Infografiikka tarjoilee tiedon havainnollisessa muodossa
< Takaisin listaukseen

Infografiikka tarjoilee tiedon havainnollisessa muodossa

9.08.2016

Infografiikat ovat kuin raikas tuulahdus informaatioähkyn keskellä. Ne herättävät lukijan mielenkiinnon helpommin kuin pelkkä teksti ja ovat helppoja sisäistää ja ymmärtää.

Sanomalehti Kalevassa oli heinäkuun alussa iso artikkeli tervanpoltosta. Artikkelissa kerrottiin, kuinka tervan valmistuksen kaikki vaiheet on dokumentoitu ja tietoa halutaan siirtää kaikille kiinnostuneille. Itse tervan valmistuksen prosessi, se miten terva siellä tervahaudassa saadaan puista irti, jäi kuitenkin täysin pimentoon. Mieleeni juolahti, että tässäpä olisi ollut oiva infografiikan paikka!

Tervablogi_facebook


Aihe vapaa

Infografiikat ovat tällä hetkellä todella suosittuja: Google-haku ”infographic” tuottaa 252 miljoonaa tulosta. Infografiikoita tehdään kaikista mahdollisista aiheista. Kollegani heinäkuisissa häissä oli tarjolla infografiikkaa suhteensa alkuajoista ja tapaamisesta. Hauska idea, koska useinkaan kaukaiset sukulaiset eivät tunne pariskunnan taustoja!

New York Times teki Brexit-äänestyksen tuloksista heti seuraavana päivänä upean infografiikan. Siitä saa yhdellä silmäyksellä kokonaiskuvan, kuinka tiukka äänestys on ollut kyseessä.

Miksi infografiikat ovat niin suosittuja?

Saamme joka päivä tietoa 5 kertaa enemmän kuin 20 vuotta sitten, aikana ennen internetiä. Ihmisiä vaivaa informaatioähky. Oleellisen tiedon löytäminen valtavasta tietotulvasta vie valtavasti aikaa.

Infografiikat ovat kuin raikas tuulahdus informaatioähkyn keskellä. Ne herättävät lukijan mielenkiinnon helpommin kuin pelkkä teksti. Ne ovat helppoja sisäistää ja ymmärtää, ja ne herättävät huomiota. Vaikealtakin tuntuvat monimutkaiset prosessit ja järjestelmät saadaan esitettyä yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi infografiikan muodossa. Kauniisti ja oivaltavasti visualisoitua tietoa jaetaan helposti sosiaalisessa mediassa, se taas tuo ilmaista lisänäkyvyyttä tuotteellesi tai asiallesi.

Tutkimusten mukaan muistamme vain 10 % siitä mitä kuulemme ja 20 % lukemastamme, mutta 80% siitä mitä näemme. Infografiikkoina esitetyt viestisi jäävät siis paremmin lukijan muistiin – siksi infografiikkojen teko kannattaa!

Miten käyttää infografiikkaa?
Millainen on hyvä infografiikka?

Infografiikat sopivat niin digi- kuin printtikäyttöönkin, ne toimivat lehdissä, ilmoituksissa, esitteissä, verkkosivuilla, blogeissa ja sosiaalisessa mediassa – kaikkialla. Verkossa infografiikka voidaan tehdä dynaamiseksi, jolloin jotakin grafiikan osaa klikatessa se suurenee tai tulee esiin enemmän tekstiä. Digitaalista infografiikkaa voidaan myös animoida.

Suurin osa infografiikoista on kuvia. Niissä on yleensä jokin johdanto, jolla pyritään kiinnittämään lukijan huomio. Keskiosassa on pääasia, joka on visualisoitu graafisesti näyttäväksi. Lopuksi infografiikassa saattaa olla jokin loppupäätelmä tai kehotus, jonka toivotaan saavan lukijan tekemään jokin toimenpide saamansa tiedon pohjalta. Näin toimitaan esimerkiksi Canonin infografiikoissa.

Miten infografiikoita luodaan?

Netistä löytyy monia näppäriä ja ilmaisia sovelluksia, joilla pystyy luomaan omia infografiikoita. Sovelluksia voivat kuitenkin käyttää kaikki ja vaarana on, että infografiikat alkavat toistaa itseään ja näyttää keskenään samanlaisilta.

Oman yrityksen graafisen ilmeen mukaiset infografiikat tukevat yrityksesi viestintää ja erottuvat massasta. Kurkkaa vaikka meillä toteutettua Metsähallituksen vuosikertomusta, joka palkittiin toukokuussa ProComin Vuosikertomuspäivässä.

Ja miten se tervanpoltto? Näin minä sen olisin infografiikalla esittänyt:

Tervahauta_infografiikka10-1

Onko sinulla kiinnostavaa tietoa, jonka haluaisit helposti tarjoiltavan infografiikan muotoon? Avalonilta löytyy osaavat tekijät tiedon visualisointiin ja seulontaan, sillä tärkeintä on saada nostettua infografiikkaan juuri ne olennaisimmat tiedonmuruset. Ota yhteyttä!

Topics: blogi, informaatioähky, tervahauta, tervanpoltto, infografiikka, tiedon visualisointi

Katja Harvala

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje