hedaerBG4
< Takaisin listaukseen

Lisävauhtia liiketoimintaan sisältömarkkinointistrategiasta

17.05.2018

Lähes kuka tahansa pystyy kirjoittamaan blogin, uutiskirjeen tai tekemään somepostauksen. Mutta vievätkö nämä kohti yrityksen tavoitetta? Tiedätkö kenelle kirjoitat, millä tyylillä ja miten hänet tavoitat? Miten mittaat onnistumistasi? Hyydytkö ensimmäiseen ylämäkeen, kun et ehdikään kirjoittaa blogia tai ideaa ei vain synny?

Sisältömarkkinointistrategian avulla parannat huomattavasti onnistumismahdollisuuksia. Viittaamme tässä kirjoituksessa monessa kohtaa juuri blogiin, mutta sisällöllä voidaan yhtä hyvin tarkoittaa myös esimerkiksi artikkelia, somepostausta, ladattavaa opasta tai vaikka webinaaria.

Strategian ei tarvitse olla vaikeaa, raskasta tai tylsää

Minkä tahansa tavoitteellisen sisällöntuotannon takana tulisi olla strategia. Sen ei tarvitse eikä pidä olla massiivinen ja tylsä Power Point -esitys, vaan se on huolella mietitty ohjenuora, joka auttaa kaikkia sisältöjen tekemisessä ja loppujen lopuksi myös asetettuihin tavoitteisiin pääsemisessä.

Sisältömarkkinointistrategiaa voi lähteä miettimään esimerkiksi alla olevien kohtien avulla.

Tavoite aina kirkkaana mielessä

On tärkeää tehdä strategia liiketoimintatavoitteiden pohjalta, jolloin myös ylin johto ymmärtää, miksi esimerkiksi blogia ylipäätään tehdään, ja millä lailla se tukee tavoitteita. Sisältömarkkinoinnilla pitää myös olla omat tavoitteet. Mittaamisesta löytyy muutama sana tämän kirjoituksen lopusta.

Kohderyhmän määrittely ja ostopersoonien luonti

Pitää tietää, mikä on kohderyhmä - eli mitkä ovat teidän yrityksenne ostopersoonat. Mikä heitä kiinnostaa, millä tyylillä heille kannattaa puhua? Samat asiat eivät välttämättä kiinnosta toimitusjohtajaa ja asiantuntijaa, vaikka molemmat saattavat vaikuttaa yhtä paljon ostopäätökseen.

Kallisarvoinen brändi rakentuu sisältöjen kautta

Sisältöjen tulisi puhua samaa kieltä kuin brändin. Myös yritys voi kertoa tuotteestaan persoonallisesti ja jopa hauskasti. Tarinat kiinnostavat aina. Miltä te haluatte kuulostaa? Ja ennen kaikkea, mitkä ovat ne aiheet, joista te haluatte puhua paremmin kuin kilpailijanne?

Tässä kohtaa on ehkä hyvä muistuttaa myös siitä, että blogin tarkoitus ei ole kertoa yrityksen tai tuotteen erinomaisuudesta, vaan sen täytyy antaa lisäarvoa lukijalle. Kun lukija kokee saavansa vastauksia kysymyksiinsä, hän palaa mielellään myös takaisin blogiin ja jakaa sitä ehkä myös eteenpäin. Hän alkaa luottaa brändiin ja yritykseen.

Työkalut, kanavat ja prosessit kuntoon

Mitä työkaluja, kanavia ja prosesseja käytätte sekä sisäiseen tiedonkulkuun, että ulkoiseen sisällön tehokkaaseen jakamiseen? Blogi voi olla valmis ja loppuun asti oikealle kohderyhmälle hiottu, mutta se ei riitä. Blogia pitää jakaa eri tavoin, ennen kaikkea somessa ja mieluusti yrityksen henkilökunnan kautta, koska ihmisiin luotetaan enemmän kuin yrityslogoon. Omien alojensa ajatusjohtajia syntyy näkemyksellisten, rehellisten ja avoimien kirjoitusten kautta. Samalla se tuo yritykselle kilpailuetua ja tunnettuutta.

Kaikkeen tavoitteelliseen sisällön jakamisen täytyy olla suunnitelma. Ilman konkreettista aikataulutettua kalenteria, jää blogi helposti tekemättä ja somepostaus julkaisematta. 

Jatkuva kehittäminen ja tekemisen parantaminen

Yllä olevien asioiden tekeminen ei ole projekti, vaan koko ajan kehittyvä prosessi. Ostopersooniin ja tavoitteisiin palataan aina sisältöä tehdessä ja aiheita mietitään aina säännöllisesti lisää. Ennen kaikkea mitataan ja analysoidaan koko ajan tekemistä ja näin parannetaan myös tuloksia. Kuinka paljon blogi saa lukijoita, jaetaanko sitä eteenpäin ja kuinka kauan sivulla viivytään?

Kun strategia on mietitty ja sisältöä tehdään nämä asiat mielessä, menee viesti tehokkaammin perille, oikeille ihmisille, oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Varsinkin jos sisällöntuottajia on useampia, sisällöt pysyvät paremmin sovitussa linjassa. Kun noudatamme yhteistä suunnitelmaa, menemme koko ajan kohti yhteisiä tavoitteita.

Sisältömarkkinointistrategia ei ole vain markkinoinnin juttu

Paras lopputulos saavutetaan ottamalla mukaan suunnitteluun henkilöitä myös muilta osastoilta. Mukana voi olla esimerkiksi myyjä, asiakaspalvelija ja HR-asiantuntija riippuen luonnollisesti yrityksestä. Erityisesti asiakastyössä olevat henkilöt tuovat yleensä hyviä oivalluksia asiakkailta. Muista myös jakaa lopullinen strategia koko henkilöstölle.

Sisältömarkkinointi ei ole vain markkinoinnin juttu, vaan tapa tehdä asioita yhdessä. Se nivoo yhteen myynnin, markkinoinnin sekä asiakaspalvelun. Parhaiten onnistuvat ne, joilla nämä eri osastot pelaavat mahdollisimman hyvin yhteen.

Eikä kenenkään pinna kuumene, kun tehdään yhdessä sovittuja asioita ja kaikki tietävät missä mennään.

Vaikeuksia päästä alkuun? Vai haluaisitko ulkoistaa strategian tekemisen kokonaan? Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Lue myös:
Mikan blogi kuvankäsittelystä: Aina kun flippaan, peto on irti!
Veeran blogi laadukkaan tekstin tärkeydestä: Laadukas teksti vie tarinan seuraavalle tasolle

Topics: blogi

Avalon

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje