avalon_somekuvien_koko-opas
< Takaisin listaukseen

Sosiaalisen median kuvakoot 2020 – viilaa someprofiilit timantiksi!

16.01.2020

Sosiaalisessa mediassa erilaisia kuva- ja videosisältöjä kulutetaan ahkeraan tahtiin, eikä samaa sisältöä voi monistaa joka kanavaan ilman pientä viilausta. Kokosin alle sosiaalisen median kuvakokojen oppaan, josta löydät suositellut kuvakoot eri kanavia varten.

Sosiaalisen median kuvakoot saattavat aiheuttaa päänvaivaa, sillä palvelut muuttavat suosituksiaan jatkuvasti. Viimeisimpänä suurena muutoksena on ollut Facebookin muutos suosia pysty- ja neliöformaattia vahvasti yleistyneen mobiilikäytön johdosta. Ota siis huomioon muuttuneet sosiaalisen median kuvakoot!

Käytän tässä blogissa paljon lyhennettä "px" – mikäli tämä ei ole sinulle tuttu, tarkoitan sillä siis digitaalisissa formaateissa yleistä mittayksikköä pikseliä.

Tiedot päivitetty huhtikuussa 2020.

Facebook-kuvakoko mainoksiin ja kansikuviin vuonna 2020

Facebook, tuo somekanavien suurjätti, joka on tunnettu ailahtelevista algoritmeistään sekä kirppisryhmien ylenpalttisesta jonotusrumbasta. Facebook-mainonta on kustannustehokas tapa saavuttaa suuri osa suomalaisista – palvelussa on tällä hetkellä rekisteröityneenä noin kolme miljoonaa käyttäjää!

Facebook-mainonta tarjoaa monia erilaisia mahdollisuuksia tukea yrityksenne tavoitteita. Keskityn nyt kuitenkin siihen perinteisimpään mainosmuotoon, eli tekstin ja kuvan yhdistelmään. Eniten käytetty Facebook-kuvakoko on 1.91:1-kuvasuhde, eli siis 1200 x 628 px. Se ei kuitenkaan ole tällä hetkellä enää se parhain ratkaisu, sillä mobiilikäytön kasvettua Facebook on itse suositellut siirtymään 1:1-kuvasuhteeseen, jolloin kuva valtaa kännykän näytöltä isomman palan. Tällöin siis uusi suositus Facebook-kuvakokoa varten on 1080 x 1080 px. Facebook tukee kuitenkin myös suurempiresoluutioisia kuvia, eli jos haluat saada graafisesta ilmestyksestäsi kaiken irti, voit tehdä Facebook-mainoksesi myös kokoon 2048 x 2048 px. Muistathan, että Facebook-mainoskuvassa tekstiä saa olla vain 20 % kuvapinta-alasta – testaa kuvasi toimivuus tällä työkalulla!

Facebook-yritystilisi saat viilattua timanttisella profiilikuvalla 1:1-koossa, eli samoilla pikselimitoilla kuin postauskuvassa – kansikuva taas kannattaa taiteilla kokoon 851 x 315 px. Facebook-tapahtuman kannessa suositellaan käyttämään 16:9-formaatin kuvaa, eli 1920 x 1080 px, mutta myös 1200 x 628 px -kokoinen kuva toimii hienosti. 

avalon_facebook_postauskuvakoko

Tiedätkö, mikä on suositeltu Instagram-kuvakoko?

Instagram on tällä hetkellä yksi ainoita vain mobiilissa toimivista somepalveluita. Pystymalliseen feediin perustuva kanava tarjoaa loistavan mahdollisuuden eroittautua visuaalisella ja kauniilla sisällöillä. Neliömuotoisen profiilikuvan Instagram-tilillesi suosittelen tekemään koossa 1080 x 1080 px, mutta isompikin saman kuvasuhteen pikselimitta käy.

Instagram-julkaisua varten voit valita kolmesta eri Instagram-kuvakoosta sen parhaimman (mutta kaksi on ylitse muiden): Joko 1:1-neliökuva, eli 1080 x 1080 px, tai 4:5-kuvasuhteen pystykuva, 1080 x 1350 px. Jos pystykuvasi on korkeampi kuin 1350 pikseliä, joudut julkaisuvaiheessa rajata pienen osan pois ylä- tai alaosasta.

Vaakakuviakin Instagramiin voi julkaista, tällöin kuvasuhde on 4:5 ja pikselimitaltaan optimaalisesti 1080 x 850 px. Tällöin kuva-alaa käyttäjän ruudulta jää hyödyntämättä, joten suosittelen toteuttamaan sisällöt pääsääntöisesti pysty- tai neliömallisena kuvana!

Jos mietit, miltä kuva näyttää profiilinäkymässäsi (eli "feedissä"), helpoin tapa sommitella feedin kokonaisuutta on käyttää neliömuotoista kuvaa. Tällöin tiedät varmasti, mikä osa kuvastasi rajautuu feedin näkymään. Pääsääntöisesti Instagram rajaa esikatselukuvan feediin kuvan keskeltä, mutta toisinkin on käynyt – varaudu siis myös tähän!

Instagram Storiesin puolelle kuvakoko on 1080 x 1920 px. Jos tallennat Storyn profiilisi highlight-osioon, voit tehdä sille kansikuvan kuvasuhteessa 1:1, eli vaikkapa 1080 x 1080 px. Huomioi kuitenkin elementtien sijoittelussa, että kansikuva on ympyrä!

Twitter-kuvakoko

Twitter on varsinkin poliitikkojen ja muiden päättäjien suosiossa oleva somepalvelu. Tämän mikroblogiksikin kutsuttavan kanavan suosio tuntuu hieman hiipuvan Suomen markkinassa – ei kannata kuitenkaan jättää Twitteriä ja sen potentiaalia unholaan, sillä eritoten Twitter-mainonnan kautta olemme saaneet asiakkaillemme loistavia tuloksia!

Peruspostauksiin suositeltava Twitter-kuvakoko on 1024 x 512 px, mutta mikäli luot mainosta Twitter Ads -mainonnanhallinnan kautta, voit luoda myös klikattavan Card Ad -mainoksen. Card Ad -mainosmuodossa Twitter-kuvakoon formaatti ei ole suinkaan sama (koska miksipä olisi?!) kuin postauksessa, vaan siellä parhaan tuloksen saat käyttämällä Facebookista tuttua kuvakokoa 1200 x 628 px. Näppärää, eikö vaan?

avalon_twitter_postauskuvakoko

LinkedIn-kuvakoko

Kuten muissakin somekanavissa, LinkedIn-tilin profiilikuvan koko on sama 1080 x 1080 pikseliä. Kansikuvan koko saattaa joissakin tilanteissa olla haasteellinen kapeutensa vuoksi – parhaaseen tulokseen pääset, kun käytät LinkedIn-kansikuvan kokona 1536 x 768 pikseliä, mutta näkyvä osa kansikuvasta on korkeudeltaan vain 260 px.

Mainospostauksissa suositellaan käyttämään samaa kuin Facebookissa ennen, eli paras LinkedIn-kuvakoko on 1200 x 628 pikseliä. Nykyään kuitenkin orgaanisissa postauksissa myös 1:1-neliökuvan voi julkaista ilman sivuille tulevia reunuksia – ehkäpä pian myös mainoksissa pääsee käyttämään tätä suurempaa formaattia!

avalon_sosiaalisen_median_kuvakoot-linkedin_kuvakoko

Ei muuta kuin hommiin!

Uuden vuosikymmenen kunniaksi on aika laittaa somekanavienne ilmeet uuteen uskoon, nyt kun oikeat sosiaalisen median kuvakoot ovat hallussa. Näkyykö yrityksenne visuaalinen ilme sosiaalisen median kanavissa edukseen? Me Avalonilla tarjoamme apua visuaalisen ilmeen kirkastamiseen sekä siihen, miten saatte brändinne tarinan loistamaan eri materiaaleissa, aina messuosastoista Facebook-postauksiin!

Kurkkaa myös Avalonin omat somekanavat 👉🏻 Facebook, LinkedIn, Instagram & Twitter.

Topics: Luova suunnittelu & tarinankerronta, Digitaalinen media, data & analytiikka, Somemarkkinointi

Sami Karpinski
Social Media Specialist

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje