Blogi-vko-43-headerkuva-EIJA
< Takaisin listaukseen

Kokonaisvaltainen markkinointi luo myös uutta työkulttuuria

21.11.2019

Elämme tietotyön ja verkostoissa toimimisen aikakautta. Modernissa ympäristössä menestyminen korostaa viestinnän ja brändin merkitystä. Mutta miten saada eri alojen osaajat puhaltamaan yhteen hiileen ja kehittämään kokonaisvaltaista  markkinointia, myyntiä ja viestintää?

Yritykset ovat perinteisesti organisoituneet markkinoinnin, myynnin ja viestinnän osalta oman osastonsa kautta ja kanavalähtöisesti. Osaaminen on hajautettu eri puolille organisaatiota. Eriparisuutta ja -rytmisyyttä tukevat usein osastojen omat, erilliset strategiat, budjetit ja tavoitteet. Yrityksessä oleva osaaminen jää näin täysipainoisesti hyödyntämättä.

Tilanteen oikaisemiseksi tarvitaan usein uutta toimintakulttuuria. Sen hedelmöittämisessä on paljon esteitä. Kamppailu vaikutusvallasta, osaston asema organisaation hierarkiassa, keskinäisen ymmärryksen puute, tietämättömyys naapurihuoneen kollegan vahvuuksista. Kovia vastustajia yhtä kaikki.

Se mikä ihmiselle on usein vaikeaa, on teknologialle helppoa. Kokoavana voimana voivat toimia myös softat ja työkalut. Ne auttavat asiantuntijoita pääsemään yhteisen pöydän ääreen – ja saamaan tehoja irti yrityksessä jo olevasta osaamisesta.

Markkinointi viestinnällistyy ja viestintä markkinoinnillistuu. Kun yritys kykenee kääntämään myyntisuppilon asiakkaan ostoprosessiksi, näyttäytyy yritys puhuttelevampana ja houkuttelevampana. Kokonaisvaltainen markkinointi mahdollistaa yrityksen sanomien oikea-aikaisuuden ja merkityksellisyyden: syntyy puhuttelevia sanomia, oikeassa kanavassa, oikeaan aikaan ja juuri oikealla tavalla esitettynä.

Paitsi asiakkaiden suuntaan, toiminta tuo arvoa myös sisäisesti. Kun organisaatio kykenee tekemään markkinointia, myyntiä ja viestintää kokonaisvaltaisesti, saavuttaa se myös muun muassa seuraavia sisäisiä hyötyjä:

  • asioita tehdään oikein ja ammattimaisesti
  • henkilöresursseja käytetään oikein
  • tuotetaan lisäarvoa ja opitaan uutta.

Kokonaisvaltainen markkinointi tuottaa hyötyjä monella tasolla: niin sanoman lähettäjän, operatiivisen tason kuin ylimmän johdon kannalta.

Viestintä on hyvää, kun se palvelee sekä viestin lähettäjää että viestin vastaanottajaa eli kohderyhmää. Lähettäjä ymmärtää, mikä on arvokasta vastaanottajalle ja sanoman vastaanottaja arvostaa sitä, että viestin lähettäjä on ymmärtänyt hänen tarpeitaan.

Avalonin toimintatapa ja työkalut ovat rakentuneet asiakkaidemme erilaisten ja muuttuvien tarpeiden pohjalta. Kokemuksemme on auttanut meitä järjestämään Avalonin työkalupakin erinomaiseen kuntoon. Sen avulla autamme asiakkaitamme suunnittelemaan markkinointia kokonaisvaltaisesti.

Kun eri alueiden osaajat saadaan yhteisen pöydän ääreen, on markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaisten tehtävänä puhaltaa tekemiseen sielu ja henki.

Topics: Markkinoinnin kokonaisvaltainen kumppanuus

Eija Kankare

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje