Onko sosiaalisen medianne tekeminen tuloksellista?
< Takaisin listaukseen

Sosiaalisen median strategia varmistaa tekemisenne tavoitteellisuuden

14.05.2020

Rakastan sosiaalista mediaa ja sen tuomia mahdollisuuksia. Sosiaalinen media mahdollistaa meille monia asioita, niin yrityksenä kuin yksityishenkilöinä.

Olen ollut mukana kehittämässä todella erilaisten yritysten sosiaalisen median markkinointia ja sisältöjä. Usein kaikkia projekteja on yhdistänyt sama lähtötilanne: sosiaalisen median hyödyntämiselle ei ole laadittu lainkaan strategiaa tai se on ollut erittäin puutteellinen. Kokosin kokemusteni perusteella alle muutamia yleisiä sudenkuoppia, jotka kannattaa ratkaista, jotta tekemisenne on mahdollisimman sujuvaa ja tehokasta!

Sudenkuoppa 1: Sosiaalisen median strategia puuttuu kokonaan

Sosiaalisen median strategian tulisi toimia kaiken tekemisen perustana, jotta tekeminen on suunnitelmallista, sisällöntuotanto tavoitteellista ja kaikella on jokin yhtenäinen tarkoitus. Kun yrityksenne käyttää hetken sosiaalisen median strategian määrittämiseen, ei tiukan paikan tullen sormi mene suuhun niin herkästi.

Aloita siis kaikki projektinne strategiatyöllä ja tavoitteiden määrittämisellä. Jos tuntuu, että yrityksenne omat resurssit eivät riitä strategian määrittämiseen, autamme mielellämme.

Sudenkuoppa 2: Olette väärissä kanavissa

Somestrategian laatiminen tulisi aloittaa kanavavalintojen määrittelyllä. Pohtikaa harkiten, mistä kanavista yrityksenne tavoittaa haluamanne kohderyhmän – niissä teidän kannattaa olla läsnä.

Suomessa toimiville B2B-yrityksille yleisimmät valinnat ovat Facebook, LinkedIn sekä Twitter, joilla pääsee hyvin alkuun. Kun toiminta on lähtenyt käyntiin ja ensimmäisiä tuloksia on nähtävillä, voitte määritellä tarkemmin, kuinka paljon allokoitte esimerkiksi mainonnan budjettia kuhunkin kanavaan.

Kannattaako syöksyä kohti uusia, trendikkäitä somekanavia? Ehkä, ehkä ei. Esimerkiksi TikTokin hyödyntämistä yrityskäytössä kannattaa suunnitella tarkoin: se on tällä hetkellä nappivalinta varsinkin nuoren kohderyhmän tavoittamiseksi B2C-puolella, mutta ainakaan vielä se ei ole kaikille yrityksille oikea valinta. Instagramia kannattaa taas hyödyntää ehdottomasti etenkin työnantajamielikuvan luomista ajatellen sekä kuluttajille suunnattuun päivittäistavaran, vaatteiden ja elektroniikan verkkokauppaan.

Sudenkuoppa 3: Ette panosta sisältöönne kanavakohtaisella optimoinnilla

Tuottamanne sisällön pitää sopia valitsemiinne kanaviin.

Jos julkaisette tismalleen saman postauksen identtisenä kaikkiin kanaviinne, ei kannattaisi. On järkevää miettiä tavoiteltu kohderyhmä kunkin kanavan kohdalla erikseen ja kohdentaa viestikärjet näitä ajatellen: muutoksen ei tarvitse olla suuri, pienilläkin sanaeroilla on merkitystä. Toinen tärkeä asia huomioitavaksi on sopivien kuvien valinta ja niiden oikeaoppinen käyttö, ota tästä haltuun ajantasaiset sosiaalisen median kuvakoot.

Sudenkuoppa 4: Ette mittaa tuloksia tai seuraa niitä oikein

Sosiaalisen median strategian olisi hyvä sisältää tavoitteet sekä mittarit, määriteltynä tarkoiksi KPI-luvuiksi. Jos somestrategian tavoitteiden määrittäminen tuntuu haastavalta pitkällä tähtäimellä, voitte määritellä myös lyhyen aikavälin tavoitteita, esimerkiksi kolmen kuukauden päähän. Mikäli ette ole asettaneet lainkaan tavoitteita tekemisellenne, on sen tehokkuutta mahdotonta seurata. Oikeiden mittareiden määrittäminen on myös oma tieteenlajinsa, jotta seuraatte oikeita lukuja ja indikaattoreita. Sitä saa, mitä mittaa!

Muista myös kerätä tuloksia oikein, esimerkiksi yksilöimällä somepostausten tuottaman verkkosivuliikenteen asettamalla linkkeihin oikeat seurantakoodit.

Sudenkuoppa 5: Somestrategiaanne ei päivitetä

Mitkään strategiat eivät ole ikuisia, eivät myöskään sosiaalisen median strategiat. Somestrategiaa kannattaa ajatella tekemiselle suuntaa antavana työkaluna, eikä niinkään rajoittimena. Kerran tehtyjä linjauksia voi (ja pitääkin) päivittää toiminnan kehittyessä ja todellisten tulosten perusteella, sillä mikään muu ei ole varmaa, kuin jatkuva muutos.

Toivottavasti sait näistä kohdista vinkkejä yrityksenne sosiaalisen median tekemiselle! Voit lukea lisää somemarkkinoinnista esimerkiksi täältä. Jos kaipaatte apua eri toimenpiteisiin ja tehtäviin, aina strategiatyöstä lähtien, ota yhteyttä.

Topics: Digitaalinen media, data & analytiikka, Somemarkkinointi

Sami Karpinski
Social Media Specialist

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje