mikko-analytikka-header
< Takaisin listaukseen

Digitaalinen markkinointi mahdollistaa mittaamisen ja analysoinnin

3.03.2020

Jokainen digimarkkinoinnin parissa työskentelevä tietää, että digitaalisen markkinoinnin alustat ja kanavat tarjoavat mahdollisuuden mitata ja analysoida markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta paljon laadukkaammin ja helpommin, kuin aikaisemmin on ollut mahdollista.

Olen ollut onnekas päästessäni heti työurani alusta saakka seuraamaan ja oppimaan Suomen isoimpien mainos- ja mediatoimistojen tekemistä aitiopaikalta. Sitä kautta olen nähnyt, että markkinoinnin tehokkuuden mittaamisen taso heittelee edelleen laidasta laitaan, oli kyseessä sitten iso kansainvälinen yritys tai pienempi paikallinen toimija.

Kaikki lähtee tavoitteista

Ei ole niin pientä tai niin suurta markkinoinnin toimenpidettä, jonka tehokkuutta ei voisi jollain tapaa mitata. Markkinoinnin mittaamisesta ja analysoinnista tulee kuitenkin liiketoiminnalle merkittävää vasta, kun se on sidoksissa sille asetettuihin tavoitteisiin.

Liian usein mittaaminen tuntuu olevan pelkästään niin sanottujen “vanity-mittareiden”, kuten sometykkäysten, seuraajamäärien tai hakusanamainonnan klikkausmäärien vaihtelun raportointia. Näistä luvuista ei useimmissa tapauksissa voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä markkinoinnin onnistumisesta tai sen hyödyllisyydestä. Heikkolaatuinen mittaaminen kumpuaakin usein siitä, että tarkkoja tavoitteita ei ole.

Oikeat keinot käyttöön

Kun KPI-mittarit ja tavoitteet on selvitetty, pystytään miettimään parhaat markkinointiviestinnän keinot tukemaan näitä tavoitteita. Jollekin paras tapa voi olla vaikkapa kohderyhmien parempi tavoittaminen someaktiivisuutta lisäämällä ja jollekin toiselle paras ensiapu on hakusanakampanja yhdistettynä hakukoneoptimointiin.

Selkeiden ja mitattavien strategisten tavoitteiden tuella digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueillekin on paljon helpompaa asettaa tehokkuutta kuvastavat mittarit ja tavoitetasot. Digitaalista markkinointia toteuttavan toimiston näkökulmasta tämä lisää läpinäkyvyyttä asiakkaidemme suuntaan. Pystymme näin myös selkeämmin osoittamaan oman osaamisemme ja markkinointitoimenpiteiden hyödyllisyyden asiakkaidemme liiketoiminnalle.

Kertausta ja pohdittavaa

Vielä kertauksena, miksi digitaalisen markkinoinnin mittaaminen ja analysointi on elintärkeää hyvien tulosten saavuttamiseksi:

Digitaalinen_markkinointi_pohdittavaa

Kartoittaessani tämän blogin aihetta törmäsin useaan tutkimukseen ja kyselyyn, joissa yritykset ja yrityspäättäjät eivät olleet tyytyväisiä nimenomaan tavoitteiden asetannan ja mittaamisen tasoon markkinoinnissaan. Haastankin nyt kaikki pohtimaan omalta kohdaltaan, kuinka hyvin yrityksessäsi ollaan kärryillä digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuudesta. Onko digimarkkinointiin asetettu tuloksellisuutta kuvaavat mittarit ja analysoidaanko kertynyttä dataa aktiivisesti?

Meillä Avalonilla tuloksellisuus on aina kaiken toimintamme ytimessä. Jotta hyviin tuloksiin voidaan päästä digitaalisen markkinoinnin keinoin, on heti alkuun siis määriteltävä tavoitteet, joita toimenpiteillämme pyrimme saavuttamaan. Mikäli yrityksesi kaipaa strategista apua, meiltä löytyy ammattilaiset auttamaan myös strategian, KPI-mittareiden ja tavoitteiden hiomisessa.

Topics: Digitaalinen media, data & analytiikka

Mikko Vaissalo
Digital Media Planner

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje