Avalon lehdistötiedote
< Takaisin listaukseen

Tehokas mediatiedottaminen: vinkit hyvään tiedotteeseen & 3 esimerkkiä

26.05.2021

Ota talteen hyvän tiedotteen pikavinkit ja katso lopusta kolme lyhyttä tarinaa siitä, kuinka mediatiedottaminen tuo nostetta onnistumisille.

Elämme aikaa, jolloin kanavavaihtoehtoja näkyvyyden tavoitteluun on paljon, ja niitä syntyy jatkuvasti lisää. Mutta tarkoittaako tämä, että perinteisen median kautta saavutetulla näkyvyydellä ei enää ole merkitystä?
Arvasit oikein: ei toki. 95 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista lukee sanomalehtiä, ja digitaaliset sisällöt tavoittavat lähes 90 prosenttia kansalaisista. Medianäkyvyydellä on siis edelleen paikkansa olennaisena osana kokonaisvaltaista markkinoinnin ja viestinnän työkalupakkia.

Onnistunut mediatiedottaminen tuo yrityksesi ihmisten tietoisuuteen, rakentaa positiivista brändikuvaa, edistää yhteiskuntasuhteita ja parhaimmillaan pidemmällä tähtäimellä tuo lisää euroja yrityksesi kassaan. Miksipä et jakaisi hyviä uutisiasi myös maailmalle?

Millaisista asioista kannattaa tiedottaa?

Tiedottaminen ei ole varsinaisesti markkinointia, mutta sillä on yksi olennainen yhteinen piirre sisällöntuotannon kanssa: viestittävän asian on oltava kohderyhmälle merkityksellistä, kiinnostavaa ja ajankohtaista. Onko aiheesi merkittävä myös laajemmalle yleisölle tai alallesi yleisesti, ei vain omalle yrityksellesi ja asiakkaillesi?

Kun sopiva uutisaihe tulee vastaan, on aika laatia mediatiedote. Näillä nopeilla vinkeillä pääset helposti alkuun.

Millainen on hyvä tiedote?

Kun tiedote on laadittu huolellisesti, se päätyy todennäköisemmin julkaistavaksi, ja siksi tiedotteen luomiseen ja suunnitteluun kannattaa panostaa. Media pyrkii tarjoamaan lukijoilleen sisältöä, joka on merkityksellistä, joten tiedote laaditaan aina ensisijaisesti lukijan näkökulmasta mielenkiintoiseksi. Hyvä tiedote tarjoaa myös toimittajalle mahdollisimman hyvät eväät tehdä tiedotteesta uutinen.

Hyvän tiedotteen tunnusmerkit:

  • selkeä kärki ja näkökulma, joka kiinnostaa yleisöä
  • kiinnostava otsikko ja kiteytetty sisältö
  • viimeistelty kieliasu (vältä monimutkaisia lauseita ja ammattijargonia)
  • pituus maksimissaan yksi A4-arkki
  • kuvia, videota, infografiikkaa tai muuta visuaalista materiaalia viestin tueksi
  • yhteystiedot mahdollisia haastatteluja varten

Kohdentaminen – ketä asiasi kiinnostaa?

Fakta on, että suuri osa mediatiedotteista hukkuu jatkuvaan uutisvirtaan, ja tätä voi ehkäistä suunnittelemalla etukäteen, kenelle tiedotteesi sisältö on kaikista ajankohtaisinta.

Kohdennusta miettiessä kannattaa tehdä taustatyötä. Mitkä ovat ne olennaiset mediat, joita aiheesi voisi kiinnostaa? Ketä ovat ne toimittajat, jotka kirjoittavat usein kyseisestä aihepiiristä?

Kohdentamiseen apua saa mediatyökaluista. Työkalut auttavat mediaseurannassa, jotta näet, mistä aiheista alallasi puhutaan ja kuka keskusteluun osallistuu. Mediatyökalu tekee myös tiedotteiden jakelusta sujuvampaa ja tarjoaa tietoa siitä, kuinka tiedotteesi menestyy maailmalla.

Avalonilla käytössämme on Meltwaterin monipuolinen media-alusta, jota hyödynnämme sekä mediaseurantaan että tiedotteiden jakeluun.

Tuntuuko tiedottaminen hankalalta kokonaisuudelta ottaa haltuun? Mietityttääkö, kuinka tuoda se osaksi markkinoinnin ja viestinnän kokonaiskuvaa? Me autamme – ota yhteyttä!

Kolme tarinaa mediatiedottamisesta

Tässä vielä kolme esimerkkiä siitä, kuinka toimme tehokkaasti kohdennetulla mediatiedottamisella positiivista näkyvyyttä asiakkaidemme onnistumisille.

Case Polarica Marjat: Fuusiolle näkyvyyttä kahdessa markkinassa

Polarica Marjat osti Kaskein Marjan liiketoiminnan ja yhdisti näin kaksi vahvaa perheyritystä tulevaisuuden marjataloksi. Merkittävästä muutoksesta haluttiin viestiä paitsi paikallisesti, myös valtakunnan tasolla.

Tiedote luotiin yhteistyössä Avalonin kanssa. Polarica toimii sekä Suomen että Ruotsin markkinoilla, joten tiedotteesta luotiin omat versiot sekä kotimaan medioille että olennaisille ruotsalaismedioille.

Avalon hoiti tiedotteen jakelun ja mediaseurannan. Tiedote herätti kiinnostusta ja poiki julkaisuja sekä valtakunnallisissa että paikallisissa medioissa.

Case Norrhydro Oy: Investoinneilla nostetta

Hoidamme hydrauliikkaratkaisujen asiantuntija Norrhydron mediatiedottamista osana kokonaisvaltaista markkinoinnin kumppanuutta. Norrhydro aloitti uuden tehtaan rakentamisen kotikaupungissaan Rovaniemellä, ja suuren investoinnin tuomia positiivisia vaikutuksia haluttiin saada yleisön tietoisuuteen.

Tiedottaminen kohdennettiin erityisesti talouden ja tekniikan olennaisille mediatoimijoille ja paikallismedioille. Tiedote tavoitti tehokkaasti lähialueiden mediat ja toi toivottua näkyvyyttä myös valtakunnallisissa kanavissa.

Case Ases Oy: Paikallinen osaaminen ja yhteistyö näkyväksi

Prosessiteollisuuden sähkö- ja automaatiopalveluita tarjoava kemiläinen Ases Oy on mukana toteuttamassa useita työkokonaisuuksia Metsäfibren Kemin tulevan biotuotetehtaan työmaalla. Paikallisen toimijan hyödyntäminen merkittävässä hankkeessa nähtiin merkityksellisenä uutisaiheena, josta haluttiin kertoa erityisesti lähialueen medioille. Tiedote saavutti näkyvyyttä mm. Ylen uutissivuilla.

Noora Kangas
Copywriter/Concept Designer

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje