Positiivisen tuloksen sanat
< Takaisin listaukseen

Positiivisen tuloksen sanat

31.05.2016

Yrityksen oma asenne, puhetapa ja lupaukset ovat aivan brändin keskiössä, ne muodostavat sen paketin, jonka käärettä markkinoinniksikin kutsutaan.

Viime viikolla omassa sosiaalisen median kuplassani levisi tiuhaan Petri Pystysen SOMEMÖYKKÄYS. Petriä harmitti suomalainen dissauksen kulttuuri – asioista kaivetaan aina esille puoli, joka himmentää saavutuksen loistoa.

Olen Petrin kanssa täysin samaa mieltä.

Me Avalonissa kehitämme jatkuvasti organisaatiotamme kirkastaaksemme omaa missiotamme ja voidaksemme paremmin. Meillä on viikoittain käytössä työkalu, joka mittaa mm. positiivisen palautteen antamisia ja saamisia. Jostain syystä näiden kahden välillä vallitsee epäsuhta: koemme antavamme enemmän positiivista palautetta kuin sitä saamme. Toki tämä on yhden ryhmän kokemus, mutta äkkiseltään siitä voisi vetää johtopäätöksen, että emme kuule ja usko, kun meitä kehutaan. Hyvin tyypillistä suomalaisille.

Minä olen naminami-tyyppi. Haluan ylläpitää hyvää henkeä, kehun mielelläni muita ja allekirjoitan mailit ”Iloa päivään”. Teen sitä siksi, että haluan ilahduttaa, mutta myös siksi, että positiivisessa ilmapiirissä tekeminen on hirveän paljon hedelmällisempää. Eihän elämä toki aina ole pelkkää aurinkoa, mutta negatiivisetkin asiat voidaan kohdata hyvällä asenteella, virheet tehokkaasti korjaten ja kömmähdyksistä oppien.

Copywriterin työssä sanat ratkaisevat. Iso osa minun työtäni on asiakkaiden markkinointiviestien terävöittäminen ja kirkastus. Jatkuvasti eteeni päätyy tekstejä, joissa oman alansa huiput kertovat tekemisestään vähättelevään sävyyn: ”pyrimme tarjoamaan”, ”uskomme olevamme”.

Sillä mitä sanomme, on suuri vaikutus toimintaamme. Minä kehotan aina jättämään turhat himmentelyt pois ja olemaan terveellä tavalla ylpeä omasta tekemisestä. Sanotaan vaan rohkeasti ”me tarjoamme” ja ”me olemme”.

Kyse ei ole vain sanoista ja sanamuodoista, nuo lauseet ovat niitä tekijöitä, joilla erottaudutaan kilpailijoista. Yrityksen oma asenne, puhetapa ja lupaukset ovat aivan brändin keskiössä, ne muodostavat sen paketin, jonka käärettä markkinoinniksikin kutsutaan. Me avalonilaiset autamme mieluusti sekä paketin sisällön että paketointipaperin kanssa – meidän erityisosaamistamme on positiivista asiakaskokemusta tukeva tehokas markkinointi ostopolun eri vaiheissa.

Ollaan siis ylpeitä osaamisestamme, iloisia omista ja muiden onnistumisista, dissataan vähemmän ja tehdään parempaa tulosta voimalla paremmin. Kaikessa työssä – erityisesti luovassa työssä – tekemisen draivilla on todella suuri merkitys. Hyvä fiilis näkyy lopputuloksessa, positiivisuus siis lisää tuloksellisuutta.

Iloa alkukesään,
Eveliina

Ps. Haluatko lisäperusteluja tai kaipaako viestisi kirkastusta? Ota yhteyttä

Topics: Strategia, muutos & insight, Markkinoinnin automaatio, Markkinoinnin kokonaisvaltainen kumppanuus, Luova suunnittelu & tarinankerronta, Verkkosivut & sovellukset, Digitaalinen media, data & analytiikka

Eveliina Haataja

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje