Mitä yhteistä on markkinoinnilla ja meditoinnilla?
< Takaisin listaukseen

Markkinointi <3 meditaatio

22.04.2020

Onko meditoinnilla ja markkinoinnilla muka jotain yhteistä? Pitäisi olla. Nimittäin keskittyminen.

Koronaeristyksen odottamattomana sivuvaikutuksena on joogan ja meditaatioharjoitusten määrä elämässäni kasvanut, eikä vaikutukset ole mielestäni lainkaan huonoja. Se tavanomainen, mitä monet nyt haikailevat ”normaalitilana”, tarkoittaa helposti ainaista kiirettä ja valtavaa työkuormaa. Kiireen keskellä haussa on usein myös tehokkuus, vaikka nämä kaksi asiaa riitelevät pahasti keskenään.

Nyt, etätyön ja -palaverien myötä sekä harrastuksien ja sosiaalisten menojen pakollisen taukoamisen ansiosta, arkeen on auennut enemmän aikaa. Asia, josta minä henkilökohtaisella tasolla iloitsen ja nautin. Tiedän toki, ettei se sovi kaikille. Ehkä juuri siksi, että kun on aikaa, mieli alkaa työstämään asioita ja esiin voi pullahtaa kysymyksiä, kuten ”mihin nyt on kiire”. Ja jos vastaus on ”ei mihinkään”, se ei miellytä kaikkia.

Minusta, tärkeämpää kuin tehdä tuhat asiaa ”tehokkuuden nimissä” on keskittyä ja tehdä asiat rauhallisesti, huolellisesti ja perinpohjaisesti. Keskittymällä tulee nimittäin usein parempia tuloksia.

Mitä keskittyminen markkinoinnissa tarkoittaa?

Meditaatio ei siis liity ainoastaan luovaan sisällönsuunnitteluun, vaan keskittymiseen. Kyse on keskittymisestä tiettyyn sanomaan, joka vahvistaa yritys- ja tuotemielikuvaa. Keskittymistä toimenpiteisiin, joilla saa todennäköisimmin tavoiteltuja tuloksia aikaan. Ja ennakkoedellytyksenä tälle on tietenkin markkinoinnin tavoitteiden keskittäminen.

Jos tavoittelet markkinointitoimenpiteilläsi vähän kaikkea – mainetta, tunnettuutta, uusia kontakteja ja seuraajia, lisää kauppaa sekä suurempaa keskikaupanarvoa – saat parhaimmillaan ripauksen niitä kaikkea. Mutta keskittämällä toimenpiteet yhteen tavoitteeseen, saat parhaimmillaan juuri sitä mitä hait, ja todennäköisesti edistystä tapahtuu luontaisesti muillakin alueilla.

Koronakaudella kannattaa siis keskittyä olennaiseen, niin omassa elämässä kuin yrityksen markkinoinnissakin.

Mikäli tarvitset apua markkinoinnin tavoitteiden, toimenpiteiden ja viestien tai vaikka vain visuaalisen linjan keskittämisessä, me autamme mielellämme. Ota pelottomasti yhteyttä.

Jos taasen haluat ratkaista haasteesi itse, suosittelen meditoimaan. Lähdin itsekin aamulla kotijoogan jälkeen kävelymeditaatiolenkille ja ulos pullahti tämä blogi. Tehokasta ajankäyttöä sittenkin! Ja samaan aikaan olen edelleen rentoutunut ja keskittynyt, valmiina työpäivän tarjoamiin haasteisiin.

Aurinkoista kevättä!

Topics: Luova suunnittelu & tarinankerronta, Digitaalinen media, data & analytiikka

Kristina Lindfors
Senior Copywriter / Marketing Strategist

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje