Modernin markkinoinnin aamu

Modernin_markkinoinnin_aamu_1800x900

Markkinoinnin muutos lähtee aina yrityksen ylimmästä johdosta. Johdon on oivallettava muutoksen tuomat hyödyt ja sitouduttava uuteen tekemiseen. – Peter Björkqvist, Canon

 

– Massamarkkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin jälkeen eletään nyt digitaalisen sitoutuneisuuden aikaa, kertoi maailman markkinointitrendejä Las Vegasissa haistellut Avalonin Petri Laakso Modernin markkinoinnin aamiaisella 23.8. Oulussa.

Avalonilaiset ja Canonin markkinointi- ja viestintäjohtaja Peter Björkqvist avasivat kuulijoille kokemuksiaan modernista markkinoinnista.

– Moderniin markkinointitapaan siirtyminen lähtee aina yrityksen ylimmästä johdosta. Aivan ensimmäiseksi johdon on oivallettava mistä on kysymys ja mitkä ovat muutoksen tuomat hyödyt, sekä sitouduttava uuteen tekemiseen, taustoitti Björkqvist.

Johdon sitouttamisen jälkeen on luotava yhteinen sisältöstrategia.

–Ostopolun vaiheissa, eri kohtaamispisteissä tarvitaan kiinnostavaa ja tuoretta sisältöä. Ilman markkinoinnin sisältöstrategiaa ja sitä tukevaa tuotanto- ja jakeluprosessia homma menee sokkona roiskimiseksi. Muutos vaatii uusia ajattelu- ja toimintamalleja, Avalonin Kati Lanu linjasi.

 

Kaikki pelaa

Sisältömarkkinointi – modernin markkinoinnin perusta – vaatii uskallusta keksiä, kokeilla ja kehittää. Yrityksen henkilöstöä on rohkaistava kehittämään uusia tapoja tehdä ja testaamaan.

– Se saattaa vaatia vähän keppiä ja porkkanaa, Björkqvist tiesi.

Canonilla moderni markkinointi tarkoittaa sitä, että koko yrityksen henkilökunta osallistuu myyntiin ja markkinointiin, joita ei erotella siiloihin vaan tehdään tiiviissä yhteistyössä.

– Koska asiakas kulkee pitkän matkaa omaa ostopolkuaan verkossa, on erittäin tärkeää, että jokainen canonilainen on verkossa jakamassa sisältöjä ja nostamassa esiin omaa asiantuntijuuttaan. Meillä kaikki ovat asiantuntijoita, jotka osallistuvat myyntiin ja markkinointiin tuottamalla ja jakamalla sisältöjä myös omissa kanavissaan, kertoi Björkqvist.

Kun kaikki osallistuvat sisältömarkkinointiin, tarvitaan myös koulutusta. Canon ja Avalon ovat järjestäneet henkilöstölle some-neuvoloita valmiuksien kasvattamiseksi.

–  Emme voi kontrolloida sitä, mitä meidän väkemme somessa sanoo ja tekee. Mutta voimme antaa eväitä ja sopia yhteisistä raameista tekemiselle. Silloin ylilyöntien vaara on huomattavasti pienempi, vastasi Björkqvist huolestuneelle kysyjälle.

 

Luota vain dataan

Hienointa modernissa markkinoinnissa on, että tulokset ovat selkeästi mitattavissa. Siinä missä sanomalehtimainoksen nähneiden reaktioista voidaan esittää valistuneita arvauksia, modernin markkinoinnin väylät osoittavat vaikutuksen selkein numeroin.

– Tykkäysten ja liikenteen seuranta on ohi. Markkinoinnin automaatio tarjoaa valtavan määrän dataa, joka ei ole pelkästään hyödyllistä. Isosta tietomäärästä täytyy osata valita ne tärkeät mittarit, joita seurataan ja joihin pyritään markkinoinnilla vaikuttamaan. Moderni markkinointi mahdollistaa myös jatkuvan oppimisen ja kampanjoiden muokkaamisen kesken matkan. Dataa seuraamaalla saamme selville hyvin pian mikä toimii ja mikä ei, Laakso tietää.

 

”Mutta kun on kiire…”
ja muut kootut selitykset

Björkqvist kertoo, että kiireen taakse on helppo piiloutua, vaikka tietää että oman yrityksen markkinointi vaatisi uudenlaista lähestymistapaa. Tutkimusten mukaan nykyaikaista markkinointia tekevät yritykset tietävät jatkuvan mittaamisen, analysoinnin ja optimoinnin parantavan liikevaihtoa. Silti vain neljäsosa tekee sitä. Yleisimmät syyt tekemättömyydelle ovat resurssien puute, in-house tietotaito ja teknologiset rajoitteet.

– Canon on tehnyt Avalonin kanssa jo pitkään tiivistä yhteistyötä modernin markkinoinnin parissa. Meille on ollut tärkeää, että on löytynyt strateginen kumppani, joka tekee operatiivisen työn ja pysyy markkinoinnin kehityksessä ajan hermolla. Me saamme keskittyä omaan liiketoimintaamme ja sen kasvattamiseen, Björkqvist kertoo.

– Pikavoittoja on turha odottaa, mutta pitkäjänteistä työtä tehtyämme voimme vetää yhtäläisyysmerkit uuden markkinoinnin tekemisen ja myynnin tulosten välille, Björkqvist kertoi.

– On selkeästi nähtävissä, että menestyjäyritykset johtavat asiakkuuskokemuksiaan tavoitteellisemmin kuin perässä hiihtäjät. Moderni markkinointi on jo itseasiassa palvelumuotoilua, jonka tärkeimpänä tavoitteena on luoda asiakkaalle merkityksellinen ja mielenkiintoinen kokemus kaikissa ostopolun kohtaamispisteissä. Kaiken keskiössä on asiakas, päätti Lanu.

 

Jäikö aamiainen välistä?

Ei huolta, ota yhteyttä niin sovitaan tapaaminen, jossa kerromme millaisia eväitä voimme pakata sinun yrityksesi matkalle moderniin markkinointiin.