Rata-paakuva-blogi-1800x9004
< Takaisin listaukseen

Sisältömarkkinoinnin käynnistäminen markkinoinnin automaation avulla

1.08.2018

Markkinoinnin automaatio ja sisältömarkkinointi ovat kestosuosikkeja nykyisten ja tulevien asiakkaidemme keskuudessa. Järjestelmällisen, automaatioon perustuvan sisältömarkkinoinnin aloittaminen tuntuu edelleen aiheuttavan päänvaivaa.

Monet luulevat, että markkinointiautomaatio sopii vain kuluttajamarkkinointiin, toiset uskovat sen toimivan ainoastaan B2B-markkinoinnissa. Joidenkin unelmissa automaatio ratkaisee kaiken!

Paljon enemmän kuin teknologiaa

Usein keskustelu lähtee liikkeelle teknologiasta: ”Mikä järjestelmä meidän kannattaisi hankkia?”, ”Hubspot kuulostaa kyllä hyvältä” tai ”Meillä on jo Mailchimp käytössä”. Olemme törmänneet niihinkin yrityksiin, joissa on tavattu kymmeniä automaation tarjoajia ja selvitelty järjestelmiä kuukausikaupalla, mutta valitseminen on vaikeaa.

Totuus on, että markkinoinnin automaatiojärjestelmiä on suunnaton määrä ja monet niistä on varsin hyviä. Haluamme muistuttaa, että uuteen markkinointitapaan ei tule siirtyä teknologiavetoisesti, vaan suunnitelmallisesti.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä on vain työkalu. Sen hankkiminen edellyttää, että tiedät, mitä tahdot saada aikaan ja miten.  

Ensin suunnitelma, sitten sisällöt

Monissa yrityksissä automaation käyttöönotto kaatuukin siihen, että ei oikein tiedetä, kuinka kampanjoita rakennetaan. Tarvitaan tietysti sisältöä, mutta omalla väellä ei ole aikaa tuottaa markkinointimateriaaleja ja ulkoistamista pelätään. 

On totta, että harva yritys kykenee tehokkaaseen sisältömarkkinointiin yksin, koska se vaatii sekä aikaa että laaja-alaista asiantuntemusta. Kokenut kumppani on avuksi, mutta sellaisen valitseminen on yllättävän vaikeaa.

Ennen muinoin mainostoimisto valittiin kilpailutuksen perusteella. Parhaan luovan idean, tiimin sekä hintatason yhdistelmä voitti. Nykyään, kun kyseessä ovat aivan eritasoiset pitkät kumppanuudet, ei markkinoinnin automaatiotakaan voi hankkia vain yhtä kampanjaa varten. Tavoitteena sekä kumppanin että automaatioalustan löytämisessä pitäisi olla pitkäaikainen kumppani sisältömarkkinointiin.

Sellainen, joka tietää mitä tekee, välittää liiketoiminnastasi, kuuntelee ja ymmärtää sinua.

Kumppani sisällöntuotantoon, automaation pyörittämiseen vai markkinointiin?

Jos on lähtenyt hakemaan automaatiokumppania, voi tarjousten vertaileminen mennä vaikeaksi. Yhdessä on kyse vain järjestelmän lisenssistä, toisessa käyttöönotosta ja kolmannessa myös strategisesta suunnittelusta ja jatkuvasta sisällöntuotannosta. Hinnatkin ovat silloin ihan eri luokkaa.

Toisinaan päädytään ostamaan tekeminen palasina sieltä täältä. Se on ehkä pahinta mitä yritys voi markkinoinnilleen tehdä. Syntyy epäjohdonmukaista toimintaa ja pirstaleinen asiakaskokemus.

Sisältömarkkinoinnin käynnistäminen ja pitkäjänteinen pyörittäminen vaatii kumppanilta syvällistä paneutumista asiakkaan liiketoimintaan, sen tavoitteisiin, asiakaskenttään ja ratkaisuihin. Se edellyttää paljon erikoisosaajia useilta tahoilta, mutta ennen kaikkea jonkun, joka hallitsee kokonaisuuden.

Hyvä kumppani auttaa määrittelemään ne asiat, joista asiakkaalle ei itsellään ole vielä selkeää kuvaa. Toimiakseen kumppanuuden on perustuttava yhteiseen tahtotilaan ja syvään luottamukseen. Osaavalta kumppanilta löytyy myös sisällöntuottajia, jotka osaavat loihtia oivaltavaa, viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä jopa teidän asiakkaillenne.

Kuinka edetä sisältömarkkinoinnin ja automaation käyttöönotossa?

Olemme koonneet ohjeet järjestelmällisen, automaatioon perustuvan sisältömarkkinoinnin aloittamisen helpottamiseksi! Voit ladata ja tallentaa ohjeet tästä.

Kutsu meidät kylään, jos tarvitset rohkeaa kumppania johdattamaan sinua eteenpäin. 

Topics: Strategia, muutos & insight, Markkinoinnin automaatio, Markkinoinnin kokonaisvaltainen kumppanuus

Pete Laakso

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje