Mari Storhammar, Client Director & Kati Lanu, CEO

Nordic Business Forumista on kasvanut bisnesihmisten vuosittainen herätyskokous, johon myös Team Avalon osallistui.

Nordic Business Forumin tämän vuoden pääteema oli Impact – Strategy, Disruption, Influence. Tapahtuma oli jälleen vaikuttava, intensiivinen ja konkreettisia neuvoja antava. Hyvä (ja huono) johtajuus nousi teemaksi yli muiden. Seuraavassa Marin ja Katin ajatustenvaihtoa päivien annista.

Kati: John C. Maxwellin esityksestä jäi mieleen tarkoituksenmukaisuus – se, että kasvu ei tule automaattisesti, vaan pitää tehdä paljon töitä, tarkoituksellisesti.

Mari: Ainut tapa kasvaa on muutos. Muutos parempaan ei kuitenkaan tule päivässä, ei edes viikossa, vaan se on pitkäjänteistä tekemistä. Pienet parannuksen ponnistelut tulisi ottaa osaksi arkipäivää. Mutta miten tuon elementin saisi yhtä tärkeäksi osaksi arkea kuin esimerkiksi myynnin tai laskutuksen? Vaaditaan priorisointia ja ajattelun muutosta!

Kati: Myös itseensä pitää investoida sen lisäksi, että investoi oikeisiin ihmisiin. ”Pitää laittaa happinaamari omille kasvoille ennen kuin voi auttaa muita”. Kasvulle tulisi luoda hedelmällinen ympäristö, ja päivittäiseen käyttäytymiseen olisi kiinnitettävä huomiota. Se mitä päivittäin toistaa, muodostuu tavaksi, kulttuuriksi ja menestykseksi.

Mari: Ja se, että arki usein nielaisee sisäänsä, eikä valmistuneita projekteja muka ehdi purkaa auki kiireen keskellä, vaikka juuri ne ovat hedelmällisimpiä kehittymisen hetkiä. Missä onnistuttiin, missä epäonnistuttiin, mitä tulisi tehdä paremmin? Yksinkertaista, mutta tehokasta.

Kati: Kyllä! Minua nauratti kommentti, että johtaja ei ole Mr. Answer Man (tai Woman). Ei todellakaan!

Mari: Jotta voisi kehittyä, tulisi haastaa itseään, astua pois mukavuusalueelta ja olla itseään paremmassa seurassa.

Kati: Aivan. Jos on fiksuin ihminen huoneessa, on väärässä huoneessa.

Mari: Peruutuspeiliinkään ei tulisi vain tuijottaa, vaan aina pitäisi katsoa eteenpäin. Oma kehittyminen tehostuu, jos ympärilläni olevat ihmiset uskovat ja luottavat minuun. Aito innostus työhöni ja tiedonjano on tultava sisältäpäin, luonnostaan.

Kati: Jotta voi onnistua johtajana, tulee olla kiinnostunut ihmisistä, joita johtaa. Luottamuksen tulisi olla molemminpuolista, jotta voimme tukeutua toinen toisiimme, ja muodostaa näin täydellisesti toimivan tiimin. Eikös tätä voi ajatella myös kumppanuus- ja asiakassuhdetilanteisiin?

Mari: Totta kai! Kun osattaisiin ajatella, että jokainen tiimin jäsen, oli sitten asiakas, kumppani tai toimittaja, on aikuinen, joka kestää kyllä totuuden, olisi viestintä huomattavasti avoimempaa ja tehokkaampaa. Ja kasvattaisi myös sitä tärkeintä ihmissuhteiden kivijalkaa eli luottamusta.

Kati: Mitäs Nilofer Merchantin puheesta jäi mieleen? Ehkäpä menestyksen yhtälö: S = (T * P)C eli menestys on talentin, tarkoituksen ja kulttuurin muodostama yhtälö. Hyvä kiteytys, vaikka matikantunneista onkin jo aikaa.

Mari: Ja se, että pitäisi miettiä, kuinka kannustetaan ihmisiä yhteistyöhön ja palkitaan tiimityöstä. Luulisi, että tämä on itsestään selvää, mutta kyllähän palkitsemisjärjestelmät usein kannustavat nimenomaan yksilösuorituksiin ja epäterveeseen kilpailuun.

Kati: Laitetaanpa tuokin pohdinnan alle. Mitä mieltä olit Guy Kawasakin esiin nostamista pointeista aiheesta “The art of disruption”? On kiinnostavaa, kun jonkin toimijan aiheuttama häiriö panee koko alan uusiksi. Esimerkiksi tarina jään keräämisestä, joka kehittyi jääntuotantoon tehtaassa – ja sitten tulee joku ja keksii jääkaapin! Vanhat tavat ja kokonaiset yritykset häviävät innovaatioiden myötä unholaan.

Mari: Kun irtaannutaan totutusta ja hypätään seuraavalle tasolle, se polarisoi ja uusia tuotteita joko rakastetaan tai vihataan. Guy muistuttikin, ettei pidä antaa typerysten painaa sinua alas! Keskivertoihmiset haluavat usein lannistaa innovatiiviset edelläkävijät.

Kati: Mutta sitten oikeaan fiilisguruun: Simon Sinekin voisi pakata laukkuun ja viedä toimistolle tuliaisina, eikös vain?

Mari: Kyllä!!! Sinek puhui paljon luottamuksesta ja turvallisuudentunteesta, joka on tietysti ajankohtainen aihe monessa yrityksessä.

Kati: Luottamus rakentuu pienissä arkisissa hetkissä. Pitää tietää, miksi tekee ja mitä tekee. Sinekin “why” alkaa olla jo tuttu käsite. Mittarit ovat tärkeitä, mutta kuvaavat vain askelia kohti tavoitetta. Ja hyvissä organisaatioissa ei juoruilla.

Mari: Ja EDSO pitää meidät liikkeellä, eli endorfiini, dopamiini, serotoniini ja oksitosiini – laitetaan siis kaikki hyvän olon hormonit hyrräämään, sillä lailla työnteko ja bisneskin hyrrää!

Kati: Tähän lopuksi voisi kiteyttää vielä Keith J. Cunninghamin teeseistä muutaman. Bisnes on älykästä liikuntaa. Cunningham kehottaakin AJATTELEMAAN. Pitää kysyä oikeita kysymyksiä, mutta mehän olemmekin varsinaisia kyselijöitä!

Me jäämme jatkamaan pohdintoja ja keskusteluja NBForumin aiheista. Olitko itse mukana? Mitä mieltä sinä olit? Mitä jäi mieleen? Täältä voit verestää muistoja, tai jos et päässyt paikalle, saada hyvän yleiskatsauksen teemoihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *