anniinan-algoritmiblogi-header
< Takaisin listaukseen

Sosiaalisen median algoritmit – mitä niistä tulee tietää?

13.02.2020

Algoritmit, mitä ne ovat? Algoritmit määrittelevät sen, missä järjestyksessä esimerkiksi Facebook-päivitykset tulevat vastaan selaillessasi feediä. Algoritmeja kehitetään niin, että viihdyt mahdollisimman kauan sovelluksen parissa, eli ne näyttävät sisältöä, josta pidät. Algoritmit tarjoavat siis sisältöä, jonka kaltaiseen olet aikaisemmin reagoinut tykkäämällä tai kommentoimalla.

Millaista sisältöä algoritmit suosivat?

Algoritmit suosivat sisältöjä, jotka herättävät aitoa keskustelua. Kommentit ja jaot nostavat julkaisun kattavuutta eli useampi ihminen näkee päivityksen, joka on saanut aikaan keskustelua. Tässä tulee muistaa, että sitoutumiseen ei saa ”pakottaa” vaan algoritmi syttyy aidolle vuorovaikutukselle. Algoritmilla on myös heikko kohta videoille. Videot ja etenkin lyhyet videot ovat edelleen pinnalla, sillä ihmiset eivät jaksa niin hyvin keskittyä pitkiin sisältöihin. 

Miten tuottaa sisältöä, joka herättää aitoa vuorovaikutusta? Tunne kohderyhmäsi ja varmista, että tiedät vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaista sisältöä kohderyhmäsi haluaa nähdä? 
  • Millaiseen sisältöön kohderyhmäsi reagoi? 
  • Missä kanavissa kohderyhmäsi on? 

Näihin kysymyksiin vastaus löytyy yleensä datasta. Mitkä ovat sivusi suosituimmat päivitykset? Tutki, mikä niitä yhdistää, ja löydät reseptin sitouttavaan sosiaalisen median viestintään.

Toimivan sisällön kaava löytyy testaamalla, tutkimalla kohderyhmää ja olemalla läsnä oikeassa kanavassa. Facebookin, Instagramin, Twitterin ja LinkedInin rinnalle on noussut uusi haastaja, etenkin nuorten suosima TikTok. Jos kohderyhmääsi löytyy TikTokista ja brändiisi sopii lyhyet videot, niin suosittelen liittymään TikTokin ihmeelliseen maailmaan.  

Muista myös, että somekanavat eivät pidä pois sovelluksesta johtavista linkeistä. Videot kannattaa myös ladata suoraan somekanavaan eikä linkittää YouTubeen.

Miten huijaan algoritmeja ja millainen somestrategia kannattaa tehdä vuodelle 2020?

Et mitenkään. Sisältö on kuningas. Laadukkaaseen ja sitouttavaan sisältöön panostaminen on ainut tie onneen. Vuonna 2020 somekanavien sisältö täytyy suunnitella erikseen kanavakohtaisesti ja sitoa tiukasti yrityksen strategiaan, eikä sometekeminen saa olla vain omien blogitekstien tai artikkelien jakamista ja linkkejä verkkosivustolle.  

Pidä tänä vuonna siis mielessä, että laadukas ja sitouttava sisältö somessa sisältää lyhyitä, mutta oivaltavia videoita, lisäinfoa tarjoavia infograafikoita tai tilastoja ja kuvia tai videoita, jotka kertovat, miten tuotettasi käytetään tai vastaa yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin koskien tuotettasi. Orgaaninen kattavuus on pientä, joten hyvää sisältöä kannattaa mainostaa, jotta se tavoittaa oikean yleisön paremmin.

Onko yritykselläsi sosiaalisen median strategia vuodelle 2020? Jos ei, niin kipin kapin sitä tekemään tai ostamaan osaavalta kumppanilta. Parhaimmillaan sosiaalisen median kautta saadaan myyntiä, sitoutunut yleisö ja vuoropuhelua asiakkaiden sekä potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Muista myös panostaa asiakaspalveluun sosiaalisen median kanavissa, sillä etenkin Twitterissä ja Facebookissa sitä odotetaan yritykseltä. 

Mitä siis kannattaa tietää sosiaalisen median algoritmeista? Laadukas ja sitouttava sisältö on ainoa oikea lääke ja hyvää sisältöä kannattaa mainostaa somessa. Sosiaalisen median tekeminen tulee olla tiukasti sidottuna strategiaan ja sopia kokonaispalettiin.

Topics: Digitaalinen media, data & analytiikka, Somemarkkinointi

Anniina Leikas
Social Media Specialist

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje