Onko yrityksen nettisivut johtoryhmän vastuulla?
< Takaisin listaukseen

Kyllä, yrityksen nettisivut ovat johtoryhmän vastuulla!

15.09.2020

Potentiaalisella asiakkaalla kestää 50 millisekuntia muodostaa mielipide yrityksesi verkkosivuista. Sen jälkeen hän päättää jääkö vai lähteekö. Ja jos sivustolla ei ole kykyä hurmata, tuottaa liidejä ja lisätä myyntiä, on asia mitä suurimmassa määrin johtoryhmän asia.

Hyvin suunnitellulla ja fiksulla arkkitehtuurilla varustetulla nettisivustolla on korvaamaton rooli yrityksen markkinoinnissa. Maailma on nyt siinä tilassa, että nettisivut ovat yrityksesi tärkein myyjä, brändinrakentaja ja tehokkaan digitaalisen viestinnän keskiö.

Verkkosivuilla ostajat muodostavat usein ensimmäisen mielipiteen yrityksestäsi. Silti monet PK-yritykset eivät näe sivustoa investointina, ainoastaan kuluna. He eivät kiinnitä huomiota sivuston merkitykseen liiketoimintaprosesseissa, ja harvat analysoivat ostospolkua tai kohderyhmänsä sivukäyttäytymistä syvällisemmin. Tämän lisäksi päivitykset ovat valitettavan harvinaisia ja staattisilta näyttävät sivut ovat huonosti yhteydessä todelliseen liiketoimintaan ja myyntipotentiaaliin.

Jos sinulla on edes osittainen vastuu yrityksenne tunnuslukujen kehittymisestä, pohdi hetki seuraavia kysymyksiä.

Miten verkkosivustoanne käytetään myyntiin?

Voi olla valaisevaa tutkia kuinka usein ja millä tavalla omat myyjänne käyttävät sivustoanne tai kuinka usein he edes vierailevat sivuilla. Tukeeko sisältö myyntiä, onko se ajan tasalla ja osaavatko myyjät hyödyntää digitaalista kontaktipintaa? Tarjoaako sivusto kävijälle kiinnostavia infograafeja, oppaita, videoita tai edes jotain, mikä syventää tarinaanne ja nappaa potentiaalisen asiakkaan tiukemmin haltuun. Vietteleekö sivusto ja tarjoaako se hyödyllistä tietoa? Onko sillä kyky tuottaa laadukkaita liidejä?

Vastaukset voivat yllättää, mutta vaikka verkkosivuston potentiaalia ei hyödynnettäisi täysillä, syy ei aina ole myyjien tai edes itse sivujen. Taustalla voi olla tietynlainen yrityskulttuuri, vakiintuneet sisäiset prosessit tai vaikka toimialan luonne. Niin tai näin, asia kannattaa korjata.

Luoko verkkosivusto lisäarvoa?

Varsinkin B2B-myynnissä on tärkeää tarjota kävijälle apua ostopolun kaikkiin vaiheisiin. 85 % prospekteista etsii tietoa verkosta ennen ostopäätöksen tekoa. He vierailevat yrityksesi verkkosivustolla ennen kuin ottavat yhteyttä, mutta yleensä myös yhteisten keskustelujen tai tapaamisten jälkeen. Silloin verkkosivun on vakuutettava ja tarjottava se ratkaiseva ylimääräinen lisäarvo, joka johtaa kauppoihin.

Miten sivusto sitouttaa ja helpottaa asiakkaan elämää?

Uusmyynnin lisäksi verkkosivujen rooli on palvella nykyisiä asiakkaita ja ylläpitää hyvää asiakassuhdetta. Esimerkiksi verkkokaupassa ja muissa digitaalisissa palveluissa tilaaminen, ostaminen ja laskutus tapahtuu verkkosivuston kautta. Lisäksi sivuilla on monia muita rooleja, jotka sitouttavat asiakkaita ja kertovat arvostuksesta. Uutisten, tuoreiden tutkimusten, ilmaisten kokeiluversioiden, tuotetietojen ja erilaisten tuki- ja palvelukanavien paras koti löytyy yrityksesi sivuilta, eikä olemassa oleviin asiakkaisiin voi koskaan panostaa liikaa.

Onko sivusto teknisesti riittävä?

Tutkimusten mukaan 47 % asiakkaista odottaa verkkosivun latautuvan 2 sekunnissa tai nopeammin. Sivuston suorituskyvyllä onkin suuri vaikutus tulosprosentteihin. Eikä nopeus tietenkään yksin riitä, vaan tuloksiin vaikuttavat luonnollisesti sivuston alusta, rakenne, sisällön optimointi ja monet pienet, mutta merkitykselliset asiat. Eikä näitä nyansseja tarvitse johtoryhmätasolla käsitellä, riittää kunhan osaa delegoida ja kysyä: Onko meillä teknisesti toimiva verkkosivuinfra? Onko konversioprosentti hyvä? Tuleeko liidejä? Millaista palautetta sivuista on tullut?

Lisäksi on paikallaan kysyä onko meillä käytössä yksi yhteinen järjestelmä vai monia erillisiä. Ainakin omasta mielestäni yksi yhteinen pilvialusta on ainoa oikea vaihtoehto. Sen tarjoama selkeä laskutus, helppo ylläpito, sujuva integrointien ja tietoturvapäivitysten teko, parempi tietoturvallisuus, mukavampi asiakaskokemus ja huomattavat kustannussäästöt IT-infrassa sekä henkilöresursseissa ovat vain muutamia mainittavia asioita, joita fiksulla järjestelmällä voidaan saavuttaa.

Lue aiheesta lisää Avalonin sivuilta. Löydät sieltä myös infograafin, joka kiteyttää laadukkaiden sivujen merkityksen ja tarjoaa tuoretta tutkimustietoa ihmisten verkkokäyttäytymisestä.

Topics: Verkkosivut & sovellukset

Pete Laakso
CEO

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje