Palveluksessasi-Ideatehdas
< Takaisin listaukseen

Palveluksessasi: Ideatehdas

13.11.2014

Ideointi on luovan mainostoimiston ammattiosaamista siinä, missä veitsen käyttö kirurgille. Se ei ole päämäärätöntä haahuilua, inspiraation etsimistä tai sattumankauppaa.

Jalat pöydälle ja ajatukset liitämään. Mietiskellään ja maalaillaan, enimmäkseen taivaanrantaa, mutta jotain suttua myös vihkonreunaan. Kello käy, tik tak, mutta tässä ollaan nyt luovan työn äärellä, eikä flow-tila kulje kello kädessä saati tule kutsumalla.

Kreataan huikeit idiksii. Kyllä ne sieltä pikkuhiljaa syntyy, kunhan nyt ensin rakentuu se inspis. Sitä odotellessa voisi vilkaista Facebookin news feedin, pitäähän virikkeitä ammentaa.

Hold your breath. Aion paljastaa nyt jotain.

Ideointi voi olla myös ammattimaista ja tehokasta työskentelyä

Mielikuva mainostoimistotyöskentelystä, jossa hipsterit toteuttavat itseään ja asiakkaiden rahaa palaa, istuu tiukassa. Eikä ihme, kysehän on palvelutuotannosta, joka perustuu ideoihin – mielellään ainoastaan hyviin, vielä parempiin ja niihin erinomaisiin. Ja ideointi kuulostaa äkkiseltään hallitsemattomalta ja sattumanvaraiselta – vähän kuin lottoaminen, että jos nyt sattuu käymään flaksi. Ja ollaan nyt rehellisiä: tuntuuhan se sitä myöten myös kalliilta. Vai kuinka monen tiedät voittaneen lotossa enemmän kuin hävinneen?

Ideointi on kuitenkin luovan mainostoimiston ammattiosaamista siinä, missä veitsen käyttö kirurgille. Se ei ole päämäärätöntä haahuilua, inspiraation etsimistä tai sattumankauppaa. Työtä siivittävät tiukat deadlinet, jotka ovat armottomia: ideointikuplaan ei voi jäädä leijumaan, sillä toteutuskin pitää tehdä.

Oivalluksia ei odotella, niitä tuotetaan. Kerron kolme seikkaa, miten.

1. Ideointiin on olemassa työkaluja

Joskus ideat syntyvät helposti – käytännössä tipahtavat syliin, missä tahansa, milloin tahansa. Toisinaan puolestaan, ja ikävä kyllä useammin, ideointi vaatii hihojen käärimistä ja työkalupakkiin tarttumista, niin alkaa tapahtua. Eli ryhdytään töihin.

Luovan toimiston työkalupakki sisältää valikoiman keinoja, joilla ideointimoottori alkaa hyrräämään. Niistä yleensä valikoituu ne kullekin toimivat työkalut, sillä se, mikä sopii yhdelle, ei välttämättä tuota samaa satoa toiselle. Oleellista on se, että käytössä on tekniikoita ja apuvälineitä ideointiin, jolloin työstä tulee tehokasta.

2. Idea voi olla prosessin tulos

Nyt nousee jossain karvat pystyyn, tiedän. Ideointiin ei helposti liitetä ohjattavuutta, sillä idearikkautta pidetään ensisijaisesti luonteenpiirteenä, lahjakkuutena ja yksilöllisenä ominaisuutena. Kaikkea sitä se toki onkin, eikä ohjatulla ideoinnilla tapeta luovuutta – sitä ruokitaan!

Kun kyse on joka tapauksessa liiketoiminnasta, on luovuuden rinnalla uskallettava puhua myös tehokkuudesta: aika on rahaa, ja joku sen maksaa aina. Ideointiprosessi on tehokas tapa tuottaa hyviä ideoita nopeasti. Sen myötä jo lyhyessä ajassa pöydällä on kasa hyviä ideoita, pian jo loistavia. Toimiva ideointikoneisto on juuri se lisäarvo, jonka mainostoimisto voi asiakkaalleen antaa ja jota asiakkaalla on lupa odottaa.

3. Kaikki pystyvät ideointiin

Kyky oivaltaa ja keksiä nerokkaita ideoita on joillekin vahva syntymälahja, toisille se on vähemmän luontaista. Ideointi ei kuitenkaan ole kenenkään yksinoikeus ja jokainen siihen pystyy, kun käytössä on oikeat keinot ja työskentelytavat.

Parhaimmillaan ideointi onkin vahvaa yhteistyötä mainostoimiston sisällä ja jopa yhdessä asiakkaan kanssa. Kun ollaan ideoinnin herkimmässä vaiheessa, tärkeää on täysi kritiikittömyys, jolloin ideat pääsevät sinkoilemaan ja ruokkivat toisiaan. Parhaimmat niistä lähtevät lentoon, heikommat karsiutuvat luontaisestikin. Yhteistyössä loistava idea rakentuu hyvästä siemenestä tai useammasta – kuka sen alun perin keksikään? Jokaisella ideansiemenellä ja ideoijalla on siis prosessissa roolinsa ja merkityksensä.

***

Palataan lähtöpisteeseen, jalat pöydälle ja ajatukset liitämään.

Ammattimainen ja tehokas ideointi voi tapahtua nimenomaan jalat pöydällä – se voi tapahtua millä tavalla tahansa. Itse asiassa mieleeni on tarttunut jostain koulutuksesta vuosien takaa oppeja, kuinka työviikkoon tulisi varata pari tuntia aikaa häiriöttömälle miettimiselle. Siihen, että nostaa jalat pöydälle ja alkaa kehittää, ideoida.

Siitä on helppo kenen tahansa aloittaa. Jos flow ei synnykään, kannattaa kääntyä ideatehtaan puoleen.

Topics: Luova suunnittelu & tarinankerronta

Saija Ikola

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje