Suunnanmuutos voi pelottaa; se kannattaa silti
< Takaisin listaukseen

Suunnanmuutos voi pelottaa; se kannattaa silti

12.12.2019

Markkinoinnin tulee olla strategialähtöistä. Siis tukeakseen liiketoiminnan tavoitteita ja vahvistaakseen brändiä. Myynnin edistäminen ja huomiohakuinen mainonta ovat toki oma juttunsa. Ne eivät kuitenkaan ole blogini aiheena.

Lopetetaanko vihdoin hätäisesti kyhätyt myynninedistyskampanjat, kun kysyntä vähän notkahtaa? Eikä ruveta paniikissa päivittämään messuseinäkkeitä, kun vuoden tärkeimpään tapahtumaan on alle viikko ja vanhat roll upit hukkateillä. Tehdään mieluummin hommat kunnolla. Jokaisen markkinoinnin toimenpiteen lähtökohtana tulisi olla organisaation liiketoimintastrategia ja siitä johdetut tavoitteet.

Hakuammunnan sijaan laaditaan ihan ensiksi markkinointistrategia, joka antaa toimenpiteille selkärangan. Tehdään siinä selväksi, mitä tavoitellaan. Kun se kerran kirjataan ylös, on sen pariin helppo palata: voidaan aina tarkistaa, tukevatko ne yksittäiset toimenpiteet, joita kuka milloinkin keksii tarvitsevansa, niitä tavoitteita, joista yhdessä on sovittu. Valintojen tekeminen helpottuu ja toiminnasta tulee suunnitelmallista.

Markkinointistrategian kaveriksi tarvitaan realistinen budjetti. Vasta sen jälkeen, kun tiedetään mihin on varaa, ryhdytään yksilöimään konkreettisempia toimenpiteitä. Eikä vain päätetä, että lähetetään uutiskirje, kun aina on tehty niin. Pysähdytään miettimään, millaisia tuloksia sillä on saatu aikaan. Onko uutiskirjeen jatkaminen perusteltua? Vai voisiko sen tuottamiseen käytettävät resurssit poikia parempia tuloksia jollain muulla tavalla?

Mietitään vielä, mitä kaikkien toimenpiteiden toteuttaminen vaatii resurssien ja aikataulun osalta. Tarvittaessa karsitaan löysät pois.

Muutos voimavarana

Markkinointistrategiaa ei laadita hifistelyn vuoksi. Olennaista on yksilöidä se, mitä strategialla halutaan saada aikaan. Usein kyseessä on muutos. Halutaan lisää jotakin. Enemmän asiakkaita. Isompia asiakkuuksia. Lisää myyntiä. Kuumempia liidejä. Ja, jos tavoitteena on muutos, on lähdettävä liikkeelle muutoksella. On siis tehtävä jotain toisin.

Moni asiakas tulee meille tässä vaiheessa, kun he tajuavat, että on aika muutokselle. ”Uusia ideoita!” ”Kustannustehokkaita toteutuksia.” ”Jotain uutta ja erilaista.” Tämä muutoshakuisuus ja muutosvalmius inspiroi meitä. Tämä työ on parasta, silloin kun saadaan ideoida tuloksellisia markkinointikokonaisuuksia. Uudistaa brändejä. Tehostaa toimenpiteitä. Kirkastaa viestejä. Ja saadaan näin aikaan jotain uutta ja erilaista.

Pelon lamauttama?

Monilta muutos jää tekemättä. Uuteen asiaan heittäytyminen voi arveluttaa, ehkä jopa pelottaa. Sehän vaatii aikaa, voimavaroja ja rohkeutta. On helppo luovuttaa ja todeta, että muututaan sitten joskus paremmalla ajalla. ”Kehtaako sitä enää muuttaa toimintamallia, kun nykyinenkin toimii melkein riittävän hyvin…” ”Ja kuka lupaa, että uudet keinot toimivat paremmin?”

Ihan kaikkea ei toki mekään voida asiakkaillemme luvata. Mutta se voidaan taata, että ei kannata odottaa minkään muuttuvan, jos hommat hoidetaan, kuten aina ennenkin. Siinä ikään kuin toivotaan, että markkina muuttuu, kun itse ei uskalleta muuttua. Saattaa toki olla, että kauppa käy kohta nykyistäkin huonommin.

Eli, ennen kuin lähetät sen saman viestin samalle kohderyhmälle sadannen kerran, mieti, mitä ajattelit tällä kertaa tapahtuvan. ”Kyllä nyt nappaa, kun Merkuriuskin vaihtoi jälleen suuntaa.” Ehkä nappaa, ehkä ei. Mutta, kun olette valmiit kokeilemaan jotain uutta, ottakaa meihin yhteyttä.

Tarina muutoksesta

Aloitimme yhteistyön 3stepIT:n kanssa viestinkirkastuksella vuonna 2018. Vuoden 2019 aikana autoimme siirtymään tuotelähtöisestä markkinoinnista kokonaisvaltaiseen, strategiseen sisällöntuotantoon. Samalla hioimme digitaaliset prosessit tehokkaaksi automaatiota hyödyntäväksi markkinointiohjelmaksi. Voit lukea muutosprosessista tarkemmin täältä.

Suunnanmuutos on toiminut hyvin. Liidimäärän ja tunnettuuden kasvu on ollut huikeaa. Asiakkaan sanoin olemme saavuttaneet ”äärimmäisen hyvät luvut”. Mutta emmehän me tuudittaudu siihen. Vuoden 2020 markkinointisuunnitelmaa on nimittäin hiottu kesäkuusta saakka ensimmäisen puolen vuoden aikana saavutettujen tulosten perusteella. Joten suunnanmuutos sen kun jatkuu.

Topics: Strategia, muutos & insight, Markkinoinnin kokonaisvaltainen kumppanuus

Kristina Lindfors
Senior Copywriter / Marketing Strategist

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje