Eero Peurala, Business Creative / Concept Planner

Huhuista huolimatta painaminen ei ole kuollut.

Antalis järjesti 2015 Design & Print Awards -kilpailun, jossa haettiin parhaita suomalaisia painotöitä. Kilpailu osoitti jälleen kerran, että hyvin suunnitellulla ja painetulla painotyöllä on paikkansa nyt ja tulevaisuudessa. Design & Print Awards -kilpailuun osallistui yhteensä 183 painotyötä, jotka oli painettu sääntöjen mukaisesti Antaliksen papereille. Itse tuomarin roolissa voin sanoa hämmästyneeni kilpailun korkeaa ja laajaa tasoa. Painotyön hallinta, oivallukset ja kohderyhmien ymmärrys nousivat tässä kisassa arvoonsa.

Onkin paikallaan nostaa hattua kaikille suunnittelijoille, jotka jaksavat paneutua painetun tuotteen laatuun ja painojälkeen äärimmäisen huolellisesti – vuodesta toiseen. Ja totta kai kunnia kuuluu myös asiakkaille, jotka ymmärtävät painettavan tuotteen roolin ja tehtävän kokonaisvaltaisessa asiakaskokemuksessa.

Oikein toteutettu painotuote luo laadukasta yritysidentiteettiä siinä missä www-sivut, mainonta, messut tai vaikkapa yrityksen ajoneuvot. Painotyön ”käyttöliittymä” on kuitenkin lyömätön. Se on konkreettisen kosketeltava, sen voi oikeasti tuntea ja aistia – jopa haistaa. Hyvin suunnitellun ja painetun painotyön myös säilyttää mielellään ja siihen voi aina palata uudestaan ja uudestaan.

Valitettavasti tässä erilaisten digitaalisten ratkaisujen maailmassa painotyön suunnittelua ei enää koeta nuoremman suunnittelijasukupolven silmissä kovinkaan trendikkääksi. Olen ikäväkseni huomannut, että erilaisten paperien ja painotekniikoiden hallitseminen on huolestuttavasti hiipumassa. Aloitteleva suunnittelija ei välttämättä edes ymmärrä painokuntoonlaiton perusasioita, saati erilaisten papereiden ominaisuuksia ja mahdollisuuksia. Tässä haasteessa alan oppilaitosten opetuksen, kirjapainojen huippuammattilaisten sekä vanhempien suunnittelijoiden rooli on huomattava. Tälläisille Design & Print Awards -kilpailulle kilpailuille on myös paikkansa, ne kun omalta osaltaan syväluotaavat alan suunnittelun ja ammattitaidon tasoa vuosittan.

Kun siis päätät tehdä painotuotteen, tee se kohderyhmääsi ajatellen, parhaalla mahdollisella tavalla, parhaalle mahdolliselle paperille ja käänny parhaan ammattilaisen puoleen.

Voittajat:

”Vuoden vuosikertomus” (27 osallistujaa)

Tilaaja:  Arkkitehdit Soini&Horto Oy.

”Vuoden asiakaslehti” (27 osallistujaa)

”Kotona”, tilaaja: Sato Oyj

”Vuoden painotyö” (101 osallistujaa)

Mika Taanila / Ars Fennica 2015 (juliste, esite ja kutsu)

Tilaaja: Ars Fennica / Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö

”Vuoden kirja” (31 teosta)

Vuoden nuori taiteilija Ville Andersson 2009­–2015

Tilaaja: Ville Andersson ja Tampereen Taidemuseo

Muut sijoittuneet löytyvät täältä:

http://www.antalis.fi/business/home/antalis-oy/uutiset/center-column/news-update/lehdistotiedote-1022016.html

Tuomaristoon kuuluivat lisäkseni: Katri Eskelinen, Brand Manager, SRV / Jenni Noponen, päägraafikko, Gummerus Kustannus Oy / Päivi Romo, AD, graafinen suunnittelija / Ilja Karsikas, kuvittaja, graafinen suunnittelija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *