Markkinoinnin automaatio on kuin vasara
< Takaisin listaukseen

Markkinoinnin automaatio on kuin vasara

1.11.2016

Usein asian yksinkertaistaminen auttaa näkemään asian ytimen. Siksi haluan puhua hetken markkinoinnin automaatiosta vasarana. Työkaluna, jolla voit iskeä sormillesi. Tai työkaluna, jolla naputtelet asiakkaasi tiukemmin kiinni yritykseesi.

Sana automaatio saa useimpien markkinointipäättäjien silmät auki. Lupaus jostain helposta ja itsestään toimivasta houkuttaa. Tästä syystä markkinoinnin automaatiota lähdetäänkin rakentamaan usein liian suurin odotuksin. Aina ei nimittäin ymmärretä, että automaatio on järjestelmä ja prosessi, jota voi hyödyntää joko fiksusti tai rahansa haaskaten. Se ei siis ole työtä automaattisesti vähentävä ihmekone, vaan työkalu, jonka tehokas käyttö vaatii yrityksesi markkinointiporukalta entistä syvempää ja analyyttisempää otetta.

Vinkki: Jotta markkinoinnin automaatiosta saa irti kaiken hyödyn, kannattaa ensin tarkastella yrityksen omia valmiuksia käyttää automaatiota sekä sisäistää sisältömarkkinointi- ja ostopolkuajattelu. Samoin pitää tietää kykeneekö organisaatio heiluttamaan vasaraa päivästä toiseen. Jos dataa ei kerätä ja hyödynnetä toimenpiteiden ohjurina jatkuvasti, jalostuvat markkinointiaktiviteetit vain näennäisesti.

Moni harkitsee ja liian moni vain harkitsee

Mikäli yrityksesi miettii automaation ottamista markkinoinnin avuksi, on paikallaan kysyä: Mitä kaikkea haluamme automatisoida? Onko meillä tarpeeksi dataa? Osaammeko kerätä ja käyttää sitä? Tunnemmeko markkinointipersoonat? Tunnistammeko ostopolun kohtaamispisteet? Kuka generoi sisältöjämme? Kuka iskee naulat kiinni?

Koska markkinointiautomaatio vaatii panostamista eikä toimi nappia painamalla, monet päättäjät odottavat investointipäätöksensä kanssa ja katsovat mihin päin maailma kallistuu. Valitettavasti sillä välin kilpailijat automatisoivat omia prosessejaan ja tuottavat analyyttisesti räätälöityjä kampanjoita. He puhuttelevat asiakkaita tärkeiden valintojen hetkellä. He viestivät juuri niistä asioista, jotka kiinnostavat asiakkaita. He lämmittelevät, vakuuttavat, tarttuvat asiakkaita käsistä ja ohjaavat rahavirrat hyräillen kassalleen. Toisin sanoen he osuvat jatkuvasti naulan kantaan.

Pointti: Vaikka dataan perustuva markkinointi ja toimenpiteiden automatisointi vaatii työtä, siitä ulosmitattavat hyödyt ovat monikertaiset massalähestymiseen verrattuna.

Lisää tietoa, lisää oikeita asioita

Kun tavoitteena on kehittää yrityksen markkinointia, hyödyntää markkinointitietokantoja, seurata kontakteja entistä tarkemmin ja tuottaa yhä lämpimämpiä liidejä, markkinoinnin automaatio toimii. Lisäksi järkevästi rakennettu automaatio nostaa kampanjoiden seurattavuuden aivan omaan sfääriinsä ja antaa johdolle elintärkeää tietoa tulevien markkinointipäätösten tueksi.

Parhaimmillaan markkinoinnin automaatio yhdistää myynnin ja markkinoinnin kokonaisuudeksi, jossa personoidut toimenpiteet on mahdollista tuottaa pienemmällä vaivalla ja mitattavasti. Parhaimmillaan automaatio myös järkeistää rutiineja niin paljon, että yrityksen markkinointiosaajat voivat keskittyä tekemään entistä enemmän uusia, luovia, tehokkaita ja yllättäviä markkinointitekoja.

Asian ydin kun on siinä, että vaikka vasara on hieno ja kiiltävä, kirvesmies rakentaa talon. 

Ota yhteyttä, kun haluat kuulla lisää automaation integroimisesta oivaltavan ja tuloksellisen asiakaskokemusmarkkinoinnin osaksi. Mukavaa, rännätöntä syksyä!

Topics: blogi

Ville Rantanen

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje