin kanssa ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tähän päästään toki modernein keinoin ihmisten toimintaa ja dataa analysoimalla, mutta moderni markkinointi ei voi missään nimessä olla pelkkää teknologian tuijottamista ja automaatioiden rakentamista. Sen täytyy konkreettisesti tuntua asiakkaan iholla, ja tähän tarvitaan teknologioiden tukemaa ja mahdollistamaa tunnetta herättävää luovaa sisältöä. Moderni markkinointi toimii, kun kaikki nämä palaset ovat kunnossa. Vain näin voimme olla aidosti asiakaslähtöisiä, aidosti eteenpäin katsovia ja aidosti moderneja.

Olen ylpeä sanoessani, että meillä on tarjota nämä kaikki palaset asiakkaillemme.

Ota yhteyttä, niin tehdään modernia markkinointia sinunkin yrityksellesi!

 

Haluatko lukea lisää modernin markkinoinnin työkaluista, kuten automaatiosta?

 

Koska moderni markkinointi on yhteistyötä jossain teknologian ja luovan suunnittelun välimaastossa, suunnittelijoillamme on aina sanansa sanottavana, kun mietitään mikä on modernia markkinointia ja miten se toimii. Copywriterimme Ville on avannut automaation saloja kirjoituksessaan parin vuoden takaa. Toinen copymme Eve puolestaan vertaa blogissaan modernia markkinointia palvelumuotoiluun.

PS. Olemme viime aikoina kasvaneet voimakkaasti ja rekrytoineet paljon uusia ihmisiä meille töihin. Rekrypäätöksissä tärkeä tekijä oli se, että uusi ihminen sai meissä aikaan vahvan tunnereaktion. Monien haastatteluissa korostui, että meille halutaan töihin, koska tunnumme yrityksenä erilaiselta kuin muut. Tätä tunnetta haluamme myös sataprosenttisesti välittää asiakasyrityksistämme.

Kysyimme työhaastatteluissa uusilta ihmisiltä myös heidän omia määritelmiään termille ”moderni markkinointi”. Jokaisen vastaus oli erilainen ja sai meidät ajattelemaan asioita monilta kanteilta. Rekryprosessien aikana kirkastuikin entisestään, että kaikki voivat päivittää omia näkemyksiään aika ajoin, myös me modernin markkinoinnin huippuasiantuntijat. Sitähän se moderni markkinointi parhaimmillaan on: adaptoituvaa, notkeaa, luovaa ja uusia näkökulmia soveltavaa, uusimpia työkaluja käyttäen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *