Disainaa hyvä fiilis
< Takaisin listaukseen

Disainaa hyvä fiilis, tai kuinka varmistat, että messuosastosi huomataan ja siihen pysähdytään

21.06.2016

Olin messuilla. Messut olivat yhdet Euroopan suurimmista. Halleja yli kymmenen, näytteilleasettajia toista tuhatta. Vaelsin kilometrikaupalla ja hyvin pian brändit – tutut ja tuntemattomat – alkoivat vilistä silmissä.

Pahin, ja näemmä yleisin, moka on unohtaa tai jättää huomioimatta, että messuvierailla on usein kiire ja informaatioähky muodostuu hyvin nopeasti. Messuvieraan on jossain vaiheessa vaan henkisesti helpompi hyödyntää feissarien karttelu -tekniikkaa tai leikkiä kuuromykkää.

Mikä kiinnitti huomioni? Mikä sai minut pysähtymään? Kirkkaat värit? Tutut logot? Maanisesti hymyilevä messuemäntä? Kassit pullollaan kotiinviemisiä? No ei.

Tyylikäs design pysäyttää messuilla

Huomioni kiinnittämiseksi messuosastolla piti olla esillä jotain erottuvaa, jotain silmää miellyttävää. Jotain mikä tuntui samaan aikaan mukavalta, hauskalta, ehkä jopa vähän viettelevältä.

Toimivia messuständejä yhdisti houkuttelevuus. Kuten puinen pergola, josta roikkui runsain mitoin viherkasveja tai pehmeä ja hälyä vaimentava syvänsininen matto. Iglumainen kupoliteltta, jonne saattaisi vetäytyä hetkeksi juttelemaan, ja keskieurooppalaista katukahvilaa imitoiva parakkirakennelma.

Osastot, jotka tekivät minuun vaikutuksen, olivat niitä, jotka saivat minut hymyilemään: tuntemaan itseni kotoisaksi, ei tunkeilijaksi ja kyyläksi. Tai oudoksi hiippariksi, joka vakoilee vieraan firman ja heidän asiakkaidensa välisiä arkaluonteisia kohtaamisia.

Kirkas viesti kertoo mitä tarjoat

Miten homma eteni sitten, kun huomioni oli kiinnitetty ja fiilis oikea? Tsekkasin, mikä firma on kyseessä ja mitä heillä on tarjolla. Tässä kohtaa homma meni taas vähän vaikeaksi.

Ala kuin ala, ei kukaan tunne entuudestaan kaikkia toimijoita. Kun kyseessä on kansainvälinen suurtapahtuma, ja vaikka ala olisi perinteikäs ja messut tarkkaan kohdennetut, mukana on aina uusiakin yrityksiä.

Ällistyin siitä, kuinka monen ständin kohdalla oli vaikea saada tolkkua firmasta ja sen palveluista. Oli yhdenmukaiset värit, hymyilevät isännät, pitkät tiskit ja siistit brosyyripinot, mutta missään ei mitään, mihin silmä voisi hakeutua.

Naseva slogan yksin ei auta, vaikka se kuinka olisi suunniteltu erottamaan kilpailijoista. Jos viesti ei yksinkertaisesti tarkoita yhtään mitään, tai herätä jotain ajatusyhteyttä, se on yhdentekevä.

Onko tosiaan liikaa pyydetty, että messuseinäkkeessä kerrottaisiin edes yrityksen nimi? Iso plussa sille, joka myös kuvailee selkeästi, mitä yrityksellä on tarjolla, kenelle ja mihin tarpeeseen.

Uskomatonta, kuinka paljon erilaista teknologiaa kaupataan samoilla kuluneilla fraaseilla. ”XYZ increases your company’s efficiency.” Onhan tehokkuus ihan kiva juttu, mutta haluaisin silti alkuun tietää, mikä se XYZ ihan oikeasti on ja miten se toimii?

Konkretiaa minä jäin kaipaamaan.

Myyntimalli havainnollistaa ja tuo kontakteja

Yhdelläkään yrityksellä ei ole varaa luottaa siihen, että homma hoituu ja kauppaa syntyy, kunhan myyjät pääsevät kasvotusten esittelemään tuotteen tuhannet hyödyt innokkaille messuvieraille.

Kuka sitten onnistui murtamaan jään? Kenen juttusille ajauduin? Mikä sai minut jopa luovuttamaan käyntikorttini?

Fyysiset tuotemallit, joiden esillepano oli luonnollinen osa messuosaston kokonaiskokemusta. Asiat, laitteet ja tuote-esimerkit, joita sai vapaasti hypistellä. Sormituntuma, se on ihan yllättävän tärkeä. Älä siis suotta nosta tarjoomaasi korokkeelle, rajaa varoitusnauhojen taakse tai lukitse vitriiniin, jos se ei ole tarpeen.

Ihmiset haluavat kontaktia, ei vain lipevään myyjään, vaan itse kaupan kohteena olevaan asiaan tai lopputuotteeseen. Kosketus tuo konkretiaa. Eikä vaadi edes viekkautta esitellä sitä, mitä myy.

Infografiikoiden kohdalla lankesin vanhanaikaiseen: Joku nokkela* oli laatinut tyylikkään seinänlevyisen infografiikan, jossa oli runsaasti tietoa jäsenneltynä miellyttävään muotoon. Sehän näytti helposti silmäiltävältä. Mutta todellisuudessa vaatikin pysähtymistä ja keskittymistä ja – ai, nalkkiin jäin! Joku myyntijantteri ilmestyi takavasemmalta juttusille.

Infografiikat eivät siis ole vain webbitrendi, vaan fiksu tapa esittää paljon tietoa tiiviissä muodossa.

Miksi pyy siis olisi parempi pitää pivossa?

Messutuliaisena tarjoan tiivistetyt tipsit messuosaston disainaamiseen:

  1. Kikkailu sikseen.
  2. Panosta laatuun.
  3. Laadi selkeä sanoma.
  4. Näytä mitä kauppaat.

Jos et ihan ole varma riittävätkö oman yrityksesi resurssit nostamaan firmasi messuläsnäolon esiin massasta, soittele meille Avaloniin. Meiltä löytyy luovia ideoita, visuaalista silmää ja viestin kiteytyskykyä.

*Tiedän tasan tarkkaan, kuka tämä nokkela ihminen on, sillä luovutettuani hänelle käyntikorttini, sain vastavuoroisen lahjan.

Topics: blogi

Kristina Lindfors

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje