Avalon - ketterämmin vuoteen 2021
< Takaisin listaukseen

Asiakaskäyttäytyminen korona-aikana – joustaako markkinointi?

18.12.2020

Vuosi on ollut haastava, monellakin tapaa, ja tämä näkyy harvinaisen hyvin myös asiakkaidemme markkinointipanostuksissa. Kun tieto koronasta kiiri maailmalta Suomeen, ryhtyi moni meidänkin asiakkaistamme tavanomaista varovaisemmiksi. Alkuvuodesta 2020 kysyntä hiipui dramaattisesti.

Vuosi on ollut haastava, monellakin tapaa, ja tämä näkyy harvinaisen hyvin myös asiakkaidemme markkinointipanostuksissa. Kun tieto koronasta kiiri maailmalta Suomeen, ryhtyi moni meidänkin asiakkaistamme tavanomaista varovaisemmiksi. Alkuvuodesta 2020 kysyntä hiipui dramaattisesti.

Yritykset epäröivät ja moni lakkasi panostamasta markkinointiin. Markkinointi nähtiin ikään kuin kuluna, jonka saattoi karsia. Kauaskatseisimmat kuitenkin ymmärsivät, että tällöin myös myynti tyrehtyy. 

Sulkutoimien käynnistyttyä ja tilanteen pitkäkestoisuuden ymmärrettyään rohkeimmat yritykset toipuivat alkujähmetyksestään ja alkoivat sopeuttamaan markkinointipanostuksiaan vallalla olevaan tilanteeseen.

  • ~ 10 % asiakkaistamme lopetti markkinoinnin
  • 7,4 % asiakkaistamme jäädytti markkinoinnin alkuvuodesta
  • 31 % asiakkaistamme jatkoi markkinointia suunnitelman mukaan
  • 11 % asiakkaistamme poikkesi suunnitelmasta, mutta markkinoi aktiivisesti
  • 11 % asiakkaistamme lisäsi markkinointipanostuksia merkittävästi
  • 17 % asiakasmäärän kasvu vuoden loppuun mennessä

Opetus: jos ei tee markkinointia, ei voi olettaa saavuttavansa tavoitteitaan

Vaikka suunnitelmallisuus on tärkeää, pitää erikoistilanteissa pystyä joustamaan ja sopeutumaan. Koko vuosi on ollut erikoinen ja olemme saaneet koetella kekseliäisyyttämme ja sopeutumiskykyämme ihan toden teolla.

Monet suunnitellut asiakastapahtumat muutettiin virtuaalisiksi. Kehitimmekin webinaareihin ja virtuaalitapahtumiin avaimet käteen -konseptin, jossa emme tarjonnet vain videointia ja teknistä fasilitointia vaan hoidimme lisäksi tapahtumasisällön ideoinnin ja tuotannon, esitysten stilisoinnin, some-mainonnan, kutsuprosessin sekä jälkimarkkinoinnin.

Monilta osin digimarkkinointi syrjäytti perinteisemmät keinot, ja esimerkiksi panostukset myymälämateriaalien tuotantoon korvattiin aivan uudenlaisilla interaktiivisilla verkossa tapahtuvilla asiakaskohtaamisilla. Muutaman videoprojektin kohdalla turvauduimme animaatioon, vaikka sekä videoita että animaatioita tehtiin molempia ennätysmäärä aiempiin vuosiin verrattuna. 

Tyytyväisyys vuoden aikana saavutettuihin tuloksiin

Suunnitelmallisesti markkinointia jatkaneiden asiakkaidemme keskuudessa tyytyväisyys vuoden aikana saavutettuihin tuloksiin on hyvä. Suunnitelmaa muuttaneiden sekä panostuksia lisänneiden keskuudessa tyytyväisyys on erinomainen ja asiakassuhteet jatkuvat aiempaa vahvempana. 

Olemme kiitollisia näistä oppikokemuksista, ja todella ylpeitä itsestämme ja tyytyväisiä yhdessä saavuttamiimme tuloksiin. 

Haluan kiittää kaikkia asiakkaitamme tästä vuodesta, etenkin niitä, jotka luottivat tukeemme ja asiantuntemukseemme näinä vaikeina aikoina! Osan kanssa vuoden 2021 suunnitelmat ovat jo pitkällä ja ensimmäisen vuosineljänneksen projekteissa sisällöntuotantokin jo käynnissä. 

Ketterämpänä vuoteen 2021!

Vuoden alkutaipaleella jouduimme valitettavasti sopeuttamaan myös omaa toimintaamme kysynnän äkilliseen laskuun. Ja vaikka tämä kylvi epävarmuutta ja jätti loven yhteishenkeen, olemme pystyneet palvelemaan asiakkaitamme saumattomasti ja suhtaudumme nyt tulevaan optimistisesti. Kasvu ei ole aina numeerista, se voi näkyä myös kypsyytenä. 

Pienen organisaation on oltava ketterä ja pystyttävä sopeutumaan ajan henkeen. Jatkuva joustaminen ei ole helppoa kenellekään. Joillekin se kuitenkin tulee luonnostaan helpommin kuin toisille. Siksi haluan kiittää myös joka ikistä avalonilaista loistavasta tsemppihengestä ja itsensä likoon laittamisesta. Jatkamme vuoteen 2021 entistä tiiviimpänä yhteisönä, jossa jokaisella on tärkeä rooli asiantuntijana ja yhteisön jäsenenä.

Ketteryys on voimavara, jolla varustaudumme tulevaan ja Helsingin toimipiste muuttaa vuodenvaihteessa uusiin toimitiloihin Helsingin ydinkeskustaan. 

Kohti uutta vuotta tarmolla ja rohkeudella!

 

Topics: Verkkosivut & sovellukset, asiakaskokemus

Pete Laakso
CEO

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje