Avalon_Korona-taloudessa-digimarkkinointi-nayttaa-kyntensa1900x900
< Takaisin listaukseen

Korona-taloudessa digimarkkinointi näyttää kyntensä

13.03.2020

Taantuma, lama, koronaviruskriisi tai ihmisten ihon alle hiljalleen hiipivä epävarmuus. Aivan sama millä termillä markkinoita ravistelevasta muutoksesta puhutaan. Merkityksellistä on se, että globaalin kaupan hidastuminen tuntuu halvaannuttavan täysin terveitä sekä iskukykyisiä yrityksiä. Ja se on sääli, sillä juuri nyt monilla olisi mahdollisuus painaa kaasua uudella tavalla.

Markkinointi-investoinnit ovat yleensä ensimmäisiä säästökohteita, kun talouden yleiset tunnusluvut ja odotukset laskevat. On toki fiksua varautua muutoksiin, mutta samalla pitäisi osata tunnistaa omat mahdollisuudet osallistua markkinoiden uusjakoon. Jo 90-luvun lama osoitti, että tietyt toimialat ja yritykset suorastaan puhkesivat kukkaan haastavina aikoina.

Fiksu sopeuttaa pehmeästi

Jos johtoryhmässä päätetään leikata markkinointibudjettia, on markkinointijohtajan kaivettava itsestään uutta luovuutta. On pakko miettiä vaihtoehtoisia tapoja tavoittaa ja hurmata. On pakko arvioida markkinointikumppaneiden osaamista ja kaikkien toimenpiteiden mitattavuutta entistä tarkemmin. On pakko yrittää pitää kiinni saavutetusta vähemmällä. Ja kaikkein tärkeintä on ohjata eurot kustannustehokkaisiin toimenpiteisiin ja sopeuttaa markkinointia mahdollisimman kivuttomasti.

Panostus digiin muuttaa peliä

Avalon on jo pitkään tarjonnut asiakkailleen kumppanuusmallia, joka optimoi markkinointiviestinnän tekemisen sekä brändin digitaalisen läsnäolon. Lisäksi olemme yksi Suomen nopeimmin kasvavista HubSpot-kumppaneista, joten emme ole aivan jäävejä kehumaan digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia.

Jotain on kuitenkin koronan kurittamilla markkinoilla tehtävä ja keskustelu on aina hyvästä. Vallitsevassa tilanteessa terävintä viisastenkiveä on tuskin kenelläkään, mutta kuten mainitsin, osa yrityksistä hyödyntää tämänkin talouden kuopan. Ja siinä työssä nopealiikkeinen kumppani, uusin teknologia, sosiaalisen median kanavat ja Google ovat loistavia työkaluja.

Tehdään eri tavalla, mutta tehdään

Jos koronavirus estää yrityksesi perinteisen asiantuntijatilaisuuden järjestämisen, toteutetaan se livenä verkossa ja mahdollistetaan vuoropuhelun jatkaminen pitkälle tulevaisuuteen. Jos koronavirus leikkaa rahat yrityksesi mediakampanjalta, otetaan isompi näkyvyys edullisemmin verkossa ja kerätään samalla kuumat liidit talteen. Jos… ja niin edelleen. Millä tavalla tahansa talouden epävarmuus yritykseesi vaikuttaakaan, nyt on paikka kokeilla uusia tapoja markkinoida. Ne voivat itse asiassa olla parempia kuin vanhat.

Ota yhteyttä, jutellaan lisää lähitulevaisuuden markkinoinnista.

Topics: Strategia, muutos & insight, Markkinoinnin kokonaisvaltainen kumppanuus

Ville Rantanen
Copywriter / Concept Designer

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje